door Anne Boermans, mediatrainer

Als je de kwaliteit van je vlogs wilt verbeteren, is het interessant eens te kijken hoe anderen het doen.
En wat jij daarvan wilt gebruiken.
Analyseer de vlog, door nauwkeurig te letten op bijvoorbeeld TEKST en BEELD.

EERST BOEIEN, DAN INFORMEREN

Lorraine Vesterink maakte de vlog ‘HOE KRIJG JE BALANS. 5 TIPS.’ 
Lengte: 7min. 20 sec.
Camera/microfoon: Smartphone Samsung 9,
met selfiestick die op een bureau in een vaas staat.
Gepost op 21 januari 2020.

TEKST
Haar opening:
‘Steeds vaker krijg ik de vraag: “Hoe blijf ik nou in balans.” Nou, dat is vast geen toeval.
Daarom wil ik jou in dit vlog vijf tips geven. En de eerste is eenvoudig, die gaat over ademhaling, maar er zijn ook een aantal andere dingen die je kunt doen.
Ik ga je ze alle vijf geven. De eerste is heel praktisch en die wil ik het liefste meteen even gaan doen.
En dat is dus vier tellen inademen door je neus, acht tellen uit door je mond.’

Ze hanteert hier een bekend systeem, vooral veel gebruikt in Amerika: bij het begin van je presentatie aankondigen wat je gaat doen.
In dit geval: ‘Ik ga jou vijf tips geven.’ En ‘De eerste is eenvoudig (…)maar er zijn ook een aantal andere dingen die je kunt doen.’
Bedoeling van dit systeem is dat je als presentator makkelijker te volgen bent, als je eerst zegt wat de kijker kan verwachten.
Met als effect, dat de informatie beter blijft hangen. Dat klinkt logisch, maar het werkt vooral bij een geschreven tekst. Niet bij vlogs.

Dit heeft te maken met de manier waarop de ontvanger de informatie tot zich krijgt.
Bij een uitgeschreven tekst, in een boek of artikel, kan ik zelf het tempo bepalen waarin ik de informatie tot me neem.
Ik kan alle tijd nemen voor de inhoudsopgave. Ik kan hem zelfs meerdere keren lezen.

Bij het kijken en luisteren naar een vlog werkt dat totaal anders.
De presentator geeft de introductie maar één keer. In behoorlijk tempo.
Alle informatie die ik hoor is nieuw, voor mij als kijker.
Bovendien is de informatie ‘er zijn een aantal andere dingen die je kunt doen’ abstract.
Ik begrijp dat pas als het me concreet wordt uitgelegd. Anders gezegd: het boeit nog niet.
Hier geldt een oude televisiewet:

‘Eerst boeien, dan informeren.’

Een optie is bijvoorbeeld, te beginnen met de ademhalingsoefening zonder aankondiging.
Vier tellen inademen door de neus, acht tellen uitademen door de mond.
Als je daarmee begint, zonder introductie, vraag ik me als kijker af :‘Wat gebeurt hier?’ Ik raak geboeid, wordt nieuwsgierig.
Vervolgens kun je uitleggen hoe deze oefening werkt, en wat het effect is. Dus eerst het concrete voorbeeld, dan de abstracte uitleg.

Als je toch wilt dat de totale structuur van je vlog wordt onthouden, geef die dan helemaal aan het eind.

‘Ik heb je vijf tips gegeven, namelijk…’
Door ze nog een keer te noemen nadat ik ze heb geoefend, kan ik ze begrijpen en onthouden.

BEELD

In dit vlog hanteert Lorraine een zogenoemd ‘vast shot’.
De camera staat stil. Beweegt niet.
Daar is moed voor nodig; veel vloggers, en ook televisieregisseurs, willen beweging in beeld.
De camera zoomt in en weer uit, dan wel beweegt heen en weer van links naar rechts en terug.
Of de presentator beweegt: een loopje in beeld zonder enige functie. Idee daarbij is, dat beweging boeit. Het tegendeel blijkt waar.
Beweging zonder functie, de zoom om de zoom, leidt alleen maar af van de inhoud. Daarom is dit vaste shot van Lorraine zo mooi.

De uitsnede is een ‘ruim medium’, we zien de presentator tot halverwege het bovenlijf.
Ze staat in beeld, net iets rechts van het midden.
Door deze asymmetrie wordt het beeld meteen levendig.
Midden in beeld voor de camera staan kan ook, maar is saai.
En voor sommige kijkers voelt dat zelfs als confronterend, want aanvallend.
Door, zoals Lorraine, iets naast het midden te staan, straal je openheid uit.

Dankzij deze uitsnede zijn bovendien de handen net zichtbaar, vooral als ze bewegen.
Wat goed werkt ter ondersteuning van haar tekst: zo nu en dan gesticuleren om bepaalde woorden te onderstrepen.

———————–

Wil jij zelf beter vloggen of presenteren voor grote groepen?
Overweeg de E-Course Presenteren.
Een E-Course waarin je online mediatraining krijgt.
Volg hier de eerste online mediatraining gratis.

