Uniek presenteren

Wil jij presenteren. Of wil je uniek presenteren? Wat je in elk geval wilt, is dat mensen je verhaal onthouden? Of in elk geval een bepaald gevoel of een gedachte meenemen uit je verhaal. Want waarom heb je het anders gedaan? Dan had je net zo goed thuis kunnen blijven. Als jij een unieke presentatie geeft, dan onthouden mensen je.

Wat zijn er voor verschillende sprekers

Volgens mij zijn er vijf type sprekers. Ik deel de type sprekers in 5 categorieën in.

A Sprekers met een presentatie
B Sprekers met een verhaal
C Sprekers met een verhaal en een boek
D Sprekers met een boek of meer en tv ervaring
E Sprekers met veel bekendheid (bekende Nederlanders)

Geen verhaal, geen volle zaal

Als je nog geen boek hebt geschreven, zorg dan in elk geval dat je een unieke spreker bent met een verhaal. En dan wel je eigen verhaal! No story, no glory. In onze Masterclass werken we jouw eigen unieke verhaal uit en bereiden we je voor op het maken van een ‘tedtalk’.

Praatje-plaatje-daadje

Vaak zie ik sprekers die alleen een ‘praatje’ houden. Met praatje bedoel ik bijvoorbeeld blijven hangen in algemeenheden of het laten zien van een aantal slides over een onderwerp. Ik ben opgeleid volgens het praatje-plaatje-daadje principe. Dat houdt in dat je mensen ook het plaatje meegeeft. Dat wil zeggen een voorbeeld en dan vooral je eigen voorbeeld. Dat laatste is iets wat mensen vaak niet durven. Ze vinden zichzelf of hun eigen verhaal niet interessant genoeg. Of ze denken dat anderen hun verhaal niet interessant vinden. Of ze zijn bang dat ze dan denken dat ze te veel over zichzelf praten, etc. etc. Allemaal angsten die je juist niet helpen bij het geven van een unieke presentatie.

Mensen houden van zichzelf

En dan is er nog iets heel essentieels dat sprekers meestal vergeten. Ze houden wel het praatje, en laten in het gunstigste geval ook nog het plaatje zien, maar ze vergeten vaak het daadje. En met daadje bedoel ik dat je je publiek ook iets laat doen of ervaren of dat je ze aan het denken zet over hun eigen leven. Mensen houden van zichzelf. Sterker nog. Mensen zijn verslaafd aan zichzelf. Dus willen mensen ook nadenken over hun eigen leven en niet over het leven van de spreker of over het onderwerp dat de spreker op dat moment bezig houdt. Doe met deze wetenschap je voordeel. Maak je presentatie interactief. Dan vliegt de tijd voorbij en kunnen ze jaren later nog steeds jouw presentatie herinneren. Dan heb je daadwerkelijk een zaadje gepland bij mensen. En gezorgd voor verandering in het leven van anderen.

Doe iets wat je eigenlijk niet durft

Als je wilt dat mensen je onthouden, doe dan iets wat normaal gesproken niemand doet. Zelf zing ik bijvoorbeeld een liedje over het onderwerp. Wat zou jij kunnen doen? Denk aan een gedicht, een anekdote, een gek filmpje maken, mensen een rare oefening laten doen.

Verdiep je in de groep die voor je staat

Als bekende popsterren zeggen: Hello ‘Amsterdam’ it was so great to see the district. Dat komt heel anders over dan dat ze helemaal niets zeggen over de stad of dat ze zeggen ‘Hello Brussels’ omdat ze zich vergissen. En niet weten waar ze het over hebben. Voor iedere lezing maak ik meestal een liedje op maat, dus mensen snappen dan dat ik speciaal voor hen de moeite heb genomen om mij te verdiepen in de doelgroep. Dat zorgt ervoor dat mensen zich gezien voelen.

Durf te experimenteren

Help mensen over een drempel heen. En laat ze de oefeningen als een experiment zien. Er kan niets fout gaan. Alles wat eruit komt is goed, want het is een experiment.

Geef jouw energie mee

Zet vooraf jouw energie en geur in de zaal. Volg mijn webinar, workshop en Masterclass hoe je dit kunt doen. En wordt er heel goed mee, omdat dit een van de belangrijkste dingen is van uniek presenteren. En dit is juist iets wat veel mensen niet weten, geloven of vergeten.

Tot slot: Succes in de voorbereiding is voorbereiden op succes.

Mijn tip: bereid je ontzettend goed voor, maar als je er eenmaal staat: laat het los en laat komen wat er komt. Vertrouw erop dat wat op dat moment komt, goed is voor dat moment. Ga vooral niet haasten om al je inhoud er doorheen te krijgen. Mensen weten niet wat je gaat vertellen. Dat weet alleen jij. Bedenk vooraf een paar quotes waarvan je wilt dat ze onthouden worden. In onze Masterclass leggen we je uit waar een goede quote aan moet voldoen.

Geef je op voor het webinar.