door Anne Boermans, mediatrainer

Als je de kwaliteit van je vlogs wilt verbeteren, is het goed eens te kijken wat anderen doen.
En hoe jij hun methodes wilt gebruiken.

Analyseer de vlog, door bijvoorbeeld te letten op CAMERABEWEGING of KAPSEL

VOORHOOFD VRIJ = OPENHEID EN KRACHT

Lorraine Vesterink maakte de vlog, ‘DE 7 MANIFESTATIE WOORDEN OM SNELLER TE MANIFESTEREN’

Lengte: 5min. 20 sec.

Camera: Smartphone Samsung 9.

Op selfiestick die ze in de hand houdt.

Gepost op 9 februari 2020

CAMERABEWEGING

We zien Lorraine staan in een bos. Bij haar huis, zo vertelt ze.
De camera, dus het beeld, beweegt voortdurend.
Een klein beetje, maar toch.

Hier spelen twee elementen bij het opnemen van vlogs.
In de eerste plaats: de beweging, hoe minimaal ook, leidt af van de tekst.
Hij heeft namelijk geen functie.

Zodra je het ziet, dat lichte schommelen, ga je er op letten.
Blijven luisteren wordt moeilijk.
Probeer dus, ook als je buiten staat, de camera/selfiestick zo te plaatsen dat deze stabiel vast staat, helemaal  niet kan bewegen.

Ten tweede: de camera maakt je close, heel dicht bij, zichtbaar.
We zien van Lorraine het hoofd, de schouders en een klein stukje van de romp.
Het mooie van die close is, dat de presentatie intiem wordt.
De presentator lijkt vlak bij de kijker te staan.

Het risico van die uitsnede is dat zelfs de kleinste beweging groot lijkt.
Veel groter dan in de werkelijkheid.
Ook deze vertekening vraagt om een camera die doodstil staat.

KAPSEL

Lorraine heeft het haar aan weerszijden van het hoofd geplaatst. Dat werkt prachtig op beeld.
We zien haar hele gezicht, inclusief het voorhoofd.
Dit geeft een impressie van openheid. ‘Ik heb niets te verbergen’ straalt ze uit.
Deze kwetsbaarheid durven tonen, daar is moed voor nodig.
De haardracht maakt de uitstraling krachtig, zeker.

Het voorhoofd vrij maken is momenteel extra lastig: de huidige mode vraagt juist wel om haar op het voorhoofd.
Soms zie je zelfs een lange lok, die één oog helemaal afdekt.
Of een pony tot aan de wenkbrauwen.
Bij de opleiding in Hilversum voor televisiepresentatoren noemden we dat ‘De gordijnen dicht.’
Lorraine heeft ze wijd open.

Het heeft nog een wonderlijk bijkomend effect: de ogen lijken groter.
Hoe dat komt weet ik niet.
Probeer het maar eens uit met een selfie: voorhoofd afdekken, voorhoofd vrij.
Wat doet dat met je ogen?

Er is nog een effect. Ze heeft het haar aan beide kanten langs het hoofd,  de scheiding zien we hoog op het voorhoofd.
Daardoor ontstaan er op beeld lange verticale lijnen, die ze laat doorlopen in haar kleding.

Het onderstrepen van de verticaliteit geeft de impressie ‘ik sta voor wat ik zeg’.

Wat blijkt: je maakt een vlog en zet die online.
Dat heeft een zekere pretentie: de gedachte ‘ik vind dat ik jullie interessante dingen te vertellen heb’,  is impliciet.
Door die verticale lijnen maak je de pretentie waar.
Gaaf.

———————–

Wil jij zelf beter vloggen of presenteren voor grote groepen?
Doe dan de E-Course Presenteren.
We hebben nu een geweldig aanbod dat ook jij een persoonlijke analyse van je vlog erbij cadeau krijgt.
Dit is een online mediatraining van mediatrainer Anne Boermans en motivational speaker Lorraine Vesterink
Volg hier de eerste online mediatraining gratis.

Ja ik bestel de E-Course Presenteren. En ontvang gratis 1 analyse van mijn vlog door Anne Boermans en Lorraine Vesterink

Ja ik wil de eerste online media training gratis doen.

Link naar vlog van Lorraine over de 7 manifestatiewoorden zodat ook jij sneller en makkelijker manifesteert.

Van Masterclass naar RTL Late Night

Hoe word je meer zichtbaar? Als je jezelf ontwikkelt, maak je een enorme stap. Lees hier het inspirerende verhaal van Jeannette den Boer.