Ja ik wil meer lezen over de E-Course Presenteren.

Ja ik wil de eerste online media training gratis doen.

Link naar vlog van Lorraine over Balans dat hier geanalyseerd is.

Van Masterclass naar RTL Late Night

Hoe word je meer zichtbaar? Als je jezelf ontwikkelt, maak je een enorme stap. Lees hier het inspirerende verhaal van Jeannette den Boer.

Na de masterclass die Jeannette den Boer in oktober 2016 bij Lorraine volgde, waagde ze de sprong en ging ze haar doel achterna:
Nederland moet binnen de Europese Unie blijven!
Eind november nam ze verlof van haar werk en zet ze zich vol in voor het project: No Nexit!

Hoe het avontuur naar ondernemerschap begon

Jeannette: ‘De dag na de Brexit zat ik met mijn broer op het terras. Wij waren zo verbaasd en geschokt dat er echt een Brexit had plaats gevonden. We zagen dat er zoveel jongeren teleurgesteld waren na de uitslag, maar kwamen er achter dat ook een groot gedeelte van de jongere generatie niet had gestemd. We besloten die dag dat dat niet mag gebeuren in Nederland en zijn een No Nexit campagne gaan  voorbereiden.

Hoe ontdek je je droom?

In de tussentijd kwam ik met Lorraine in contact. Tijdens de masterclass in de Soesterduinen kwam ik erachter dat ik dit heel graag wil gaan doen. Zij heeft me geholpen om deze sprong ook daadwerkelijk te wagen. Ik heb een maand later mijn werkgever opgebeld en kreeg van hen de ruimte om met verlof te gaan. Ze steunde het initiatief en vanaf december ben ik me hier vol voor aan het inzetten!

Hoe financier je je jouw plannen?

In de campagne maken we jongeren ervan bewust hoe belangrijk het is dat je zelf kiest voor je toekomst. 364 dagen van het jaar maak je je eigen keuzes en waarom dan niet die ene dag dat je je stem mag uitbrengen die van groot belang is voor je toekomst? Inmiddels werken er veel vrijwilligers mee aan dit project! Ook zijn een crowdfunding campagne gestart om de campagne te financieren en een grote doelgroep te kunnen bereiken.’

Aan de slag met jouw idee

‘Op 15 maart zijn de verkiezingen. Als we de onderzoeken moeten geloven is er een reëel kans dat we uit de Europese Unie uiteindelijk dreigen te gaan. Door nu het gesprek te starten kunnen we dit voorkomen. In de campagne activeren ze jongeren naar de stembus te laten gaan en te kiezen voor een partij die in Europa wil blijven.

Hoe zet je je public speaking skills goed in

Gisteravond, 20 februari vertelde Jeannette haar verhaal bij RTL Late night! De public speaking skillss in de Masterclass kwamen goed van pas. Gelukkig was ik door deze mediatraining goed voorbereid op het interview. Bovendien wordt meteen helder hoe belangrijk het is om een moodboard te maken. Een vast onderdeel van de terugkomdag van de masterclass. Rtl late night stond hier al op.’

Doorzetten en dankbaarheid

Al zijn je doelen nog zo scherp, je moet wel doorzetten als het tegenzit. Dat deed Jeannette den Boer, samen met haar broer waarmee ze de campagne leidt. Vanuit De Unieke Ondernemer zijn we ongelooflijk trots op Jeannette. Als je uiteindelijk beloont wordt om je doelen in de landelijke pers te mogen presenteren is dankbaarheid op z’n plats.

Oproep

Jeannette en haar broer zijn op zoek naar influencers die achter dit verhaal staan en dit willen supporten. Ze hebben meerdere acties waar jij zichtbaar kunt laten zien dat je hen steunt. Wil je meer weten en steun je ook dit project? Kijk dan nu op: bit.ly/2jFTm0K‘Jean

Jeannette den Boer over de Masterclass ondernemerschap en public speaking

In oktober ben ik begonnen aan de Masterclass bij Lorraine. Ik kan het iedereen aanraden!
Wat een fantastische energieke power vrouw!
Ze leert je je doelen en dromen na te durven streven. Ze geeft je vertrouwen en hele praktische oefeningen en handvatten om aan de slag te gaan. Wil je jezelf ontwikkelen als ondernemer of binnen het bedrijfsleven, dan kan ik je aanraden in gesprek te gaan met Lorraine. Twijfel niet langer om je in te schrijven voor de Masterclass!

Note voor Lorraine: dank voor je hulp en vertrouwen, luisterend oor, ook op gekke momenten ?. Ik kijk er naar uit nog veel meer van je te leren!

Klik hier als je interesse hebt in de Masterclass. Verdien ook (meer) geld met waar je gelukkig van wordt. Of volg eerst een gratis webinar, of kom naar een live oplaadevent.

