Door: Mark van Alken

Als ondernemer moet je normaal gesproken van heel veel markten thuis zijn, maar er zijn altijd gebieden waarin je meer gespecialiseerd bent of waar je meer talent voor hebt. Moet je alles zelf willen (blijven) doen? Of schakel je specialisten in?

Maar…, het uitbesteden van bepaalde taken zoals bijvoorbeeld de boekhouding, debiteurenbeheer of HR-activiteiten kosten geld. Dat maakt dat in de praktijk veel ondernemers terughoudend zijn om professionals in te huren voor taken die buiten hun specialisme of talent vallen. Het gevolg hiervan is dat deze ondernemers vaak relatief veel uren kwijt zijn aan het bijwerken van bijvoorbeeld hun boekhouding, het invullen van een belastingaangifte of het schrijven van een pakkende vacaturetekst.

Het inhuren van bijvoorbeeld een accountant had in dit geval niet alleen veel tijdwinst opgeleverd, maar mogelijk ook geld door het benutten van fiscale voordelen. Een HR-professional had in korte tijd een pakkende vacaturen kunnen schrijven waardoor direct de juist gekwalificeerde kandidaten op gesprek hadden kunnen komen.

Het bijkomende voordeel is dat je als ondernemer je volledige beschikbare tijd kunt inzetten ten behoeve van je eigen ondernemingsactiviteiten. Op deze manier zet je jezelf heel effectief in en betaalt de investering in een professional zich op korte of lange termijn vanzelf weer terug.

Mijn advies: kies niet voor verkeerde zuinigheid maar zet hulp in waar mogelijk en focus op de taken en activiteiten waar je de juiste competenties voor hebt en waar jij goed in bent.

Ik daag je uit! Kijk eens kritisch naar alle taken die je voor eigen rekening neemt. Laat me weten waar jij al een professioneel voor inhuurt. En hoe bevalt dat? Zou jij een professional in kunnen zetten die uiteindelijk naast kosten ook leidt tot voordelen? Ken je talenten maar ook je tekortkomingen.