7 tips voor het schrijven van je ondernemingsplan

Redenen om met je ondernemingsplan aan de slag te gaan zijn:

  1. je wilt investeerders of financiers aantrekken
  2. je wilt dat leveranciers met jou zaken gaan doen
  3. het is een onderdeel van je opleiding.

Met een goed ondernemingsplan kom je verder! Je laat zien wie je bent en waarom jij de beste persoon bent om dit bedrijf succesvol te maken. Kijk, daar doe je het voor! Hier volgen 7 tips over je ondernemingsplan.

  1. Wanneer schrijf je het best je ondernemingsplan?

In elke fase van je bedrijf kun je een ondernemingsplan schrijven. Vaak is dat bij de start van de onderneming. Maar ook bij het maken van strategische beslissingen is het zinvol om de plannen te noteren. Als je erbij stilstaat, ga je erop vooruit. Dat geldt hier ook.

 

  1. Wanneer is je ondernemingsplan goed genoeg?

Het schrijven van jouw plan is nooit helemaal klaar. Het is een dynamisch document. Het is goed om regelmatig te kijken of je je doelen hebt behaald en welke tegenslagen je hebt overwonnen. Dat is heel leerzaam en het behoed je ook voor obstakels van dezelfde soort.

 

  1. Waar begin je?

Maar eens moet je een begin maken en dat is vaak het punt waar (startend) ondernemers tegenaan hikken. Dan wordt er veel te lang nagedacht. Hoe krijg je dat hele goede logische en veelbelovende plan nou uit je hoofd op papier? Het antwoord is simpel: gewoon door het te DOEN. De juiste structuur kan je daarbij helpen.

 

  1. Wat moet er in je ondernemingsplan staan?

De 4 pijlers van een onderneming zijn:

  1. de ondernemer(s)
  2. de marketing
  3. de organisatie
  4. de financiën

(Bron: Ondernemen is DOEN, auteur: Lorraine Vesterink)

  1. De juiste woorden maken het verschil

De kunst van het schrijven van een goed plan zit in het verbinden van deze onderdelen. De manier waarop jij je plannen verwoordt, is het fundament van je plan én van je bedrijf. Een positieve en realistische mindset heb je nodig om de pijlers goed te ondersteunen. En daar kies je dan de juiste woorden bij. De juiste woorden geven bij een financieringsaanvraag vaak de doorslag.

 

  1. Je plan zelf schrijven, levert je veel op

Zo’n denk- en schrijfproces vergt veel tijd en energie. Je kunt het schrijfwerk aan ons uitbesteden, maar zelf schrijven levert je ook veel op. Je komt goed voorbereid aan tafel bij stakeholders zoals financiers of investeerders. En je ondervangt mogelijke valkuilen beter als je verschillende scenario’s al hebt bedacht. Dat is dus pure winst.

 

  1. De eerste indruk is goud waard

Tegenwoordig krijg je maar weinig gelegenheid om je plan persoonlijk te presenteren, bijvoorbeeld bij een bank. Dus de eerste stap is om te zorgen dát je wordt uitgenodigd. Bij De Unieke Ondernemer zetten we zowel onze kennis als ons netwerk in om ondernemers hierbij te helpen. En dat varieert van de 62-jarige ondernemer, die zijn winkel verkoopbaar wil maken met een verbouwing tot aan startende horecaondernemers. Voor goede plannen vinden wij altijd passende financiering.

Met een goed ondernemingsplan kom je verder, maar je moet je zeilen natuurlijk wel in de juiste stand zetten om uit te komen waar je wilt zijn.

 

Gratis webinar 

Voor ondernemers die zin hebben om zelf met hun ondernemingsplan aan de slag te gaan geeft Diana de Winter op maandagochtend 5 maart om 10:00 uur een gratis webinar waar je al je vragen kunt stellen over het schrijven van je ondernemingsplan.

Klik hier om je aan te melden voor het gratis Q&A webinar – Ondernemingsplan schrijven

 

Training Ondernemingsplan schrijven

Op donderdag 19 april geeft Diana de training: ‘Met een goed ondernemingsplan kom je verder’.
In de training worden theorie en praktijk op een interactieve manier afgewisseld. Neem je je concept mee, dan ga je gegarandeerd met een betere versie naar huis. De training is van 10:00 uur tot 15:00 uur. Jouw investering bedraagt € 95,- excl. btw (aftrekbaar als bedrijfskosten). Er is plaats voor maximaal 8 deelnemers. Direct opgeven? Klik hier.

 

Over Diana de Winter

Als Senior Business Coach bij De Unieke Ondernemer begeleidt Diana ondernemers bij het vinden van financiering. In de training leert ze je ook hoe financiers een ondernemingsplan beoordelen. En om een tipje van de sluier op te lichten; dat gaat niet alleen over cijfers. Diana heeft ruime ervaring in het bankwezen opgedaan en zij adviseert het liefst ondernemers in het kleinbedrijf. Ze is uitstekend in staat het unieke talent van een ondernemer zichtbaar te maken.