Kiezen vanuit ‘gut feeling’

door Lorraine Vesterink


Wat als een expeditieleider niet naar zijn gevoel luistert? En een keuze maakt met de dood als gevolg. Dat overkwam expeditieleider Rob in de film ‘The Everest’ die dit najaar in de bioscoop kwam. De meesten overleefden de tocht niet. Ook Rob keerde niet terug en liet zijn zwangere vrouw achter. Ik was geraakt door dit tragische waargebeurde verhaal en realiseerde me hoe belangrijk je ‘gut feeling’ is.

Een van de groepsleden, Doug, wilde persé de top bereiken, terwijl hij dat fysiek niet aankon. Expeditieleider Rob luisterde in eerste instantie naar zijn gevoel en stelde Doug teleur. Doug smeekte: ‘Rob, ik ben hier voor de tweede keer. Een derde lukt mij niet.’ Doug was postbode en kon niet nog eens 65.000 dollar bij elkaar schrapen die het beklimmen van de Mount Everest kost. Bij zijn derde bijbaan op een school, hadden de kinderen geld voor hem opgehaald. Hij zei: ‘Rob ik móet de top bereiken. Voor de kinderen. Dan weten ze dat als een gewone man als ik de top bereik, zij alles kunnen bereiken in het leven wat ze willen. Ik ben een voorbeeld voor ze’. Rob zwichtte en bracht Doug naar de top.

Was dit waargebeurde verhaal anders gelopen als Rob zijn oorspronkelijke instinct wél had gevolgd? Eén ding is zeker; als Rob naar zijn gevoel had geluisterd, had iedereen veel meer kans gehad om deze expeditie te overleven. En had hij waarschijnlijk zijn kind kunnen zien opgroeien. Dan was het een hele andere film geworden. Of was de film er niet eens gekomen…

KIEZEN IS VERLIEZEN,
MAAR KIEZEN IS OOK WINNEN.

Heb jij weleens moeite met kiezen? Vertrouw je op je ‘gut feeling’? Of laat je je verleiden tot een andere keuze door anderen? Kiezen kan eenvoudig zijn, zonder al te grote gevolgen. Maar wat als het serieuzere vraagstukken betreft. En jouw keuze wél cruciale gevolgen heeft? Wat je nu kiest heeft consequenties voor de toekomst van je carrière, je bedrijf, je kinderen, je partner, en…jezelf. Bedenk: kiezen is verliezen, maar kiezen is ook winnen.

Afgelopen week had ik zelf moeite met kiezen tussen de functietitel voor de column van het AD. De voorkeur van de redactie ging uit naar werkcoach. Dat druiste tegen mijn gevoel in. Ik help mensen niet aan werk, maar aan financiering, ondernemerschap en persoonlijke groei. Ik word al jaren ‘startmotor’ genoemd, omdat ik mensen in beweging breng. Er kwamen allerlei titels voorbij. Van ondernemersadviseur tot inspirator en van visionair tot motivator. Uiteindelijk vond ik mijn eerste ingeving de beste. Lorraine, de startmotor, voor meer geld, groei en geluk. Wat er uiteindelijk boven de column staat is nog een verrassing…

Een tip; vind je het soms lastig om te kiezen tussen twee opties. Geef dan beide opties een cijfer. Vertrouw op je eerste ingeving dat de optie met het hoogste cijfer de juiste is. Stop met beredeneren of dit wel klopt. Als je namelijk kiest voor je ‘gut feeling’, dan blijf je bij jezelf, bij jouw passie en bij jouw oneindige bron van kennis. Wat je ook kiest, kies voor jezelf. Als iedereen voor zichzelf kiest, wordt er voor iedereen gekozen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *