11 methodes om keuzes te maken

Door: Lorraine Vesterink

Steeds vaker hoor ik dat mensen het lastig vinden om te kiezen. Ze blijven twijfelen… zal ik dit…, of zal ik dat… Soms gaat het nog een stap verder… Dan maken ze uiteindelijk een keuze, maar denken ze dat ze de andere optie toch beter was. Dan hou je je onzekerheid over het maken van keuzen in stand. En wordt het nog lastiger om keuzes te maken. Heb jij dat ook? Of herken je dit bij anderen?

Wat ook vaak gebeurd is dat ze hun opties met allerlei mensen bespreken. Met hoe meer mensen je het bespreekt, hoe meer meningen je krijgt. Iedereen vindt iets anders. Elk mens spreekt vanuit een ander belang en perspectief. Het brengt je geen stap verder. Je zoekt het dan buiten jezelf. Terwijl jouw waarheid in jezelf ligt. Het gaat namelijk niet om hun leven, maar om jouw leven!

Keuzes maken ís soms ook best lastig… En sommige keuzes kunnen je hele leven veranderen. Dus keuzes maken is belangrijk.

Daarom wil ik je in dit blog helpen om dit voor eens en altijd aan te pakken. Als je namelijk twijfelt, dan komt dit door angst. De angst dat je iets tekort komt als je het verkeerde kiest. Dan fantaseer je de verkeerde kant op, want er is overvloed. Twijfel = angst voor tekort = ego… Kiezen = vertrouwen = overvloed = liefde. Elk moment dat je dus twijfelt, weerhoudt jou ervan om te leven vanuit liefde. Te leven vanuit jouw mooiste zelf. Als je naar binnen gaat, maak je altijd de beste keuze. Maar hoe doe je dat?

Volgens mij ‘kiezen’ terug te brengen naar twee simpele quotes:

  1. Bij twijfel niet inhalen
    Twijfel je over of je de optie wel leuk genoeg vindt? Dan zeg ik… bij twijfel niet inhalen. Er komt iets beters, leukers en mooiers voor je. Wacht met actie totdat je automatisch voelt… ja dit is het… dit wil ik… Ik ga ervoor… Dan neem je moeiteloos actie.
  2. Bij twijfel gas er op
    Vind je de optie geweldig, maar twijfel je over jezelf of over de omstandigheden… Dan gas erop. Ruim al je angsten, bezwaren en belemmeringen uit de weg. Zelf of met hulp van een coach. En ga voor jouw ultieme, maximale geluk. Vertrouw dat je het kunt. Er komt niet iets moois op jouw pad, wat je niet zou kunnen. Of een situatie eromheen die onoplosbaar is.

Ik geef je 11 methodes hoe je zelf goede keuzes kunt maken. Zo kom je erachter of je niet moet inhalen, of juist gas erop mag doen. Experimenteer met de methodes en ontdek welke methode bij jou past. Iedereen is uniek. Dus ook jouw manier van kiezen. Kun je nou echt niet kiezen? Gebruik ze allemaal:).

1. The good practice methode

Welke keuzes heb jij gemaakt die goed voor je zijn uitgepakt. Bedenk voor elke pijler van geluk (1. Geest, 2. Lichaam, 3. Thuis, 4. Relaties en 5. Werk uit mijn boek: boek Passievitaliteit) een keuze die voor jou goed is uitgepakt.
Bijvoorbeeld: je hebt vorig jaar een nieuw huis gekocht waar je helemaal tot rust komt en thuis voelt. Hoe ben je tot deze keuze gekomen? Hoe lang heb je over het maken van de keuze gedaan? Wist je het meteen? Of heb je alles weloverwogen? Heb je het met iemand besproken? Zo ja, met wie? Hoe wist je dat dit de juiste keuze was? Waardoor kwam dat?

