Vijf tips voor berichten met impact

Het medialandschap verandert snel. Terwijl de traditionele journalistiek zichzelf opnieuw uitvindt, gaat de opmars van blogsites en social media onverminderd door. De uitdaging mensen te bereiken wordt groter en groter. Enerzijds doordat ze van het ene naar het andere kanaal klikken en nergens meer lang aandacht aan besteden. Anderzijds doordat het met zo veel kanalen lastig is je doelgroep te vinden. Wie wordt nog gezien als autoriteit? Naar wie wordt echt geluisterd? Zijn er nog onverdachte bronnen? Hoelang duurt het voordat zo’n bron wordt ingehaald door de nieuwe smaak van de dag? Het aantal media en potentiële contactmogelijkheden is vele malen groter geworden, maar de kans om iemand echt te raken is kleiner dan ooit.

De enige manier om in dit geweld overeind te blijven is door inhoudelijk een goed verhaal neer te zetten. Interessant, aantrekkelijk, relevant, realistisch, geloofwaardig en boeiend. Toegesneden op de doelgroep en het betreffende medium. Vijf tips om jouw doelgroep te raken en het rendement van je berichten te vergroten.

1. Zet mediamonitoring tools in

Er zijn diverse betaalde en gratis media monitoring tools, zoals Obi4wan, Hootsuite en Buzzcapture. Ze geven je inzicht in wat er op jouw vakgebied speelt op social en online media, waarna je blogs, vlogs en nieuwsberichten kunt maken die inspelen op onderwerpen die jouw doelgroep bezighouden. Dit maakt de kans aanzienlijk groter dat jouw verhalen je doelgroep aanspreken.

2. Gebruik de statistieken van je website

Door statistieken programma’s als Google Analytics aan je website te koppelen krijg je inzicht in welke berichten en informatie jouw bezoekers interessant vinden. Ook laten deze programma’s zien via welke zoekopdrachten mensen jouw site vinden of op welke andere manier ze op jouw site belanden. Al deze informatie helpt je om je berichten en content relevanter en je site beter vindbaar te maken. Zo kun je jouw doelgroep op een aantrekkelijke en snelle manier laten kennismaken met jouw producten en diensten.

3. Doe een keyword analyse

Het gebruik van internet begint voor veel mensen bij Google. Tools als de Google Keyword Planner en Google Trends laten zien waarnaar mensen op zoek zijn. Een keyword analyse levert woorden op die, als je ze gebruikt, de vindbaarheid en relevantie van jouw berichten vergroten.

4. Houd je statistieken structureel bij

Steeds meer ondernemers zetten social media in. Het is een toegankelijke en effectieve manier om aan promotie te doen. Maar aanwezigheid op social media zonder rendement is zonde van je tijd. Dit begrijpen partijen als Facebook, Twitter en LinkedIn maar al te goed. Dus bieden ze je een schat aan statistieken die laten zien hoe effectief berichten zijn. Door deze statistieken structureel bij te houden krijg je inzicht in wat jouw volgers en potentiële klanten waarderen. Wanneer je je verhalen hierop aanpast, zal je het bereik, de interactie en het aantal bezoeken aan je website via social media zien toenemen.

5. Creëer een dashboard

Het is belangrijk dat je de statistieken structureel bijhoudt en op de juiste manier toepast. Creëer een dashboard waar je de voor jou relevante statistieken bijhoudt om tot de juiste inzichten te komen en deze te vertalen naar impactvolle berichten.

 

Vond je deze blog leuk? Deel hem op social media! 

Zonder netwerk geen bestaansrecht

Nederland telt op dit moment meer dan 1 miljoen geregistreerde ondernemers waarvan naar inschatting een kleine 400.000 mensen hun boterham ermee moet verdienen. Als je niet zichtbaar bent weet niemand van je bestaan. En als je niet onderscheidend bent zal niemand geïnspireerd raken en je uitnodigen. Leer daarom efficiënt netwerken.

 

In 2000 richtte ik de eerste netwerkorganisatie van Nederland op. De traditionele adviesbureaus noemden ons ‘het netwerk clubje’.  Dit vonden wij geen enkel probleem, omdat wij in alle luwte konden uitgroeien tot een krachtige netwerkorganisatie. Ons doel was om NEN4400 gecertificeerd te worden, om zo aan te tonen dat wij kwalitatief goed georganiseerd waren. Dit was best lastig, omdat deze organisatievorm nog niet bestond. De kracht van het netwerk is kennisdeling, Gun elkaar succes dan ben je met elkaar succesvol. Wij noemen dit bij De Unieke Ondernemer: ‘Wat kom je halen en wat kom je brengen’.

 

Landelijke organisaties vroegen mij hun mensen te trainen op het gebied van netwerken. De afgelopen twintig jaar is er enorm veel veranderd. Vooral op het gebied van virtuele sociale netwerken. Toch is netwerken in de kern hetzelfde gebleven. In mijn ogen moet je nu nóg veel bewuster netwerken en er bovendien nog veel meer tijd aan besteden. Ik adviseer mensen minimaal een uur per dag te netwerken.

 

Veel mensen hebben hun netwerk niet in beeld en ook niet beheersbaar. Mijn advies: breng je netwerk in kaart. Je fysieke warme netwerk zoals familie, vrienden, buren en collega’s. Dit levert nog altijd de hoogste gun-factor op. Vervolgens bekijk je het aantal connecties via sociale platformen. Hoe onderhoud je deze relaties? Je kent het misschien wel, van die mensen die je bellen…’Hallo, kan ik een bakje koffie komen drinken’, maar waarvan je weet: dit doen ze deze week met een iedereen die een mogelijke opdracht voor ze heeft. Ook ik maak dit regelmatig mee, maar gelukkig zijn er in mijn netwerk ook veel mensen waar ik koffie mee drink en wel een goede relatie mee heb opgebouwd. Ik wil graag iets voor  iets voor heb betekenen en visa versa. Mijn allerbelangrijkste tip: ‘Ga voor de relatie en niet alleen voor de opdracht!’

 

Van nature ben ik nieuwsgierig wat andere mensen doen en stap ik heel gemakkelijk op mensen af en maak contact. Veel mensen hebben hier moeite mee en dan moet je bepaalde blokkades overwinnen. Wat ik graag mensen mee geef is; wees altijd op tijd, ga bij de ingang staan. Dan zie je gelijkgestemden binnenkomen die het ook lastig vinden. Stap op ze af. Hou je rechterhand altijd vrij zodat je mensen een hand kunt geven. Vaak is het vertrouwd om bij bekenden te gaan staan maar je bent gekomen om te netwerken dus houd het kort en maak nieuwe contacten. Je hebt twee oren gekregen en één mond, luister daarom twee keer zo lang als dat je praat en je hebt contact. Tot slot: Stel realistische verwachtingen, omdat mijn ervaring is dat mensen vaak veel te hoge verwachtingen hebben van de ander of de bijeenkomst.

 

Netwerken is ontzettend leuk en ik laat je dit graag ervaren! Neem daarom gerust contact met mij op als je vragen hebt over alle aspecten van netwerken.
Corinne Jaspers, De Unieke Ondernemer – 06 50268673

 

Meer leren over netwerken? Meld je nu aan voor de training: ‘De kunst van Netwerken‘. Woensdagochtend 15 Februari, Soesterberg.

7 voorbeelden van signalen – jouw gps naar succes

Door: Lorraine Vesterink

Veel mensen zien geen signalen. Dat is helemaal prima. Als je geen signalen ziet, maar je weet wel van het bestaan en hoe je ze gebruikt, dan zit je op het juiste pad. Pas als je de signalen weer nodig hebt, krijg je ze weer te zien. Als je geen signalen ziet vanuit onwetendheid, kan het zijn dat je wel hulp kunt gebruiken, maar gewoonweg niet weet waar je op moet letten. Dan is dit blog voor jou! Wil je leren hoe je signalen interpreteert en voorbeelden uit de praktijk horen? Beluister dan mijn podcast hierover.

Hierbij geef ik je 7 voorbeelden van type signalen die je kunnen opvallen. 

1. Dubbele getallen

Het makkelijkste signaal is dubbele getallen op je telefoon. Als je een dubbel getal op je telefoon ziet, dan heeft het een betekenis. Zoek het getal op. Doreen Virtue is een expert die de betekenissen heeft uitgeschreven. Op veel sites hebben ze haar informatie gekopieerd. Zoek voor je zelf een handige site waar je het gemakkelijk en snel kunt opzoeken wat het getal betekent.

2. Liedjes

Het is ook vrij eenvoudig om jezelf open te stellen voor tekenen doordat je ineens een bepaald lied hoort waarvan de tekst je raakt. Je kunt ook vragen voordat je de radio aanzet om een lied met een boodschap voor jou. Als je dan de radio aanzet, komt er meestal een heel toepasselijk lied waarvan je denkt… Dat is wel heel toevallig zeg…

3. Dromen

Je kunt tekenen voor je ontwikkeling krijgen door dromen. Vaak zijn we in de ochtend vergeten wat je droomt. Wil je signalen uit dromen halen, vraag dan letterlijk voor het slapen gaan of je de dromen die jouw verder helpen in je groei voor jezelf of je bedrijf mag onthouden. De kans is dan vele malen groter dat je ‘s nachts of in de ochtend wakker wordt en dat je je nog iets herinnert.

4. Dieren

Er zijn momenten dat je ineens een dier ziet staan die je normaal niet op die plek ziet of niet zo dichtbij. Dat kan een hert, een eend, twee duiven of bijvoorbeeld een roodborstje zijn. Daarna kan je in google op zoeken wat hiervan de betekenis is.

5. Teksten

Het kan zijn dat je namen van je dierbaren op vrachtwagens ziet staan. Of dat je iets uit een nummerbord haalt. Een tekst waar je oog opvalt en waarvan je denkt… hm… toevallig heeft meestal iets te betekenen.

6. Gebeurtenissen

Daarnaast zijn er nog vele andere gebeurtenissen die iets betekenen. Er zijn zelfs boeken overgeschreven waarin ze uitleggen wat een gecrashte computer betekent, een auto ongeluk, of zelfs een verstopte gootsteen.

7. Lichaam

Dat je lichaam de grootste bron van signalen is dat wist je misschien al. Jouw lijf geeft prima aan wat het nodig heeft. Ben je ziek of heb je ergens een ontsteking. Zoek de betekenis op en je ontdekt wat de emotionele oorzaak kan zijn.

 

Zie jij de komende tijd signalen? Laat het me weten! Ik ben ontzettend benieuwd welk inzicht het signaal jou geeft. De signalen kun je leren te interpreteren om jouw pad naar jezelf en je zielsmissie te ontdekken. Beluister daarvoor ook de podcast en bekijk ook het vlog dat ik daarover voor je maakte.

Een eerste tip is om een dagboekje bij te houden waarin je de signalen opschrijft. Noteer hierbij de betekenis van het signaal. En noteer vooral de gedachte die je bezig hield toen je het signaal zag of wat je aan het doen was. Signalen zijn namelijk niet zozeer een bevestiging maar een GPS waarin je stapje voor stapje begeleid wordt naar de weg waar jij het meeste waarde toevoegt. Voor jezelf en anderen.

 

 

 

 

 

 

 

6 stappen voor spiritueel leiderschap

door Lorraine Vesterink

Succes, leiderschap en spiritualiteit. Gaat dat samen? Ja. Ik denk van wel. Sterker nog: jouw spirituele ontwikkeling heeft een enorme positieve invloed op jouw zakelijke succes. Veel mensen denken dat spiritualiteit zweverig is. Het is maar net hoe je er naar kijkt. Dit is mijn definitie van spiritualiteit.

 

Spiritualiteit = een verzamelnaam voor de ontwikkeling van & connectie met JEZELF als onderdeel van het geheel.

De ontwikkeling van jouw spiritualiteit heeft gigantisch veel voordelen:
– Mentale rust
– Inlevingsvermogen en compassie
– Creativiteit en focus
– Geloof & vertrouwen in jezelf en anderen
– Mooie relaties
– Je licht van binnenuit schijnen

Het ontwikkelen van spiritualiteit lijkt vandaag de dag een voorwaarde geworden voor zakelijk succes. Neem de tijd om jaar jezelf en je bedrijf te kijken. Hoe drukker je bent, hoe meer aandacht spiritualiteit nodig heeft. Hier alvast zes stappen op een rij:

  1. Vertrouwen voorop

In de wat grotere organisaties hanteren ze de slogan: ‘Vertrouwen is goed, maar controle is beter.’

Ze bedenken telkens nieuwe manieren om op voorhand hun medewerkers te controleren. Zeker als het gaat om flexibel werken. Ze denken dat medewerkers die thuis werken de kantjes ervan af lopen. Klopt dit wel? Heb je het gevoel dat je zelf wel eens de kantjes ervan afloopt? Is dit wel zo? Heb je vertrouwen in je medewerker? Of gaat je medewerker juist minder presteren omdat je niet echt in die persoon gelooft? Zet vertrouwen in je leiderschap voorop, dan is controle overbodig.

  1. Breng het type ziel in balans

Heb je vooral oude of jonge zielen in jouw bedrijf. We vinden het heel normaal om het aantal vrouwen en mannen in balans te brengen. Ook wordt er gekeken naar de verhouding in leeftijd en ervaring. Ik heb nog nooit een onderneming gezien die kijkt naar het type ziel en de medewerkers een zielentest laat doen. Dat zou wel heel gaaf zijn toch?

  1. Wees een leider die handelt vanuit liefde

Als je het leiderschap van Trump bekijkt is dit management by fear. Hij denkt in tekorten in geld voor het Amerikaanse volk in plaats van mondiaal overvloed. Bekijk alles met een spirituele bril. Dus veel meer van uit eenheid en overvloed voor iedereen, dan vanuit wantrouwen kijken naar een onderdeel.

 

  1. Breng mannelijke en vrouwelijke energie in balans

Zowel binnen jouw organisatie, bij jezelf en bij jouw medewerkers. Met vrouwelijke en mannelijke energie bedoel ik dus niet de verhouding mannen en vrouwen, maar de energie binnen een persoon en een organisatie. Mannelijke energie staat voor daadkracht, grenzen stellen en ondernemerschap. Vrouwelijke energie staat voor intuïtie, wijsheid en zorgzaamheid.