Na de masterclass die Jeannette den Boer in oktober 2016 bij Lorraine volgde, waagde ze de sprong en ging ze haar doel achterna:
Nederland moet binnen de Europese Unie blijven!
Eind november nam ze verlof van haar werk en zet ze zich vol in voor het project: No Nexit!

Hoe het avontuur naar ondernemerschap begon

Jeannette: ‘De dag na de Brexit zat ik met mijn broer op het terras. Wij waren zo verbaasd en geschokt dat er echt een Brexit had plaats gevonden. We zagen dat er zoveel jongeren teleurgesteld waren na de uitslag, maar kwamen er achter dat ook een groot gedeelte van de jongere generatie niet had gestemd. We besloten die dag dat dat niet mag gebeuren in Nederland en zijn een No Nexit campagne gaan  voorbereiden.

Hoe ontdek je je droom?

In de tussentijd kwam ik met Lorraine in contact. Tijdens de masterclass in de Soesterduinen kwam ik erachter dat ik dit heel graag wil gaan doen. Zij heeft me geholpen om deze sprong ook daadwerkelijk te wagen. Ik heb een maand later mijn werkgever opgebeld en kreeg van hen de ruimte om met verlof te gaan. Ze steunde het initiatief en vanaf december ben ik me hier vol voor aan het inzetten!

Hoe financier je je jouw plannen?

In de campagne maken we jongeren ervan bewust hoe belangrijk het is dat je zelf kiest voor je toekomst. 364 dagen van het jaar maak je je eigen keuzes en waarom dan niet die ene dag dat je je stem mag uitbrengen die van groot belang is voor je toekomst? Inmiddels werken er veel vrijwilligers mee aan dit project! Ook zijn een crowdfunding campagne gestart om de campagne te financieren en een grote doelgroep te kunnen bereiken.’

Aan de slag met jouw idee

‘Op 15 maart zijn de verkiezingen. Als we de onderzoeken moeten geloven is er een reëel kans dat we uit de Europese Unie uiteindelijk dreigen te gaan. Door nu het gesprek te starten kunnen we dit voorkomen. In de campagne activeren ze jongeren naar de stembus te laten gaan en te kiezen voor een partij die in Europa wil blijven.

Hoe zet je je public speaking skills goed in

Gisteravond, 20 februari vertelde Jeannette haar verhaal bij RTL Late night! De public speaking skillss in de Masterclass kwamen goed van pas. Gelukkig was ik door deze mediatraining goed voorbereid op het interview. Bovendien wordt meteen helder hoe belangrijk het is om een moodboard te maken. Een vast onderdeel van de terugkomdag van de masterclass. Rtl late night stond hier al op.’

Doorzetten en dankbaarheid

Al zijn je doelen nog zo scherp, je moet wel doorzetten als het tegenzit. Dat deed Jeannette den Boer, samen met haar broer waarmee ze de campagne leidt. Vanuit De Unieke Ondernemer zijn we ongelooflijk trots op Jeannette. Als je uiteindelijk beloont wordt om je doelen in de landelijke pers te mogen presenteren is dankbaarheid op z’n plats.

Oproep

Jeannette en haar broer zijn op zoek naar influencers die achter dit verhaal staan en dit willen supporten. Ze hebben meerdere acties waar jij zichtbaar kunt laten zien dat je hen steunt. Wil je meer weten en steun je ook dit project? Kijk dan nu op: bit.ly/2jFTm0K‘Jean

Jeannette den Boer over de Masterclass ondernemerschap en public speaking

In oktober ben ik begonnen aan de Masterclass bij Lorraine. Ik kan het iedereen aanraden!
Wat een fantastische energieke power vrouw!
Ze leert je je doelen en dromen na te durven streven. Ze geeft je vertrouwen en hele praktische oefeningen en handvatten om aan de slag te gaan. Wil je jezelf ontwikkelen als ondernemer of binnen het bedrijfsleven, dan kan ik je aanraden in gesprek te gaan met Lorraine. Twijfel niet langer om je in te schrijven voor de Masterclass!

Note voor Lorraine: dank voor je hulp en vertrouwen, luisterend oor, ook op gekke momenten ?. Ik kijk er naar uit nog veel meer van je te leren!

Klik hier als je interesse hebt in de Masterclass. Verdien ook (meer) geld met waar je gelukkig van wordt. Of volg eerst een gratis webinar, of kom naar een live oplaadevent.

 

5 tactieken voor meer impact

Uniek presenteren

Wil jij presenteren. Of wil je uniek presenteren? Wat je in elk geval wilt, is dat mensen je verhaal onthouden? Of in elk geval een bepaald gevoel of een gedachte meenemen uit je verhaal. Want waarom heb je het anders gedaan? Dan had je net zo goed thuis kunnen blijven. Als jij een unieke presentatie geeft, dan onthouden mensen je.

