Door mediatrainer Anne Boermans

RUTTE ZIT FOUT

Dat zijn van die dingen: je ziet het niet, tot het je opvalt.
En dan kijk je nergens anders meer naar.
Premier Rutte hield afgelopen maandag
zijn speech voor de natie. Over Corona.

Hij zegt aan het begin:

‘IEDEREEN die in het ZIEKENHUIS ligt of THUIS aan het HERSTELLEN is,
wens ik VEEL BETERSCHAP en STERKTE toe.

Inderdaad, zeven woorden krijgen een klemtoon.
Dat benadrukken doet Rutte met zijn stem; hij gebruikt
iets meer volume.

Hij doet het echter ook met zijn kin, sterker, met zijn hele hoofd.

Dat beweegt hij telkens met een schok naar beneden, om deze woorden te
onderstrepen.

Zodra ik dit bewust zie, leidt het ongelooflijk af van de inhoud.
Al die korte knikjes lijken op beeld veel groter dan wanneer ik hem in het echt
zou zien. Op den duur wordt het een soort tic, zo lijkt het.

Met zijn handen en ellebogen is er eveneens iets.
Zo af en toe, zonder zichtbare aanleiding, trekt hij heel snel zijn rechterhand, die rust op
zijn linker, een fractie omhoog.

Of hij doet met een schok beide ellebogen even opzij.
Alsof hij zijn bovenlichaam niet onder controle heeft.
Hoe veel beweging er in zijn bovenlijf zit, zie je mooi aan de das, die
vrijwel continue heen en weer wiegt.

De directe oorzaak van deze ongewenste bewegingen zien we ook.
Rutte zit aan een burotafel. In principe prachtig rechtop.
Maar: zijn onderarmen leunen op die tafel.
Het gevolg is dat zijn hele bovenlichaam op slot
zit. Dat gaat vervolgens op verschillende manieren bewegen, met die
onderarmen, vast op tafel, als scharnierpunt.

De echte oorzaak is voor ons onzichtbaar, achter de tafel: hij zit iets
te laag. Daardoor komen die armen op een verkeerde manier ter tafel.
Dit blijkt een veel voorkomend probleem; heel veel stoelen zijn
uitstekend geschikt om aan een tafel te eten, of op je laptop te werken.

Voor een presentatie op beeld geldt echter dat je op een gewone stoel
vaak ietsje hoger moet zitten, met een extra kussentje van een
centimeter of vier.

Dat voelt gek, maar ziet er op beeld prachtig uit. Vervolgens kun je dan
je onderarmen los op tafel leggen, in plaats van er op te leunen.

Wat mij bij deze belangrijke speech vooral verbaast, is dat er kennelijk
geen voorlichter of adviseur bij de opname was die de premier hierop
wees. Of het is hem wel verteld, maar hij vond het niet nodig. Kan ook.

De les van deze speech op camera is: maak altijd een proefopname.
Zeker als je vaker presenteert, maar in een nieuwe setting terecht komt.
Analyseer de opname. In dit geval: wat veroorzaakt dat bewegen?
Heb altijd kussentjes van diverse dikte bij de hand, om de juiste
zithoogte te krijgen.

VAST SHOT IS PRACHTIG
De speech duurt 10 minuten en 21 seconden.
Aan het begin is er heel even een kleine inzoom.

Links en rechts van hem zijn de houten wanden van de
kamer zichtbaar. Wat foto’s en schilderijen aan die wand. Stapeltjes
boeken op de tafel achter hem. Een rustig, sfeervol decor.

Wat opvalt is dat er de overige 10 minuten niets met de camera gebeurt.
Geen in- of uitzoom, geen beweging van links naar rechts en terug, helemaal niets.

Dat is een zeer bewuste, dappere keuze. Cameramensen en regisseurs
willen graag beweging, dat maakt het totaal levendig, vinden ze.
Dat kan zo zijn, het leidt ook af.
Door dit eindeloze zogenoemde vaste shot gaat
qua beeld alle aandacht naar de spreker en zijn verhaal.
Prachtig gedaan.

———————–

Wil jij zelf beter vloggen of presenteren voor grote groepen?
Doe dan de E-Course Presenteren.
Dit is een online mediatraining van mediatrainer Anne Boermans en motivational speaker Lorraine Vesterink
Volg hier de eerste online mediatraining gratis.

Ja ik wil de eerste online media training gratis doen.

Ja ik bestel de E-Course Presenteren.

Ik wil ook een analyse van mijn vlog, speech of video. (€ 150 ex btw).

Van Masterclass naar RTL Late Night

Hoe word je meer zichtbaar? Als je jezelf ontwikkelt, maak je een enorme stap. Lees hier het inspirerende verhaal van Jeannette den Boer.

Na de masterclass die Jeannette den Boer in oktober 2016 bij Lorraine volgde, waagde ze de sprong en ging ze haar doel achterna:
Nederland moet binnen de Europese Unie blijven!
Eind november nam ze verlof van haar werk en zet ze zich vol in voor het project: No Nexit!

Hoe het avontuur naar ondernemerschap begon

Jeannette: ‘De dag na de Brexit zat ik met mijn broer op het terras. Wij waren zo verbaasd en geschokt dat er echt een Brexit had plaats gevonden. We zagen dat er zoveel jongeren teleurgesteld waren na de uitslag, maar kwamen er achter dat ook een groot gedeelte van de jongere generatie niet had gestemd. We besloten die dag dat dat niet mag gebeuren in Nederland en zijn een No Nexit campagne gaan  voorbereiden.

Hoe ontdek je je droom?

In de tussentijd kwam ik met Lorraine in contact. Tijdens de masterclass in de Soesterduinen kwam ik erachter dat ik dit heel graag wil gaan doen. Zij heeft me geholpen om deze sprong ook daadwerkelijk te wagen. Ik heb een maand later mijn werkgever opgebeld en kreeg van hen de ruimte om met verlof te gaan. Ze steunde het initiatief en vanaf december ben ik me hier vol voor aan het inzetten!

Hoe financier je je jouw plannen?

In de campagne maken we jongeren ervan bewust hoe belangrijk het is dat je zelf kiest voor je toekomst. 364 dagen van het jaar maak je je eigen keuzes en waarom dan niet die ene dag dat je je stem mag uitbrengen die van groot belang is voor je toekomst? Inmiddels werken er veel vrijwilligers mee aan dit project! Ook zijn een crowdfunding campagne gestart om de campagne te financieren en een grote doelgroep te kunnen bereiken.’

Aan de slag met jouw idee

‘Op 15 maart zijn de verkiezingen. Als we de onderzoeken moeten geloven is er een reëel kans dat we uit de Europese Unie uiteindelijk dreigen te gaan. Door nu het gesprek te starten kunnen we dit voorkomen. In de campagne activeren ze jongeren naar de stembus te laten gaan en te kiezen voor een partij die in Europa wil blijven.

Hoe zet je je public speaking skills goed in

Gisteravond, 20 februari vertelde Jeannette haar verhaal bij RTL Late night! De public speaking skillss in de Masterclass kwamen goed van pas. Gelukkig was ik door deze mediatraining goed voorbereid op het interview. Bovendien wordt meteen helder hoe belangrijk het is om een moodboard te maken. Een vast onderdeel van de terugkomdag van de masterclass. Rtl late night stond hier al op.’

Doorzetten en dankbaarheid

Al zijn je doelen nog zo scherp, je moet wel doorzetten als het tegenzit. Dat deed Jeannette den Boer, samen met haar broer waarmee ze de campagne leidt. Vanuit De Unieke Ondernemer zijn we ongelooflijk trots op Jeannette. Als je uiteindelijk beloont wordt om je doelen in de landelijke pers te mogen presenteren is dankbaarheid op z’n plats.

Oproep

Jeannette en haar broer zijn op zoek naar influencers die achter dit verhaal staan en dit willen supporten. Ze hebben meerdere acties waar jij zichtbaar kunt laten zien dat je hen steunt. Wil je meer weten en steun je ook dit project? Kijk dan nu op: bit.ly/2jFTm0K‘Jean

Jeannette den Boer over de Masterclass ondernemerschap en public speaking

In oktober ben ik begonnen aan de Masterclass bij Lorraine. Ik kan het iedereen aanraden!
Wat een fantastische energieke power vrouw!
Ze leert je je doelen en dromen na te durven streven. Ze geeft je vertrouwen en hele praktische oefeningen en handvatten om aan de slag te gaan. Wil je jezelf ontwikkelen als ondernemer of binnen het bedrijfsleven, dan kan ik je aanraden in gesprek te gaan met Lorraine. Twijfel niet langer om je in te schrijven voor de Masterclass!

Note voor Lorraine: dank voor je hulp en vertrouwen, luisterend oor, ook op gekke momenten ?. Ik kijk er naar uit nog veel meer van je te leren!

Klik hier als je interesse hebt in de Masterclass. Verdien ook (meer) geld met waar je gelukkig van wordt. Of volg eerst een gratis webinar, of kom naar een live oplaadevent.

 

5 tactieken voor meer impact

Uniek presenteren

Wil jij presenteren. Of wil je uniek presenteren? Wat je in elk geval wilt, is dat mensen je verhaal onthouden? Of in elk geval een bepaald gevoel of een gedachte meenemen uit je verhaal. Want waarom heb je het anders gedaan? Dan had je net zo goed thuis kunnen blijven. Als jij een unieke presentatie geeft, dan onthouden mensen je.

Wat zijn er voor verschillende sprekers

Volgens mij zijn er vijf type sprekers. Ik deel de type sprekers in 5 categorieën in.

A Sprekers met een presentatie
B Sprekers met een verhaal
C Sprekers met een verhaal en een boek
D Sprekers met een boek of meer en tv ervaring
E Sprekers met veel bekendheid (bekende Nederlanders)

Geen verhaal, geen volle zaal

Als je nog geen boek hebt geschreven, zorg dan in elk geval dat je een unieke spreker bent met een verhaal. En dan wel je eigen verhaal! No story, no glory. In onze Masterclass werken we jouw eigen unieke verhaal uit en bereiden we je voor op het maken van een ‘tedtalk’.

Praatje-plaatje-daadje

Vaak zie ik sprekers die alleen een ‘praatje’ houden. Met praatje bedoel ik bijvoorbeeld blijven hangen in algemeenheden of het laten zien van een aantal slides over een onderwerp. Ik ben opgeleid volgens het praatje-plaatje-daadje principe. Dat houdt in dat je mensen ook het plaatje meegeeft. Dat wil zeggen een voorbeeld en dan vooral je eigen voorbeeld. Dat laatste is iets wat mensen vaak niet durven. Ze vinden zichzelf of hun eigen verhaal niet interessant genoeg. Of ze denken dat anderen hun verhaal niet interessant vinden. Of ze zijn bang dat ze dan denken dat ze te veel over zichzelf praten, etc. etc. Allemaal angsten die je juist niet helpen bij het geven van een unieke presentatie.

Mensen houden van zichzelf

En dan is er nog iets heel essentieels dat sprekers meestal vergeten. Ze houden wel het praatje, en laten in het gunstigste geval ook nog het plaatje zien, maar ze vergeten vaak het daadje. En met daadje bedoel ik dat je je publiek ook iets laat doen of ervaren of dat je ze aan het denken zet over hun eigen leven. Mensen houden van zichzelf. Sterker nog. Mensen zijn verslaafd aan zichzelf. Dus willen mensen ook nadenken over hun eigen leven en niet over het leven van de spreker of over het onderwerp dat de spreker op dat moment bezig houdt. Doe met deze wetenschap je voordeel. Maak je presentatie interactief. Dan vliegt de tijd voorbij en kunnen ze jaren later nog steeds jouw presentatie herinneren. Dan heb je daadwerkelijk een zaadje gepland bij mensen. En gezorgd voor verandering in het leven van anderen.

Doe iets wat je eigenlijk niet durft

Als je wilt dat mensen je onthouden, doe dan iets wat normaal gesproken niemand doet. Zelf zing ik bijvoorbeeld een liedje over het onderwerp. Wat zou jij kunnen doen? Denk aan een gedicht, een anekdote, een gek filmpje maken, mensen een rare oefening laten doen.

Verdiep je in de groep die voor je staat

Als bekende popsterren zeggen: Hello ‘Amsterdam’ it was so great to see the district. Dat komt heel anders over dan dat ze helemaal niets zeggen over de stad of dat ze zeggen ‘Hello Brussels’ omdat ze zich vergissen. En niet weten waar ze het over hebben. Voor iedere lezing maak ik meestal een liedje op maat, dus mensen snappen dan dat ik speciaal voor hen de moeite heb genomen om mij te verdiepen in de doelgroep. Dat zorgt ervoor dat mensen zich gezien voelen.

Durf te experimenteren

Help mensen over een drempel heen. En laat ze de oefeningen als een experiment zien. Er kan niets fout gaan. Alles wat eruit komt is goed, want het is een experiment.

Geef jouw energie mee

Zet vooraf jouw energie en geur in de zaal. Volg mijn webinar, workshop en Masterclass hoe je dit kunt doen. En wordt er heel goed mee, omdat dit een van de belangrijkste dingen is van uniek presenteren. En dit is juist iets wat veel mensen niet weten, geloven of vergeten.

Tot slot: Succes in de voorbereiding is voorbereiden op succes.

Mijn tip: bereid je ontzettend goed voor, maar als je er eenmaal staat: laat het los en laat komen wat er komt. Vertrouw erop dat wat op dat moment komt, goed is voor dat moment. Ga vooral niet haasten om al je inhoud er doorheen te krijgen. Mensen weten niet wat je gaat vertellen. Dat weet alleen jij. Bedenk vooraf een paar quotes waarvan je wilt dat ze onthouden worden. In onze Masterclass leggen we je uit waar een goede quote aan moet voldoen.

Geef je op voor het webinar.