 

  1. Ga met je team een paar dagen naar een inspirerende omgeving

Spiritualiteit stimuleer je het beste in de natuur. Ga eens een paar dagen met je team naar een plek waar je je terug kunt trekken en werkelijk kunt verbinden met elkaar. Niet te veel poespas, maar zijn. Samen een stap terug zetten betekent in dit geval vele stappen vooruit. Je kan natuurlijk ook met ons mee op een ‘zakelijke’ reis naar Ibiza. Zon gegarandeerd (en met zon bedoelen we dan het licht in jullie zelf).

  1. Stel je als leider kwetsbaar op

Als jij je niet open en kwetsbaar open stelt vanuit je hart, doen je medewerkers dat ook niet. Laat je je medewerkers trainen, doe dan zelf ook mee en stel je kwetsbaar op. Dat straalt zo’n ongelooflijke kracht uit. Daardoor maak je niet alleen zelf een groeispurt maar je medewerkers ook.

 

Ga samen met je team op reis naar spiritueel leiderschap. Het is nu belangrijker dan ooit! Succes. Vind je dit artikel interssant? Like en share wordt gewaardeerd.

Bekijk ook het vlog over dit onderwerp.

Meer verdieping? Luister dan de podcast waarin Emmy Stemming mij interviewt.

Wil jij je spiritueel leiderschap in jezelf ontwikkelen? Doe dan mee met de Online Classes van de Life & Business School.

Wonen en werken op je droomplek. Kan dat?

Wil jij op je droomplek wonen en werken? Steeds meer mensen wonen en werken op geweldige plekken. Toch heerst er nog steeds een taboe op. Er wordt gek gekeken als je zegt… ik ga vandaag een dagje naar het strand. Om te werken… Met slechts vier vragen kom jij dichter bij je droomplek.

Check dan deze korte vragenlijst en beantwoord de vragen schriftelijk voor jezelf.

 

 

 

Vraag 1. Wat maakt het dat je nog niet op je droomplek woont of werkt?

Wat is het dat jou tegenhoudt? Is het een overtuiging van jezelf? Laat je jezelf tegenhouden door iets of iemand anders? Schrijf de reden op. Als je het opschrijft en je leest het terug, dan helpt dat vaak om je belemmering te relativeren.

Vraag 2. Wat is je droomplek?

Hoe ziet het eruit? Met wie ben je daar? Hoe ruikt het daar? Hoe voelt het in je lijf? Waar voel je het in je lijf? Schrijf ook dit voor jezelf op. En zoek er vooral beelden bij. Maak een droombord die je op een plek zet waar jij het zo vaak mogelijk kan zien. Bewust of onbewust.

Vraag 3. Wie of wat heb jij nodig om hier te wonen of te werken?

Heb jij er iemand voor nodig of wacht je nog op een gebeurtenis? Is er een middenweg? Kan je alvast voorproeven zonder dat het teveel gevolgen heeft voor de mensen om je heen?

Vraag 4. Hoe graag wil je het? Wil je het echt?

Soms zeg je wel dat je iets wilt, maar wil je het niet echt. Je bent niet bereid offers te brengen voor je doel. Accepteer in dat geval dat het zo is.

Conclusie

Wil je het wel echt? Ga er dan helemaal voor. Ga serieus aan de slag met de eerste drie vragen. Als je dat doet, garandeer ik je dat je in no time op je droomplek werkt en woont. Bekijk ook mijn vlog hierover en luister naar de uitgebreidere podcast #1 wonen en werken op je droomplek. Hierin geeft Lorraine je concrete voorbeelden en een korte geleide meditatie.

De elevator pitch. De 6 must-do’s.

Je weet inmiddels hoe belangrijk een elevator pitch voor je bedrijf is. Want als je je pitch onvoorbereid vertelt, dan is de kans groot dat je stuntelt of maar wat zegt. De kans dat je daarmee iemand raakt is erg klein. Lees ook het eerdere blog van Lorraine hoe je in 12 stappen een geweldige pitch maakt.

Hoe nu verder? Wat ga je met je elevator pitch doen. Leg je hem in een denkbeeldige kast of ga je er daadwerkelijk mee aan de slag? Aan de slag natuurlijk! Maar, hoe dan? Hier de must-do’s.

6 Must-Do’s

1. Oefen je elevator pitch regelmatig.
Alles wat je traint, werkt hetzelfde als bij je buikspieren. Als je ze niet traint, worden ze weer slap. Helaas, maar waar. Blijf daarom je elevator pitch oefenen. Dat kun je doen door je pitch hardop voor de spiegel te oefenen of door jezelf op video op te nemen en terug te kijken.

2. Verfijn je elevator pitch.
Je pitch is een dynamisch verhaal. Elke dag doe je kennis en ervaring op waardoor je inzichten kunnen veranderen. Pas je pitch daarop aan, want anders heb je straks een verhaal dat niet meer van deze tijd is. Verander mee met jezelf en met de wensen van je doelgroep.

3. Maak je pitch voor elke persoon of groep altijd op maat.
De grootste valkuil is om je elevator pitch die je zo goed geoefend hebt op te lepelen. Dat is NIET de bedoeling. Dat klinkt namelijk ontzettend onnatuurlijk en daar sla je de plank volledig mee mis. Het doel van je goede voorbereiding is dat je spontaniteit toevoegt. Leef je eerst in de persoon of je publiek in en vertel je verhaal in het HIER en NU.

4. Gebruik je elevator pitch elke dag.
Iedere dag heb jij opnieuw de kans om je pitch te vertellen. Veel mensen denken dat je de pitch alleen op een netwerkbijeenkomst vertelt. FOUT! Je kunt je pitch ook vertellen op een verjaardag, aan de buurvrouw, in de trein, in een café en in de supermarkt. Elke dag dus! Iedere persoon kan tot jouw doelgroep behoren of iemand kennen uit jouw doelgroep.

5. Koppel je pitch aan een oprecht gesprek
Veel mensen zijn zo druk met hun elevator pitch over te brengen dat ze vergeten oprecht contact te maken. Wat staat er in je pitch? Waar help je mensen mee? Doe dat dan ook? Praat niet alleen over je missie en je unieke talent, maar laat het ook direct zien. Want zien is geloven.

6. Geloven is zien
Voor je toehoorder geldt: zien is geloven. Voor jou als ondernemer geldt: geloven is zien. Geloof jij niet in je eigen elevator pitch dan zal niemand je geloven. Jij moet dus eerst in jezelf en in je elevator pitch geloven. Er voor de volle 100% achter staan. Doe je dat nog niet, neem dan een stapje terug en ga terug naar je kern. Blijf in de tussentijd wel in beweging: fake it till you make it.

Wil je jouw elevator pitch oefenen in een vertrouwde leeromgeving? Meld je aan voor De Online Life & Business School. Hier krijg je de kans om te oefenen met gelijkgestemde. Of kom naar het oplaadevent.

 

Hoe Pitch Ready ben jij?

door Lorraine Vesterink
Om pitch ready te zijn is de eerste stap het belang inzien van een elevator pitch. Waarom zou je überhaupt van te voren een bedacht verhaal bedenken? Dat is toch nep en niet spontaan?
Als je niets hebt voorbereid, dan verzin je terplekke maar wat. Is dat wat anderen verdienen? Een verhaal dat niet de kern raakt van wie je werkelijk bent en wat je kan betekenen voor de ander, raakt niemand. Maar spontaan zijn, dat is toch juist goed?

“Onthoud; de kracht van spontaniteit zit in een goede voorbereiding!”

Hoe bereid je een elevator pitch voor? Hier voor jou twaalf stappen om een geweldige elevator pitch te maken die resoneert bij jezelf én anderen! Gebaseerd op onze media training ervaring voor ondernemers.

1. Wees overtuigd van je missie

Als je je missie nog niet precies weet. Accepteer dan dat dit zo is. Weet dat wat je nu doet uiteindelijk bijdraagt aan jouw werkelijke missie. Dus ook al weet je zelf nog niet precies, presenteer het alsof dat wel zo is. Want… als je het zelf niet gelooft. dan gelooft niemand je.

2. Begin met een ruwe schets.

Schrijf op een vel papier steekwoorden met wat jij met jouw bedrijf voor anderen kunt en wilt betekenen. Wat maakt jou uniek? Wat is onderscheidend ten opzichte van andere ondernemers? Is dat je doelgroep, je product, de combinatie van jouw ervaring en talenten?

3. Creëer je verhaal.

Maak van die steekwoorden een verhaal. Dit is nog niet je uiteindelijk pitch. Dus schrijf vanuit je gevoel, zonder erover na te denken. Het hoeft nog niet perfect te zijn.

4. Begin with the end in mind.

Nu gaat het echte werk beginnen. Bedenk nu de laatste zin van je elevator pitch. Vaak is dit een call to action. Of een cliffhanger die nieuwsgierig maakt.

5. Hoe korter, hoe beter. Less is more.

Je hebt de laatste zin opgeschreven. Zorg dat deze zin maximaal zeven à acht woorden is. In spreektaal en positief geformuleerd. Door de informatie overload gebruik je het beste korte zinnen.

6. Maak nu je pitch.

Schrijf nu de eerste 6 tot 15 zinnen van je pitch. Afhankelijk van hoelang je pitch mag duren. Ook weer in korte zinnen en spreektaal. De openingszin kan een vraag zijn. Bv… heb jij dat ook weleens? of herken je dat? Of je begint met je missie. Om daar op voort te borduren.

7. Maak je elevator pitch nog scherper.

Omcirkel per zin het belangrijkste woord in de zin. Zorg dat het omcirkelde woord per zin een ander woord is (dus niet in twee zinnen achter elkaar hetzelfde woord klemtoon geven).

8. Oefen, oefen, oefen.

Oefen je pitch een aantal keer voor de spiegel. Zorg dat je één woord per zin klemtoon geeft en dat je wat hoger begint en lager eindigt met je stem.

9. Analyseer, verbeter, verfijn.

Neem nu je elevator pitch op met je mobiel. Analyseer je pitch zelf of laat hem door een professional analyseren.

10. The finishing touch.

Maak nu de definitieve pitch en herhaal je pitch zo vaak mogelijk zodat je er niet meer over na hoeft te denken.

11. Ready to rock ‘n roll.

Je bent klaar voor je pitch. Schrijf je eerste zin en je laatste zin en evt wat steekwoorden op een stevig kaartje. Mocht je het in het begin nog nodig hebben, dan hou je die erbij, maar liever niet natuurlijk…

12. Je pitch in de praktijk.

Gebruik je elevator pitch zo vaak mogelijk. Op elke gelegenheid. Want het is belangrijk dat je altijd en overal pitch ready bent. Ga nu aan de slag met het spontaner worden tijdens je pitch. Wie is je luisteraar of je publiek en pas je elevator pitch daar op aan.

Je ziet het… Het is nog best wat werk om een goede elevator pitch te maken, maar ontzettend de moeite waard. Hier valt of staat je bedrijf mee, want het is het begin van elk gesprek. Als mensen niet begrijpen wat jij doet, dan kan je je business niet opbouwen. Essentieel dus om hiermee aan de slag te gaan. Succes!
Wil je jouw elevator pitch oefenen in een vertrouwde leeromgeving? Meld je aan voor De Online Life & Business School. Hier krijg je de kans om te oefenen met gelijkgestemde. Of kom naar het oplaadevent.

Train je charisma

Charisma. Je hebt het of je hebt het niet. En als je er toevallig niet mee bent geboren, heb je pech. Dat denken in elk geval de meeste mensen. Maar dat is niet waar. Charisma is heel goed te trainen.

Dezelfde strakke buik kunnen we niet allemaal krijgen. Maar elke buik kan wel mooier en strakker worden. Tenminste, als je daar echt je best voor doet. Train je je buik niet, dan wordt ie slap en zakt ie in als een plumpudding. Met charisma werkt het eigenlijk net zo. Niet iedereen heeft van nature evenveel charisma, maar je kunt wel meer charisma ontwikkelen. Het lukt alleen als je daar tijd, energie en moeite insteekt.

Wat is charisma eigenlijk? Iedereen geeft een ander antwoord op deze vraag. De vraag welke beroemdheden charisma hebben, is makkelijker te beantwoorden. Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Barack Obama en Oprah Winfrey worden vaak als charismatische voorbeelden genoemd. En uit ons eigen land: Neelie Kroes en koningin Máxima. De belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen als het gaat om charisma is: wie ben ik nou eigenlijk?

“Oorspronkelijk betekent het woord charisma het goddelijk licht.”

Dat wil zeggen dat je jouw ‘divine light’ naar anderen straalt. We zijn allen één. Dus als jij straalt, heeft dat effect op andere mensen. Maar hoe doe je dat? Laatst vroeg ik aan mijn zoon van zes van wie hij blij wordt. Hij antwoordde: “Ik word blij als ik naar mezelf kijk. En anderen worden ook blij als ze naar mij kijken.”

Inderdaad, ik word blij van zijn lach en van zijn stralende en ondeugende gezicht. Dat effect heeft hij niet alleen op mij, maar ook op anderen. Hoe kun je net als een kind charisma vanuit je ziel uitstralen? Hoe kun je al je maskers afzetten, zodat jouw charisma weer zichtbaar is?

Samen met een journalist deed ik onderzoek naar charisma. De uitkomsten hebben we verwerkt in het boek Charismatische vrouw, met koningin Máxima op de cover! Om het trainen van je charisma eenvoudiger te maken, hebben we acht belangrijke stappen geformuleerd. Denk aan communicatie, zelfvertrouwen en overtuigingskracht. Kleding en haardracht helpen ook mee. Met het boek kom je een heel eind. In mijn masterclasses en online classes geef ik oefeningen mee, zodat je je charisma kunt trainen en dus vergroten. Hier alvast een oefening voor jou.