2. The bad practice methode

Welke keuzes heb jij gemaakt waarvan je achteraf denkt. Had ik dat moeten doen? Misschien ben jij zo iemand die nergens spijt van heeft. Toch is het interessant om te analyseren op welke keuzes je later bent teruggekomen? Bijvoorbeeld: je bent gestopt met een relatie. Hoe is deze relatie ooit tot stand gekomen? Hoe heb je die keuze destijds gemaakt? Welk gevoel had je daarbij? Wist je het meteen? Of heb je alles weloverwogen? Heb je het met iemand besproken? Zo ja, met wie? Hoe lang heb je er over gedaan? Hoe wist je dat dit de juiste keuze was? Waardoor kwam dat?

3. De voor- en nadelen methode

Dit is een hele rationele methode (bron newstart.nl). Hierdoor krijg je binnen tien minuten meer inzicht in jouw keuze. Noteer twee opties. Bij elke optie bedenk je drie voordelen en drie nadelen. Onderstreep nu bij elke optie het grootste voordeel en het grootste nadeel. Omcirkel van de twee opties het grootste voordeel. En omcirkel het grootste nadeel. De optie met het grootste voordeel is de optie die het beste voor je is. Het grootste nadeel ben je bang voor. En is iets om op te lossen. Wellicht dat als je dit oplost, deze optie toch de beste is! Kies nooit vanuit angst of tekort, maar altijd vanuit overvloed en liefde.

4. De flow methode

Schrijf voor elke optie 1 A4tje vol. Presenteer vervolgens dit A4 aan iemand of voor een groep. Of desnoods voor de spiegel. Kijk waar de meeste flow op zit. Waar krijg je gemakkelijk een A4 tje vol mee? Wat presenteer je op een authentieke manier? Voor een ander is het heel gemakkelijk te zien waar jij met meer passie over praat, omdat deze optie je ogen laten stralen. Bovendien is je stem dan vaak automatisch iets hoger, vanwege je enthousiasme.

5. De cijfer methode

Dit is de allersnelste en misschien wel de meest effectieve methode. Geef beide opties een cijfer van 1 tot 10. Vertrouw erop dat de optie met het hoogste cijfer de juiste keuze is. Hebben beide opties hetzelfde cijfer bedenk dan is het allebei even goed. Het maakt voor jou niets uit. Bedenk dan met welke optie je op dit moment de meeste toegevoegde waarde voor anderen levert.

6. De papier methode

Neem twee vellen dik papier. Schrijf op elk vel een optie. Noteer woorden die in je op komen bij deze optie. Schrijf die woorden op het vel erbij. Draai de vellen en check of de tekst onzichtbaar is. Hussel ze door elkaar. Leg ze minimaal 1 meter uit elkaar op de grond. Zorg ervoor dat je echt niet meer weet op welk vel wat staat. Ga op het vel staan en voel hoe je je voelt. Zonder bezig te zijn om te raden welke optie is, maar echt voelen hoe je je voelt. Noem deze woorden in jezelf. Wellicht zie je ook kleuren. Ga vervolgens op het andere vel staan. Kies vervolgens de optie waar je je het beste bij voelt.

7. De drempelmethode

Maak van een stuk papier een drempel. Leg per optie een drempel op de grond. Ga op de drempel staan. Wat komt er bij je boven. Wat belemmert jou of heeft jou belemmerd deze keuze te maken? Stap er nou eens letterlijk overheen. Wat doet het met je? Wat komt er nadat je over de drempel hebt gestapt? Is de opbrengst groot genoeg om over die drempel te stappen

8. De natuur methode

De natuur is zo krachtig. Daarom vind ik dit een hele goede methode. Deze methode gebruik ik zelf vaak terwijl ik de hond uitlaat.
Ga in de natuur op een kruispunt staan, bijvoorbeeld in het bos. Elk pad dat je ziet, staat voor een keuze. Bedenk dat elk pad voor een bepaalde keuze staat. Loop voor elke keuze een pad af en bedenk hoe je je voelt. Het pad waar je het meeste energie van krijgt is het juiste pad voor jou. Je zult overigens versteld staan wat je op dat pad allemaal voor signalen tegenkomt. Maak er een foto van of neem het mee en koester dit symbool van jouw keuze.

