Crowdfunding

Waarom crowdfunding?

De zes redenen om voor crowdfunding te kiezen

Crowdfunding wordt ook wel publieksfinanciering genoemd. Het is nu nog een alternatieve manier van financieren. Gezien de positieve ontwikkelingen zou dit weleens dé manier van financieren kunnen worden.

Om een project te financieren gaan ondernemers in de meeste gevallen nog steeds naar de bank om een kredietaanvraag te doen voor hun ondernemersdroom. Is dit wel zo verstandig? Het hangt af van het type bedrijf, ondernemer, bedrag en project.

Zes redenen om voor crowdfunding te kiezen:

  1. Je krijgt ambassadeurs

De meest genoemde reden om voor crowdfunding te kiezen is dat je ambassadeurs krijgt voor een project. Dit aantal loopt al snel op tot honderden ambassadeurs. Al deze investeerders willen dat jouw project slaagt. En natuurlijk willen ze dat de lening wordt terugbetaald. Ze worden om die reden klant bij jouw bedrijf of raden je bedrijf bij anderen aan. Ze vertellen hun netwerk over jou. Een betere promotie kan je niet hebben. Het is interessant voor mensen om in jou te investeren, omdat het rendement hoger is dan ze op hun spaarrekening krijgen. Een win-win voor ambassadeurs en jou als ondernemer.

  1. Je krijgt coaching

Goede crowdfunding platformen zoals Collin Crowdfund bieden je een Crowdfund Coach. Dit zijn coaches die in jouw bedrijf geloven als je door de beoordelingsfase komt. De coaches van Colllin Crowdfund investeren ook zelf in jou. Het zijn ervaren en gedreven mensen die het maximale uit jou en jouw bedrijf weten te halen. Ze behoeden je voor de meest gemaakte ondernemersfouten.

  1. Je krijgt promotie

Jouw project is online zichtbaar. Dat betekent dat mensen jouw bedrijf of project al kennen voordat je start. Een betere marketingcampagne kan je niet bedenken. Als je goede incentives bedenkt wordt je campagne ook nog eens door veel mensen gedeeld. Op die manier is jouw bedrijf ook zichtbaar voor mensen buiten jouw eigen netwerk. Grote platformen hebben goede relaties met de pers. Daarom kunnen zij makkelijker media aandacht genereren dan ondernemers zelf. Denk aan het FD, AD of BNR. (Het krijgen van promotie kan ook een nadeel zijn als je nog geen patent hebt gevestigd en jouw concept eenvoudig te kopiëren is door anderen. In de meeste gevallen is hier echter geen sprake van).

  1. Er zijn minder zekerheden nodig

Crowdfunding platforms verlangen minder zekerheden dan bijvoorbeeld banken. Ze financieren niet primair op zekerheden, maar op het geloof in de ondernemer en het concept in combinatie met de berekening van de solvabiliteit, de rentabiliteit en de liquiditeit.

  1. Vertrouwen in jou en jouw bedrijf

Als jouw campagne (snel) vol komt, geeft dit andere financiers zoals banken en grote investeerders vertrouwen om nu of in de toekomst ook te investeren. Ze weten namelijk dat er vertrouwen is vanuit de markt, waardoor de kans van slagen groter is.

  1. Crowdfunding kan voordeliger zijn

Veel mensen denken dat een lening bij een bank met een rente van bijvoorbeeld 5% voordeliger is dan een crowdfund lening tussen de 5 en 9%. Hierbij wordt geen rekening gehouden met zaken zoals afsluitprovisies, bereidstellingsprovisies en de hogere rente op het gedeelte rekening courant. Bovendien perken banken het rekening courant krediet vaak direct in nadat de btw is teruggevorderd. Het is aan te raden om alle kosten voor de gehele looptijd op een rijtje te zetten.

  1. Voorbeeld

Een recent voorbeeld van een geslaagde crowdfund campagne is die van horeca onderneming Braai Amsterdam. De Unieke Ondernemer begeleidde ondernemer Floris Feenstra met de financiering. Voorafgaand hebben wij het haalbaarheidsonderzoek geschreven. Floris opende een tweede vestiging van zijn restaurant aan het Westerpark in Amsterdam en schakelde daar via ons Collin Crowdfund voor in. 223 investeerders geloofde in de plannen en tekenden in korte tijd in. Lees meer op: https://www.collincrowdfund.nl/braai-vondelpark/

 

Weeg deze voordelen goed af voordat je jouw keuze maakt voor de financieringsvorm die bij jou past.