De stempelmethode:

Dat is een oefening waarbij je in één zin beschrijft wat je wilt uitstralen. Deze zin stempel je denkbeeldig op je voorhoofd. Zinnen die vaak voorkomen zijn:

  • ik breng jou in beweging,
  • ik laat jou stralen,
  • ik verbind mensen
  • ik wil je raken
  • Ik help jou de beste versie van jezelf te zijn.

Straal vervolgens de zin vanuit je ogen naar mensen. Want…, je ogen zijn de spiegel van je ziel.

Doe dit voor elk gesprek of presentatie. De stempel kan per relatie, klant of groep verschillen. Als je bijvoorbeeld van je werk naar huis rijdt, kun je voor een andere stempel kiezen.

Voorbeeld:
Stel dat je partner graag een lieve en relaxte persoon naast zich op de bank heeft. Dan poets je op weg naar huis bijvoorbeeld ‘ik ben professioneel en ik help jou groeien’ van je voorhoofd en zet je er ‘ik ben lief en relaxed’ voor in de plaats. Dan kom je toch anders thuis.

Terwijl je de stempel op je voorhoofd hebt en vanuit je ogen straalt, kijk je mensen met aandacht aan. Zit niet met je gedachten buiten je hoofd, maar breng de energie in je hoofd en je lijf. Wees in het hier en nu.
Zoek het charisma vanuit de ziel van je toehoorder(s). Als je het charisma van de ander kunt zien, zie je ook je eigen charisma. Wees niet alvast bezig met je eigen antwoord, maar luister en geniet.

Ik daag je uit de komende tijd om te oefenen met deze stempelmethode. Sta open voor mooie ontmoetingen. Let maar op, je wordt ineens veel charismatischer. Op jouw charisma!

Wil jij je charisma testen? Doe dan gratis de charismatest.

Meer leren over dit onderwerp?
Donderdag 15 maart geef ik een online lezing.
Klik hier om je gratis aan te melden.

Dit bericht is ook gepubliceerd op: https://www.deondernemer.nl/weblogs/item/train-je-charisma/

4 stappen voor grip en overvloed.

door: Lorraine Vesterink

De lente is zo goed als begonnen. De tijd van bloei en overvloed. Maar hoe kom je in deze positieve vibe? En als je erin zit. Hoe blijf je erin?

Heb je soms het gevoel dat er iets ontbreekt in je leven? Of heb je niet wat je werkelijk wilt en wil je daar meer grip op krijgen?

Veel mensen zoeken extern iets wat ze alleen in zichzelf kunnen vinden. Er is namelijk overvloed aan alles. Denk aan succes, liefde, geluk, tijd, rust, ruimte, hulp, opdrachten, investeerders en geld.

De volgende drie stappen werken geweldig voor mij.
Iedereen is uniek, maar wellicht werken ze ook voor jou.

Krijg  overvloed in je leven door deze stappen regelmatig te volgen.

“Het is tijd voor een ‘Lente Boost! Ik doe deze vier stappen zelf iedere ochtend tijdens mijn oefeningen. Niet alleen in de lente, maar het hele jaar door. Jaar in, jaar uit. Het heeft mij zoveel opgeleverd. ontdek of het ook voor jou werkt.”

 

#1 Voel ‘t van binnenuit

Voor overvloed in de uiterlijke wereld, moet je eerst terug naar je innerlijke wereld.
Als je écht overvloed wilt in je leven, ga dan even rustig zitten.
Pak bijvoorbeeld iets te drinken voordat je verder leest.

Drie eenvoudige oefeningen waardoor ik makkelijker voel van binnenuit:

  1. Laat eventuele spanning of negativiteit die je in je lijf voelt los. Haal even diep adem, hou het vast en laat los. Ontspan je schouders. Heb je zorgen of frustraties waarom je het allemaal nog niet hebt zoals jij het hebben wilt? Laat het voor nu even los en accepteer. Aanvaard de huidig situatie.
  2. Hele gekke oefening…, maar kijk even naar het puntje van je neus en voel hoe je meer ontspannen wordt. Op de ene of andere manier merk ik bij mezelf dat ik door deze oefening meer relativeer.
  3. Bedenk vervolgens dat jij overvloed verdient. Zeg in jezelf.. Net als iedereen verdien ook ik alles wat mijn hart begeer. Adem nu alle levenskracht en overvloed in. Laat het gevoel van overvloed door je lijf stromen. Laat eventuele angsten of frustraties die er nog zijn los als je uitademt. Herhaal dit net zo vaak als voor jou nodig is.

    # 2 Wees dankbaar

Ik denk dat we veel vaker moeten stilstaan bij wat we allemaal wél hebben? Kijk eens om je heen!
Ik doe dit door elke dag drie concrete dingen te benoemen waar ik blij mee ben.

Dankbaarheid werkt namelijk als volgt: Als je zelf iets voor iemand hebt gedaan en diegene is daar zichtbaar blij mee. Wat doe je dan? Dan wil je die persoon nog een keer helpen. Het is bijna verslavend, omdat het fijn is om erkenning en waardering te krijgen voor iets wat jij hebt gedaan.
Zo werkt het ook met het universum. Als jij dankbaar bent, zonder verachtingen, gaat onze bron je meer en vaker geven wat je hebben wilt.

Je kunt dankbaar zijn voor de gekste dingen. Zo ben ik bijvoorbeeld dankbaar voor het betalen van de rekeningen. Hoe fijn is het dat ik een bijdrage kan leveren aan de economie. Ik heb genoeg geld om te investeren.

Bedenk eens hoe blij jij mag zijn wie jij allemaal mag betalen. Jij hebt iets gekregen wat je graag wilt.
Je hebt anderen geholpen bij het runnen van hun business. Bovendien investeer je hiermee in jezelf.
Geloof me… als jij niet in jezelf investeert en geld uitgeeft gaan anderen ook geen geld bij jou uitgeven. Dus wil jij groeien? Geef geld uit aan jouw groei!

Probeer het eens… zeg bij de volgende rekening die je betaalt: wat fijn dat ik dit bedrag mag en kan betalen Dankjewel.

De drie dingen waar ik bijvoorbeeld dankbaar voor ben zijn:

  1. Mijn racefiets die ik laat klaarmaken voor het seizoen. Door het fietsen in natuur waar overvloed is van alles, maak ik volledig mijn hoofd leeg. Zo krijg ik meer grip en overvloed.
  2. Voor onze te gekke nieuwe puppy waardoor ik dagelijks nog meer in de natuur ben. Zoals ik hierboven al zei. Nature is everything. Zeker als het gaat om het krijgen van meer grip en overvloed.
  3. Voor de reinigingskuur die ik gedaan heb. Onze darmen zijn onze tweede hersenen. Zo’n kuur geeft zoveel helderheid. Over grip gesproken… Bovendien ook nog een paar kilo kwijt. Niet dat het nodig was, maar ik ben er toch dankbaar voor zo net voor de lente:)

    #3 Durf te geven 

Begin zelf vrijelijk te geven. Zonder voorwaarden. Geef dingen weg waar je eigenlijk geld voor zou moeten vragen. Mensen begrijpen dat jij ook je geld moet verdienen.