 

5 tactieken voor meer impact

Uniek presenteren

Wil jij presenteren. Of wil je uniek presenteren? Wat je in elk geval wilt, is dat mensen je verhaal onthouden? Of in elk geval een bepaald gevoel of een gedachte meenemen uit je verhaal. Want waarom heb je het anders gedaan? Dan had je net zo goed thuis kunnen blijven. Als jij een unieke presentatie geeft, dan onthouden mensen je.

Wat zijn er voor verschillende sprekers

Volgens mij zijn er vijf type sprekers. Ik deel de type sprekers in 5 categorieën in.

A Sprekers met een presentatie
B Sprekers met een verhaal
C Sprekers met een verhaal en een boek
D Sprekers met een boek of meer en tv ervaring
E Sprekers met veel bekendheid (bekende Nederlanders)

Geen verhaal, geen volle zaal

Als je nog geen boek hebt geschreven, zorg dan in elk geval dat je een unieke spreker bent met een verhaal. En dan wel je eigen verhaal! No story, no glory. In onze Masterclass werken we jouw eigen unieke verhaal uit en bereiden we je voor op het maken van een ‘tedtalk’.

Praatje-plaatje-daadje

Vaak zie ik sprekers die alleen een ‘praatje’ houden. Met praatje bedoel ik bijvoorbeeld blijven hangen in algemeenheden of het laten zien van een aantal slides over een onderwerp. Ik ben opgeleid volgens het praatje-plaatje-daadje principe. Dat houdt in dat je mensen ook het plaatje meegeeft. Dat wil zeggen een voorbeeld en dan vooral je eigen voorbeeld. Dat laatste is iets wat mensen vaak niet durven. Ze vinden zichzelf of hun eigen verhaal niet interessant genoeg. Of ze denken dat anderen hun verhaal niet interessant vinden. Of ze zijn bang dat ze dan denken dat ze te veel over zichzelf praten, etc. etc. Allemaal angsten die je juist niet helpen bij het geven van een unieke presentatie.

Mensen houden van zichzelf

En dan is er nog iets heel essentieels dat sprekers meestal vergeten. Ze houden wel het praatje, en laten in het gunstigste geval ook nog het plaatje zien, maar ze vergeten vaak het daadje. En met daadje bedoel ik dat je je publiek ook iets laat doen of ervaren of dat je ze aan het denken zet over hun eigen leven. Mensen houden van zichzelf. Sterker nog. Mensen zijn verslaafd aan zichzelf. Dus willen mensen ook nadenken over hun eigen leven en niet over het leven van de spreker of over het onderwerp dat de spreker op dat moment bezig houdt. Doe met deze wetenschap je voordeel. Maak je presentatie interactief. Dan vliegt de tijd voorbij en kunnen ze jaren later nog steeds jouw presentatie herinneren. Dan heb je daadwerkelijk een zaadje gepland bij mensen. En gezorgd voor verandering in het leven van anderen.

Doe iets wat je eigenlijk niet durft

Als je wilt dat mensen je onthouden, doe dan iets wat normaal gesproken niemand doet. Zelf zing ik bijvoorbeeld een liedje over het onderwerp. Wat zou jij kunnen doen? Denk aan een gedicht, een anekdote, een gek filmpje maken, mensen een rare oefening laten doen.

Verdiep je in de groep die voor je staat

Als bekende popsterren zeggen: Hello ‘Amsterdam’ it was so great to see the district. Dat komt heel anders over dan dat ze helemaal niets zeggen over de stad of dat ze zeggen ‘Hello Brussels’ omdat ze zich vergissen. En niet weten waar ze het over hebben. Voor iedere lezing maak ik meestal een liedje op maat, dus mensen snappen dan dat ik speciaal voor hen de moeite heb genomen om mij te verdiepen in de doelgroep. Dat zorgt ervoor dat mensen zich gezien voelen.

Durf te experimenteren

Help mensen over een drempel heen. En laat ze de oefeningen als een experiment zien. Er kan niets fout gaan. Alles wat eruit komt is goed, want het is een experiment.

Geef jouw energie mee

Zet vooraf jouw energie en geur in de zaal. Volg mijn webinar, workshop en Masterclass hoe je dit kunt doen. En wordt er heel goed mee, omdat dit een van de belangrijkste dingen is van uniek presenteren. En dit is juist iets wat veel mensen niet weten, geloven of vergeten.

Tot slot: Succes in de voorbereiding is voorbereiden op succes.

Mijn tip: bereid je ontzettend goed voor, maar als je er eenmaal staat: laat het los en laat komen wat er komt. Vertrouw erop dat wat op dat moment komt, goed is voor dat moment. Ga vooral niet haasten om al je inhoud er doorheen te krijgen. Mensen weten niet wat je gaat vertellen. Dat weet alleen jij. Bedenk vooraf een paar quotes waarvan je wilt dat ze onthouden worden. In onze Masterclass leggen we je uit waar een goede quote aan moet voldoen.

Geef je op voor het webinar.