Wat zijn er voor verschillende sprekers

Volgens mij zijn er vijf type sprekers. Ik deel de type sprekers in 5 categorieën in.

A Sprekers met een presentatie
B Sprekers met een verhaal
C Sprekers met een verhaal en een boek
D Sprekers met een boek of meer en tv ervaring
E Sprekers met veel bekendheid (bekende Nederlanders)

Geen verhaal, geen volle zaal

Als je nog geen boek hebt geschreven, zorg dan in elk geval dat je een unieke spreker bent met een verhaal. En dan wel je eigen verhaal! No story, no glory. In onze Masterclass werken we jouw eigen unieke verhaal uit en bereiden we je voor op het maken van een ‘tedtalk’.

Praatje-plaatje-daadje

Vaak zie ik sprekers die alleen een ‘praatje’ houden. Met praatje bedoel ik bijvoorbeeld blijven hangen in algemeenheden of het laten zien van een aantal slides over een onderwerp. Ik ben opgeleid volgens het praatje-plaatje-daadje principe. Dat houdt in dat je mensen ook het plaatje meegeeft. Dat wil zeggen een voorbeeld en dan vooral je eigen voorbeeld. Dat laatste is iets wat mensen vaak niet durven. Ze vinden zichzelf of hun eigen verhaal niet interessant genoeg. Of ze denken dat anderen hun verhaal niet interessant vinden. Of ze zijn bang dat ze dan denken dat ze te veel over zichzelf praten, etc. etc. Allemaal angsten die je juist niet helpen bij het geven van een unieke presentatie.

Mensen houden van zichzelf

En dan is er nog iets heel essentieels dat sprekers meestal vergeten. Ze houden wel het praatje, en laten in het gunstigste geval ook nog het plaatje zien, maar ze vergeten vaak het daadje. En met daadje bedoel ik dat je je publiek ook iets laat doen of ervaren of dat je ze aan het denken zet over hun eigen leven. Mensen houden van zichzelf. Sterker nog. Mensen zijn verslaafd aan zichzelf. Dus willen mensen ook nadenken over hun eigen leven en niet over het leven van de spreker of over het onderwerp dat de spreker op dat moment bezig houdt. Doe met deze wetenschap je voordeel. Maak je presentatie interactief. Dan vliegt de tijd voorbij en kunnen ze jaren later nog steeds jouw presentatie herinneren. Dan heb je daadwerkelijk een zaadje gepland bij mensen. En gezorgd voor verandering in het leven van anderen.

Doe iets wat je eigenlijk niet durft

Als je wilt dat mensen je onthouden, doe dan iets wat normaal gesproken niemand doet. Zelf zing ik bijvoorbeeld een liedje over het onderwerp. Wat zou jij kunnen doen? Denk aan een gedicht, een anekdote, een gek filmpje maken, mensen een rare oefening laten doen.

Verdiep je in de groep die voor je staat

Als bekende popsterren zeggen: Hello ‘Amsterdam’ it was so great to see the district. Dat komt heel anders over dan dat ze helemaal niets zeggen over de stad of dat ze zeggen ‘Hello Brussels’ omdat ze zich vergissen. En niet weten waar ze het over hebben. Voor iedere lezing maak ik meestal een liedje op maat, dus mensen snappen dan dat ik speciaal voor hen de moeite heb genomen om mij te verdiepen in de doelgroep. Dat zorgt ervoor dat mensen zich gezien voelen.

Durf te experimenteren

Help mensen over een drempel heen. En laat ze de oefeningen als een experiment zien. Er kan niets fout gaan. Alles wat eruit komt is goed, want het is een experiment.

Geef jouw energie mee

Zet vooraf jouw energie en geur in de zaal. Volg mijn webinar, workshop en Masterclass hoe je dit kunt doen. En wordt er heel goed mee, omdat dit een van de belangrijkste dingen is van uniek presenteren. En dit is juist iets wat veel mensen niet weten, geloven of vergeten.

Tot slot: Succes in de voorbereiding is voorbereiden op succes.

Mijn tip: bereid je ontzettend goed voor, maar als je er eenmaal staat: laat het los en laat komen wat er komt. Vertrouw erop dat wat op dat moment komt, goed is voor dat moment. Ga vooral niet haasten om al je inhoud er doorheen te krijgen. Mensen weten niet wat je gaat vertellen. Dat weet alleen jij. Bedenk vooraf een paar quotes waarvan je wilt dat ze onthouden worden. In onze Masterclass leggen we je uit waar een goede quote aan moet voldoen.

Geef je op voor het webinar.