Uiteindelijk zijn ze zo goed geholpen dat ze maar wat graag geld bij je willen uitgeven, omdat ze weten dat ze waarde voor hun geld krijgen. Vaak moeten mensen het eerst even ervaren.

Laat ze proeven bij je. Zie het als een proeverij in de supermarkt bij een nieuw product. Als het je bevalt en er staat een aardige dame, dan koop je het. En bevalt het daarna nog steeds, dan blijf je het kopen. Anders was je er misschien voorbij gelopen.

Drie dingen die ik weggeef

1. Telefonisch help ik mensen regelmatig door een moeilijke periode heen. Ook coach ik onbekenden die ik onderweg tegenkom. Een coach ben je overal en niet alleen als je er voor betaald wordt. Zo help ik ze om een burn-out te voorkomen, hulp bij een ingewikkelde relatie met familie, of bij twijfel over een lastige keuze. Daar vraag ik niets voor. Voor mij is een klein gebaar dat veel plezier oplevert. 

2. Vorig jaar heb ik drie Masterclass ter waarde van 9.000 euro weggegeven. Dat heeft opgeleverd dat mensen de stap hebben genomen om voor zichzelf te kiezen en geld te gaan verdienen met hun passie. Daarvoor krijg ik zoveel dankbaarheid en liefde voor terug.

3. De komende maand geef ik ondernemers een maand lang gratis de Life & Business School. Bovendien kunnen ze daarna instappen voor € 49 euro per maand wat straks € 199 euro per maand gaat kosten. 

#4 Durf te vragen

Geef openlijk aan waar je meer van wilt, want als je het niet ‘in de lucht zet’ dan weet je zeker dat je het
niet krijgt. Je mag alles vragen wat je maar wilt. Is dat niet mooi? Vergelijk jezelf niet met anderen die al hebben wat jij zou willen. Zij hebben kennelijk al begrepen hoe het werkt. Knap van ze. Durf te vragen hoe ze dat gedaan hebben. Als je jezelf vergelijkt en je bent ontevreden, dan geef je daarmee aan: er is niet genoeg. Ik ben niet genoeg. Dat is ondankbaar. Vervolgens krijg je nog meer dingen waar je ondankbaar voor bent. Daar zit niemand op te wachten. Jij niet, maar het universum ook niet. Stel je voor dat je kinderen hebt… of misschien heb je ook echt kinderen. Die gun je toch ook alles? Zo gunt het universum jou ook alles. Gun niet alleen jezelf, maar ook anderen succes. Wil je hier meer over lezen, bekijk dan het blog ‘
Sta even stil en vier je succes. Er is genoeg voor iedereen.

3 dingen die ik durf te vragen

  1. Ik heb het universum gevraagd om dankbare klanten. Ik werkte vroeger me soms uit de naad voor een klant. Dag in en zelfs ‘s nachts. Aan het einde werd de rekening niet betaald. Frustrerend! Dat heb ik om weten te zetten door te vragen om dankbare klanten. Nu betalen ze de rekening vaak voordat ik hem gestuurd heb en krijg ik bovendien regelmatig allerlei cadeau’s als bonus, omdat ze zoveel meer hebben gekregen dan waar ze voor betaald hebben. Dat raakt me enorm. Het geeft me voldoening en een teken dat ik op de goede weg ben.
  2. Ik vraag jou als je dit een waardevol artikel vond om het te delen.
  3. Tot slot vraag ik je of als dit artikel bij jou resoneert de videoboodschap te kijken over de Life & Business School. Ik vertel hierin wat het inhoudt zodat je kunt kijken of het iets voor je is.

 

Uiteraard kan je je ook direct aanmelden via deze link. Dan krijg je gegarandeerd grip en overvloed in jouw leven. Komende maand kun je helemaal gratis deelnemen, zolang er plek is! Wil je persoonlijk met me kennis maken? Dat kan tijdens het oplaadevent. Dat is een workshop waar je energie van krijgt om jouw licht te laten stralen.

DOELEN STELLEN IN 9 STAPPEN AAN DE HAND VAN HET D9 MODEL

Als ondernemer ben je eraan gewend doelen te stellen. Maar hoe kun je met een team gestructureerd aan je doelen werken? En hoe houd je jezelf en je team scherp? Dat lukt alleen als je het proces inzichtelijk maakt. Doelen stellen in negen stappen.

Eerst leren hoe je goede keuzes maakt? Lees dan hier het blog: 11 methodes om tot goede keuzes te komen

1.      Denk na

Bedenk vanuit je (jullie) innerlijke drijfveren en passie, wat bijdraagt tot de groei van het bedrijf. Denken met je ratio kan prima in een kantooromgeving, maar denken met je hart is lastig in een ruimte met tl-verlichting. Ga dus naar een inspirerende plek, laat ieder voor zich wat op een bierviltje of een post-it schrijven en bespreek de ideeën.

2.      Overwin drempels

Bij elk idee horen ja-maren. Bijvoorbeeld:

– Daar hebben we geen budget voor.
– Dat kost te veel tijd
– Dat kunnen andere bedrijven veel beter.

Waar een doel is, is een weg. Daarom is het goed de drempels te inventariseren en te beoordelen. Wat voor de ene persoon slechts een verkeersdrempeltje is, is voor de andere een levensgevaarlijk wegdek.

3.      Durf te vragen

Onderzoek wie of wat kan helpen de drempels te overwinnen. Het gaat niet om een grote stap, maar om een actie die je kort na het bedenken van het doel kunt uitvoeren. Dit maakt dat jullie in de flow komen die nodig is om doelen te realiseren. Een klein eerste succesje kan een teken zijn dat jullie op de goede weg zitten.

4.      Stel doelen

Maak je doelen concreet en prioriteer ze. Wanneer moet het eerste doel gerealiseerd zijn? In welk jaar en welke maand, op welke dag? Maak het zo concreet mogelijk. Wie is aanwezig? Wat gebeurt er precies? Waar vindt het plaats? Wat is het bewijs dat het doel is gerealiseerd? Noteer je doelen vervolgens. De kans dat je je doelen realiseert nadat je ze hebt opgeschreven, is 42 procent.

5.      Check de realiseerbaarheid

Het nastreven van doelen vergt meestal offers. Zijn die offers op te brengen? Berokken je jezelf en anderen geen schade? Zijn de wegwerkzaamheden de weg met het gladde asfalt waard?

6.      Droom van het resultaat

Visualiseer hoe je je voelt als het resultaat is bereikt. Maak er een film van en beleef die intens. Waar ben je en met wie, wat zie je, wat doe je, wat hoor je, hoe voel je je? Word je er blij van als je het resultaat bekijkt?

7.      Deel je wensen

Niet alleen door je doelen op te schrijven vergroot je je slagingskans, maar ook door ze te delen met je medewerkers, klanten en andere stakeholders. Deze mensen kunnen je namelijk een duwtje geven in de goede richting. Bovendien werkt het om te zeggen waar je heen wilt, omdat je dan gevoelsmatig een flater slaat als je er niet komt. Het vergroot je drive je doelen te realiseren.

8.      Doe wat je te doen staat

Het wordt tijd je doelen los te laten en over te gaan tot actie. Zorg dat je route overzichtelijk en je afgelegde afstand meetbaar is. Navigeer stap voor stap; er bestaat helaas geen tijdmachine die je met een druk op de knop naar je bestemming brengt.

9.      Zet door als het tegenzit

Je hebt gecheckt of je doel te realiseren is en je bent over drempels heen gereden. Maar nu zit het echt tegen en je had niet voorzien dat er nog meer drempels zouden zijn en dat je nog meer offers moest brengen. Als het doel belangrijk genoeg is – en dat is zo, want anders w

as je niet bij deze stap gekomen – is het de kunst door te zetten. Bespreek de strubbelingen met een aantal mensen die je vertrouwt, mensen die je al eerder de juiste richting hebben gewezen.
In deze negen stappen kun je een mooie weg afleggen het komende jaar. Goede reis! Laat ons weten hoe het gaat. En onthoud: niet het bereiken van het doel maakt je jaar tot een succesvol jaar, maar het samen genieten van de reis ernaartoe.

Doelen Challenge Day

Wil jij deze kennis meteen in de praktijk brengen? En wil jij graag persoonlijk met Lorraine sparren over jouw keuzes en doelen? Meer helderheid? Focus? En concrete handvatten. Kom dan ook op 5 april naar de Doelen Challenge Day.
Klik hier om je aan te melden.

 

11 methodes om tot een goede keuze te komen

Keuzes maken is lang niet altijd makkelijk. Hoe zorg je ervoor dat je keuzes maakt die goed zijn voor jou? Hoe weet je dat het de juiste keuze is? Moet je überhaupt kiezen? Wat gebeurt er als je niet kiest? Komt er dan automatisch weer een volgende keer? Veel mensen bespreken hun opties met allerlei mensen. Iedereen heeft een andere mening. Je zoekt het dan buiten jezelf, terwijl de waarheid en de beste keuze in jezelf ligt. Natuurlijk is het mooi om dingen met anderen te delen, maar hou altijd goed in de gaten of deze persoon al bereikt heeft wat jij wilt en of diegene op dezelfde manier in het leven staat als jij.

Lorraine geeft je 11 methodes hoe je zelf goede keuzes kunt maken. Experimenteer met de methodes en ontdek welke bij jou past. Iedereen is uniek. Dus ook jouw manier van kiezen. Kun je nou echt niet kiezen? Gebruik ze allemaal!

1. The good practice methode

Welke keuzes heb jij gemaakt die goed zijn uitgepakt. Bedenk voor elke pijler uit de Passievitalitetisspiraal (bron: boek Passievitaliteit) een keuze die voor jou heeft gewerkt. De vijf pijlers zijn: 1. Geest, 2. Lichaam, 3. Thuis, 4. Relaties en 5. Werk. Bijvoorbeeld: je hebt vorig jaar een nieuw huis gekocht waar je helemaal tot rust komt en thuis voelt. Hoe ben je tot deze keuze gekomen? Wist je het meteen? Of heb je alles weloverwogen? Heb je het met iemand besproken? Zo ja, met wie? Hoe lang heb je er over gedaan? Hoe wist je dat dit de juiste keuze was? Waardoor kwam dat?

2. The bad practice methode

Welke keuzes heb jij gemaakt waarvan je nu achteraf denkt. Had ik dat moeten doen? Misschien ben jij zo iemand die nergens spijt van heeft. Toch is het interessant om te analyseren op welke keuzes je later bent teruggekomen? Bijvoorbeeld: je bent gestopt met een relatie. Hoe is deze relatie ooit tot stand gekomen? Hoe heb je die keuze destijds gemaakt? Welk gevoel had je daarbij? Wist je het meteen? Of heb je alles weloverwogen? Heb je het met iemand besproken? Zo ja, met wie? Hoe lang heb je er over gedaan? Hoe wist je dat dit de juiste keuze was? Waardoor kwam dat?

3. De voor- en nadelen methode

Dit is een hele rationele methode (bron newstart.nl). Hierdoor krijg je binnen tien minuten meer inzicht in jouw keuze. Noteer twee opties. Bij elke optie bedenk je drie voordelen en drie nadelen. Onderstreep nu bij elke optie het grootste voordeel en het grootste nadeel. Omcirkel van de twee opties het grootste voordeel. En omcirkel het grootste nadeel. De optie met het grootste voordeel is de optie die het beste voor je is. Het grootste nadeel ben je bang voor. En is iets om op te lossen. Wellicht dat als je dit oplost, deze optie toch de beste is! Kies nooit vanuit angst of tekort, maar altijd vanuit overvloed en liefde.

4. De flow methode

Schrijf voor elke optie 1 A4tje vol. Presenteer vervolgens dit A4 aan iemand of voor een groep. Of desnoods voor de spiegel. Kijk waar de meeste flow op zit. Waar krijg je gemakkelijk een A4 tje vol mee? Wat presenteer je op een authentieke manier? Voor een ander is het heel gemakkelijk te zien waar jij met meer passie over praat, omdat over deze optie je ogen stralen en je stem hoger is.

5. De cijfer methode

Dit is de allersnelste en misschien wel de meest effectieve methode. Geef beide opties een cijfer van 1 tot 10. Vertrouw erop dat de optie met het hoogste cijfer de juiste keuze is. Hebben beide opties hetzelfde cijfer bedenk dan met welke optie je op dit moment de meeste toegevoegde waarde voor anderen levert.

6. De papier methode

Neem twee vellen dik papier. Schrijf op elk vel een optie. Noteer woorden die in je op komen bij deze optie. Schrijf die woorden op het vel erbij. Draai de vellen en check of de tekst onzichtbaar is. Hussel ze door elkaar. Leg ze minimaal 1 meter uit elkaar op de grond.
Zorg ervoor dat je niet meer weet op welk vel wat staat. Ga op het vel staan en voel hoe je je voelt. Zonder bezig te zijn om te raden welke optie is, maar echt voelen hoe je je voelt. Noem deze woorden in jezelf. Wellicht zie je ook kleuren. Ga vervolgens op het andere vel staan. Kies vervolgens de optie waar je je het beste bij voelt.

7. De drempelmethode

Maak van een stuk papier een drempel. Leg per optie een drempel op de grond. Ga op de drempel staan. Wat komt er bij je boven. Wat belemmert jou of heeft jou belemmerd deze keuze te maken? Stap er nou eens letterlijk overheen. Wat doet het met je? Wat komt er nadat je over de drempel hebt gestapt? Is de opbrengst groot genoeg om over die drempel te stappen

8. De natuur methode

De natuur is zo krachtig. Je kunt haar heel goed inzetten bij het maken van jouw keuzes. Ga op een kruispunt staan, bij voorkeur in het bos. Elk pad dat je ziet, staat voor een keuze. Loop voor elke keuze een pad af en bedenk hoe je je voelt. Het pad waar je het meeste energie van krijgt is het juiste pad voor jou. Je zult overigens versteld staan wat je op dat pad allemaal voor signalen tegenkomt. Maak er een foto van of neem het mee en koester dit symbool van jouw groei.

