De 8 stappen van mijn ochtendritueel

Hoe ziet jouw start van de dag eruit? Zet je op je gemak een kopje thee? Sta je vroeg op? Spring je uit bed en dan hulp aan de slag… Of nog iets anders?

Veel mensen laten hun ochtend bepalen door het leven of de agenda van anderen. Dit doen ze door meteen op hun mobiel te kijken. Daardoor zitten ze direct in de actie of de stress modus. In elk geval niet in de ‘me-time’ modus.

Het andere uiterste zijn mensen die van 5 tot 7 uur mediteren zoals Barack Obama. Je kunt daar ontzettend veel baat bij hebben. Ik ga dat zeker nog eens testen, maar voor nu heb ik een heel praktisch ritueel dat nauwelijks tijd kost, maar wel HEEL veel oplevert.

Elk ritueel waarbij jij baat bij hebt is goed. Graag deel ik mijn ochtendritueel met je. Het is een ritueel waardoor ik de ochtend aan mezelf geef. Als ik het oversla (meestal in de vakantie) is de flow meestal ver te zoeken… Dit doe ik nu een jaar of drie. Vooral stap 3 en 5 hebben me heel veel opgeleverd. Hiervoor sta 25 minuten eerder op dan ik normaal deed. Dat betekent dat ik ook een half uurtje eerder naar bed ga, dan ik vroeger deed. Voordat het hele gezin wakker wordt, heb ik mijn me-time van de dag er al op zitten. Dat voelt zo geweldig. Vooral in de lente en de zomer is het een weldaad. In de winter doe ik het ritueel binnen of buiten tijdens de lunch als het een mooie winterdag is.

Hierbij de 8 stappen van mijn ochtendritueel.

  1. Mezelf klaar maken voor de oefeningen

    ‘s Avonds leg ik alvast makkelijke kleding klaar op een krukje vlakbij m’n bed. Dan hoef ik in de ochtend niet meteen in de zoekmodus en het licht aan te doen. Ook handig voor het geval je partner zijn eigen ritueel heeft;).

  2. Een glas half lauw lemon water

    Voordat ik iets anders eet of drink, begin ik de dag met een glas half lauw water. Daarvoor gebruik ik voor de helft gekookt water en de andere helft koud water. Ik voeg daar een druppel essentiële LEMON olie aan toe van DOTERRA. Dan heb ik wel alle voordelen van citroen, (zoals afvloeien van afvalstoffen), maar niet de nadelen als je verse citroen gebruikt.

  3. De personality oefeningen (zie ook de twee video’s, eentje mét en eentje zonder uitleg)

    Voor de Life & Business Retreat heb ik de Personality oefeningen ontwikkeld. Dit zijn oefeningen om je mindset en dus je persoonlijkheid te versterken. Hierin begin ik met mijn nieren een boost te geven door de ‘Powerswing’. Dit geeft mijn lijf kracht. Daarna de ‘Suncatch’ waarbij ik de zon in je lijf haal, of die nou schijnt of niet. Gevolgd door de ‘Gradient’ waarbij ik het donker (zorgen, angst, gedachten) loslaat en nieuwe energie uit moeder aarde tot me laat komen. De ‘Flamingoal’ zorgt voor focus en balans. Ik focus dan op de One Thing dat ik die dag wil bereiken (zie stap 4). Dan volgt de ‘Chikancha’. Die begint met de energie douche (CHI). Om alle energie die ik normaal weggeef aan mezelf te geven. En die eindigt in dankbaarheid (Kancha). Dan benoem ik drie dingen waar ik die dag specifiek dankbaar voor ben. De ‘circles of balance’ zorgen vervolgens voor meer balans. Aan het einde komt ‘Me-Care’. Hiermee benoem ik onder andere drie concrete dingen waarom ik van mezelf hou. Voor meer zelfvertrouwen. En met met mijn stem maak ik een siren op het woord ‘VAM’, waarmee ik mijn stem train en intenties zet van Vertrouwen, Acceptatie en Meegaan met de Flow. Als allerlaatste komt de ‘Triangle of Growth’. Hierin visualiseer ik mijn dromen binnen een driehoek die ik de lucht zet. (Let op: deze oefeningen en benamingen graag alleen delen met vermelding van mijn naam en url naar deze pagina of de video’s).

  4. Mijn intenties zetten

    Met behulp van de Flamingoal uit stap 3 zet ik mijn intenties. Ik sta op één been en focus met mijn hand en ogen op één punt. Ik bedenk the ONE thing van de dag. Wat wil ik die dag echt bereiken? Dit staat los van emails beantwoorden en de afspraken die al in de agenda staan. Het is iets extra’s dat mijn missie ondersteunt. Bijvoorbeeld het schrijven van dit blog of het opnemen van een podcast.

  5. Power sprint

    Uit onderzoek (gedaan in Engeland met twee groepen mannen) blijkt dat 10 minuten bewegen net zoveel effect heeft als een heel uur sporten! Nou dat hoef je tegen mij maar één keer te zeggen. De oefening bestaat uit twee minuten hardlopen, 20 seconden sprint. Dit doe je drie keer. Daarna loop je drie minuten uit. Het kan ook fietsend, zwemmend of roeiend. Het gaat om de drie sprintjes die je trekt. Dat zet je lijf écht in actie. Probeer het maar eens. Het werkt!

  6. Koud (af) douchen

    Uit onderzoek blijkt dat je door koud te douchen of af te douchen heel goed is voor je bruine vetcellen tussen je schouderbladeren. Het stimuleert je immuunsysteem. Een beter begin van de dag kan je niet hebben. In het begin vond ik het vreselijk, maar in combinatie met de breath of fire (een oefening die ik op de 24 uurs yoga retraite leerde) valt het best mee.

  7. Gezond ontbijt

    Als ontbijt neem ik een sapje van sapbar VANNU. Dit zit bordevol verse groenten en fruit, of biologische roeryoghurt met een YUVO vezels, groenten en fruit. In de winter kies ik vaak voor rijstemelk of amandelmelk met havermout en banaan.

  8. Essential oils to Rock my day.

    Tot slot kies ik mijn geur van de dag. Stel dat ik mijn dag niet heb. Dat gebeurt zelden, maar stel… dan gebruik ik wild orange van DOTERRA. Ik meng een paar druppels met body lotion en smeer mezelf helemaal in. Eventueel wat extra druppeltjes onder de voeten zodat het direct mijn energiebaan ingaat. Soms kies ik voor een andere combinatie. Bijvoorbeeld I’m Possible (Bergamot, Lime en Frankincense).

Nou ben ik natuurlijk heel benieuwd naar JOUW ritueel. Laat je het me weten? Ook ben ik benieuwd welke stappen jij wel zou willen testen en hoe ze je bevallen. Laat je het weten?

LoVe
Lorraine Vesterink