Kies jij voor de vorm of voor de intentie?

Door: Diana de Winter

Laatst coachte ik een ondernemer, die telkens tegen hetzelfde probleem aanliep: Ze vond het lastig om te gaan met kleine conflictjes en irritaties die ze had in het contact met anderen. En ik herkende dat wel. Misschien jij ook?

Als ondernemer maak je meer dan gemiddeld contact met nieuwe mensen. Dat kunnen klanten zijn, personeelsleden of collega-ondernemers, maar ook het begin van nieuwe vriendschappen. Sta je er weleens bij stil hoe dat werkt? Of hoe je ermee om kunt gaan als het tegenzit en het contact je alleen maar energie kost?

Naarmate je ouder wordt is het vaak gemakkelijker om goede gesprekken met onbekenden aan te knopen, zo is mijn ervaring. Je hebt wellicht je intuïtie beter ontwikkeld en  gesprektechnieken bijgeschaafd.

Ervaringen uit het verleden tellen ook mee bij het contact dat je legt. Jouw reactie wordt bepaald door hoe je de informatie filtert. Een interessant gegeven, want dat werkt ook zo bij degene die je ontmoet. Al zijn we ons daar niet altijd van bewust.

In de eerste minuten vorm je al een beeld van de ander. Vervolgens associeer je er flink op los, totdat de ander in een voor jou bekend kader past. En dat dat vaak op vooronderstellingen berust is niets mis mee, zo werkt dat nu eenmaal. Wist je trouwens dat mensen gemakkelijker contact maken als de ander op hen lijkt, qua uiterlijk maar ook qua interesses?

Door regelmatig contact met elkaar te hebben, leer je elkaar beter kennen. En als je elkaar beter kent, kun je beter inschatten hoe je de ander kunt helpen en andersom. Hier vertel ik waarschijnlijk niets nieuws.

Maar dan komt de eerste onenigheid….het eerste conflict. Dat is het moment waar men vaak geen raad mee weet. Het contact verbreken en zeggen dat het aan de ander ligt is makkelijk, maar het kan ook anders.

Probeer in die gevallen eens te vertragen en even een moment te nemen om na te

denken over de vraag wat de intentie van de ander is? Kijk dan voorbij de vorm (bijvoorbeeld een geïrriteerde stem of een botte reactie) en probeer te ontdekken wat de ander bedoelt te zegge
n. Het is in de bedoeling (in de intentie) waar je de waarde van het contact kunt vinden.

Ik denk bijvoorbeeld terug aan een klant in mijn tijd bij de bank, die me ooit uitschold voor ‘klootzak’, terwijl hij eigenlijk bedoelde te zeggen: “Het frustreert me dat er geen geld beschikbaar is”. Hij had daar alleen de woorden niet voor. Of aan mijn dochter, die roept, ‘bemoei je er niet mee!’, terwijl ze eigenlijk bedoelt te zeggen: “Ik heb ruimte nodig om zelf de oplossing te vinden”. Ook een herkenbaar voorbeeld is iemand die afstand houdt en in plaats van arrogant, verlegen blijkt te zijn. Hoe zou jij reageren?

Omdat je te maken hebt met je eigen referentiekader en je eigen emoties, is het niet altijd gemakkelijk om even stil te staan bij de intentie van de ander. Maar ik verzeker je, het is de moeite waard.

Overigens werkt dit ook wanneer je elkaar al langer kent. Heb jij weleens geprobeerd om je partner, je collega of je beste vriend te bekijken alsof het een van de eerste keren was? Vanuit een ander perspectief ziet zo’n relatie er heel verrassend uit. En elkaar een beetje verrassen kan goed zijn op zijn tijd.

Met deze ‘eerste hulp’ tips kom je door de kleine – en soms grote – conflicten heen. Experimenteer er eens mee. En als het dan écht niet gaat, kun je altijd nog afscheid nemen:

  • Geef elkaar regelmatig feedback en vooral ook de positieve. Negatieve zaken krijgen toch al te veel aandacht
  • Stel je oordeel over de ander uit, totdat je begrijpt wat iemands bedoeling is
  • Reageer zo min mogelijk op basis van emotie. Dit is de vorm en niet de intentie.
  • Zorg voor een moment om op het onderwerp terug te komen als de emoties bedaard zijn. Wacht daar niet te lang mee, maar bied wel de ruimte die nodig is om een gesprek over de inhoud te kunnen voeren
  • Help de ander jouw intentie te begrijpen. Jezelf openstellen is goed voor het onderling vertrouwen

Mocht je na het lezen van dit blog dieper op dit onderwerp in willen gaan, neem dan gerust contact op met diana@deuniekeondernemer.nl of laat je reactie achter.

Uniek talent: Verbinden

Diana de Winter