9. De signalen methode

Spreek met jezelf een symbool of een signaal af. Bijvoorbeeld: Als optie 1 de beste optie is dan kom ik de komende drie dagen dit of dat tegen. Hetzelfde kan je doen voor optie 2. Het is bijzonder te zien wat er gebeurt. Uiteindelijk is vertrouwen op jezelf beter, maar deze methode kan je in het begin helpen bij je keuzes.

10. De kaarten methode

Je kan een kaart trekken of een inspirerend boek openslaan en jezelf de vraag stellen: Geef me inzicht op de situatie of keuze. Hou er rekening mee dat je het bij deze methode vooral in de uiterlijke wereld zoekt en niet in de innerlijke wereld. Het beste antwoord ligt altijd in jezelf. Je onderbewuste weet wat het juiste pad is en daar mag je op vertrouwen.

11. De meditatie methode

Dit is misschien wel de beste methode. Wees stil. Let op je adem. Zet eventueel een 432 hz of 528 hz frequentie aan (YouTube/Spotify). Haal het licht in je naar boven. Laat het donker uit je stromen. Visualiseer twee denkbeeldige tuinen. Wandel door beide tuinen. Elke tuin staat voor een optie en kijk wat het met je ademhaling en lichaam doet. Waar voel je iets in je lijf. Welke kleuren zie je? Waar staat dat voor denk je?

Heb je nu een keuze gemaakt? Stamp dan met je voet op de grond en spreek de tekst uit: Zo en dit is wat ik ga doen! Heel veel succes met je keuze.

Vind je dit een waardevol artikel? Deel het dan met je vrienden. Zo inspireren we elkaar. Wat ik altijd waardeer is dat je me mailt welke methode op welke manier jou geholpen heeft bij het maken van keuzes.

Kennis maken? Dat kan. Vanaf maart geef ik elke dinsdagavond online classes in the Life & Business School. (In maart gratis deelname!)
Wil je persoonlijk met mij kennis maken? Dat kan natuurlijk ook. Kom gerust naar de workshop op 22 maart. Als je voor het eerst komt, mag je gratis meedoen met de workshop en betaal je alleen maar € 5 voor koffie/thee en wat lekkers. Gebruik bij de betaling de kortingscode ‘introducee’ om deze workshop cadeau te krijgen!

 

 

7 tips voor het schrijven van je ondernemingsplan

Redenen om met je ondernemingsplan aan de slag te gaan zijn:

  1. je wilt investeerders of financiers aantrekken
  2. je wilt dat leveranciers met jou zaken gaan doen
  3. het is een onderdeel van je opleiding.

Met een goed ondernemingsplan kom je verder! Je laat zien wie je bent en waarom jij de beste persoon bent om dit bedrijf succesvol te maken. Kijk, daar doe je het voor! Hier volgen 7 tips over je ondernemingsplan.

  1. Wanneer schrijf je het best je ondernemingsplan?

In elke fase van je bedrijf kun je een ondernemingsplan schrijven. Vaak is dat bij de start van de onderneming. Maar ook bij het maken van strategische beslissingen is het zinvol om de plannen te noteren. Als je erbij stilstaat, ga je erop vooruit. Dat geldt hier ook.

 

  1. Wanneer is je ondernemingsplan goed genoeg?

Het schrijven van jouw plan is nooit helemaal klaar. Het is een dynamisch document. Het is goed om regelmatig te kijken of je je doelen hebt behaald en welke tegenslagen je hebt overwonnen. Dat is heel leerzaam en het behoed je ook voor obstakels van dezelfde soort.

 

  1. Waar begin je?

Maar eens moet je een begin maken en dat is vaak het punt waar (startend) ondernemers tegenaan hikken. Dan wordt er veel te lang nagedacht. Hoe krijg je dat hele goede logische en veelbelovende plan nou uit je hoofd op papier? Het antwoord is simpel: gewoon door het te DOEN. De juiste structuur kan je daarbij helpen.

 

  1. Wat moet er in je ondernemingsplan staan?

De 4 pijlers van een onderneming zijn:

  1. de ondernemer(s)
  2. de marketing
  3. de organisatie
  4. de financiën

(Bron: Ondernemen is DOEN, auteur: Lorraine Vesterink)

  1. De juiste woorden maken het verschil

De kunst van het schrijven van een goed plan zit in het verbinden van deze onderdelen. De manier waarop jij je plannen verwoordt, is het fundament van je plan én van je bedrijf. Een positieve en realistische mindset heb je nodig om de pijlers goed te ondersteunen. En daar kies je dan de juiste woorden bij. De juiste woorden geven bij een financieringsaanvraag vaak de doorslag.

 

  1. Je plan zelf schrijven, levert je veel op

Zo’n denk- en schrijfproces vergt veel tijd en energie. Je kunt het schrijfwerk aan ons uitbesteden, maar zelf schrijven levert je ook veel op. Je komt goed voorbereid aan tafel bij stakeholders zoals financiers of investeerders. En je ondervangt mogelijke valkuilen beter als je verschillende scenario’s al hebt bedacht. Dat is dus pure winst.

 

  1. De eerste indruk is goud waard

Tegenwoordig krijg je maar weinig gelegenheid om je plan persoonlijk te presenteren, bijvoorbeeld bij een bank. Dus de eerste stap is om te zorgen dát je wordt uitgenodigd. Bij De Unieke Ondernemer zetten we zowel onze kennis als ons netwerk in om ondernemers hierbij te helpen. En dat varieert van de 62-jarige ondernemer, die zijn winkel verkoopbaar wil maken met een verbouwing tot aan startende horecaondernemers. Voor goede plannen vinden wij altijd passende financiering.

Met een goed ondernemingsplan kom je verder, maar je moet je zeilen natuurlijk wel in de juiste stand zetten om uit te komen waar je wilt zijn.

 

Gratis webinar 

Voor ondernemers die zin hebben om zelf met hun ondernemingsplan aan de slag te gaan geeft Diana de Winter op maandagochtend 5 maart om 10:00 uur een gratis webinar waar je al je vragen kunt stellen over het schrijven van je ondernemingsplan.

Klik hier om je aan te melden voor het gratis Q&A webinar – Ondernemingsplan schrijven

 

Training Ondernemingsplan schrijven

Op donderdag 19 april geeft Diana de training: ‘Met een goed ondernemingsplan kom je verder’.
In de training worden theorie en praktijk op een interactieve manier afgewisseld. Neem je je concept mee, dan ga je gegarandeerd met een betere versie naar huis. De training is van 10:00 uur tot 15:00 uur. Jouw investering bedraagt € 95,- excl. btw (aftrekbaar als bedrijfskosten). Er is plaats voor maximaal 8 deelnemers. Direct opgeven? Klik hier.

 

Over Diana de Winter

Als Senior Business Coach bij De Unieke Ondernemer begeleidt Diana ondernemers bij het vinden van financiering. In de training leert ze je ook hoe financiers een ondernemingsplan beoordelen. En om een tipje van de sluier op te lichten; dat gaat niet alleen over cijfers. Diana heeft ruime ervaring in het bankwezen opgedaan en zij adviseert het liefst ondernemers in het kleinbedrijf. Ze is uitstekend in staat het unieke talent van een ondernemer zichtbaar te maken.