9. De signalen methode

Spreek met jezelf een symbool of een signaal af. Bijvoorbeeld: Als optie 1 de beste optie is dan kom ik de komende drie dagen dit of dat tegen. Hetzelfde kan je doen voor optie 2. Het is bijzonder te zien wat er gebeurt. Uiteindelijk is vertrouwen op jezelf beter, maar deze methode kan je in het begin helpen bij het maken van je keuzes. Je kunt de signalen als een bevestiging zien dat je op het goede pad zit. Zo twijfelde ik zelf laatst… Zal ik meer bloggen of vloggen… en diezelfde dag kreeg ik allemaal inschrijvingen op mijn YouTube kanaal. Dus in de toekomst kun je meer van mij verwachten. Hier een vlog over Hoe interpreteer ik signalen. En de drie meest gestelde vragen over signalen.

10. De kaart methode

Je kan een kaart trekken of een inspirerend boek openslaan en jezelf de vraag stellen: Geef me inzicht op de situatie of keuze. Hou er rekening mee dat je het bij deze methode vooral in de uiterlijke wereld zoekt en niet in de innerlijke wereld. Het beste antwoord ligt altijd in jezelf. Je onderbewuste weet wat het juiste pad is en daar mag je op vertrouwen.

11. De meditatie methode

Dit is misschien wel de állerbeste methode. De beste antwoorden komen in de stilte (tijdens meditatie of gebed). Wees stil. Let op je adem. Zet eventueel muziek met 432 hz of 528 hz frequentie aan (te vinden via YouTube/Spotify). Terwijl je diep inademt visualiseer je dat er licht van boven je lichaam in komt. Laat het ‘donker’ (je gedachten en zorgen) uit je stromen. Visualiseer voor elke optie een denkbeeldig landschap. Elk landschap staat voor een optie en kijk wat het met je ademhaling en lichaam doet. Waar voel je iets in je lijf. Welke kleuren zie je? Waar staat dat voor denk je?

Dit zijn 11 methodes om keuzes te maken. Ik raad je aan om dit met de wat grotere vraagstukken in je leven te doen. Gaat het om kleine keuzes als wat eet ik vandaag…, maak dan een snelle keuze en geef jezelf een compliment dat dit de beste keuze is. Zo krijg je vertrouwen dat jij goed bent in keuzes maken. Heel veel succes met het maken van jouw keuzes.

Heb je nu een keuze gemaakt? Stamp dan met je voet op de grond en spreek de tekst uit: Zo en dit is wat ik ga doen! Geloof erin en neem actie. Bevestig jezelf continu dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Serieus aan de slag met jouw keuzes en jouw doelen?
Kom dan leren kiezen en doelen stellen op de Doelendag.

Wil je dat ik je persoonlijk leer keuzes maken?

Boek een 1-op-1 coachingsessie. 

Meer inspiratie over keuzes?
Bekijk mijn korte video met 2 manieren om keuzes te maken.
Of luister de uitgebreide podcast met een geleide keuze mediatie.

Vind je dit een waardevol artikel?
Deel het dan met je vrienden. Mond-tot-mond reclame is de beste promotie. Jouw hulp is enorm welkom. Ik waardeer het als je deze blog deelt met anderen. Zo inspireren we nog meer mensen om snel en eenvoudig keuzes te maken. En dus te leven vanuit liefde en vertrouwen.
Wat ik ook enorm waardeer is dat je me
mailt welke methode op welke manier jou geholpen heeft bij het maken van jouw keuze. Heb jij een andere methode die heel goed voor jou werkt? Vertel het me. Succes met het maken van jouw keuzes en te leven vanuit liefde.

 

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *