DOELEN STELLEN IN 9 STAPPEN AAN DE HAND VAN HET D9 MODEL

Als ondernemer ben je eraan gewend doelen te stellen. Maar hoe kun je met een team gestructureerd aan je doelen werken? En hoe houd je jezelf en je team scherp? Dat lukt alleen als je het proces inzichtelijk maakt. Doelen stellen in negen stappen.

Eerst leren hoe je goede keuzes maakt? Lees dan hier het blog: 11 methodes om tot goede keuzes te komen

1.      Denk na

Bedenk vanuit je (jullie) innerlijke drijfveren en passie, wat bijdraagt tot de groei van het bedrijf. Denken met je ratio kan prima in een kantooromgeving, maar denken met je hart is lastig in een ruimte met tl-verlichting. Ga dus naar een inspirerende plek, laat ieder voor zich wat op een bierviltje of een post-it schrijven en bespreek de ideeën.

2.      Overwin drempels

Bij elk idee horen ja-maren. Bijvoorbeeld:

– Daar hebben we geen budget voor.
– Dat kost te veel tijd
– Dat kunnen andere bedrijven veel beter.

Waar een doel is, is een weg. Daarom is het goed de drempels te inventariseren en te beoordelen. Wat voor de ene persoon slechts een verkeersdrempeltje is, is voor de andere een levensgevaarlijk wegdek.

3.      Durf te vragen

Onderzoek wie of wat kan helpen de drempels te overwinnen. Het gaat niet om een grote stap, maar om een actie die je kort na het bedenken van het doel kunt uitvoeren. Dit maakt dat jullie in de flow komen die nodig is om doelen te realiseren. Een klein eerste succesje kan een teken zijn dat jullie op de goede weg zitten.

4.      Stel doelen

Maak je doelen concreet en prioriteer ze. Wanneer moet het eerste doel gerealiseerd zijn? In welk jaar en welke maand, op welke dag? Maak het zo concreet mogelijk. Wie is aanwezig? Wat gebeurt er precies? Waar vindt het plaats? Wat is het bewijs dat het doel is gerealiseerd? Noteer je doelen vervolgens. De kans dat je je doelen realiseert nadat je ze hebt opgeschreven, is 42 procent.

5.      Check de realiseerbaarheid

Het nastreven van doelen vergt meestal offers. Zijn die offers op te brengen? Berokken je jezelf en anderen geen schade? Zijn de wegwerkzaamheden de weg met het gladde asfalt waard?

6.      Droom van het resultaat

Visualiseer hoe je je voelt als het resultaat is bereikt. Maak er een film van en beleef die intens. Waar ben je en met wie, wat zie je, wat doe je, wat hoor je, hoe voel je je? Word je er blij van als je het resultaat bekijkt?

7.      Deel je wensen

Niet alleen door je doelen op te schrijven vergroot je je slagingskans, maar ook door ze te delen met je medewerkers, klanten en andere stakeholders. Deze mensen kunnen je namelijk een duwtje geven in de goede richting. Bovendien werkt het om te zeggen waar je heen wilt, omdat je dan gevoelsmatig een flater slaat als je er niet komt. Het vergroot je drive je doelen te realiseren.

8.      Doe wat je te doen staat

Het wordt tijd je doelen los te laten en over te gaan tot actie. Zorg dat je route overzichtelijk en je afgelegde afstand meetbaar is. Navigeer stap voor stap; er bestaat helaas geen tijdmachine die je met een druk op de knop naar je bestemming brengt.

9.      Zet door als het tegenzit

Je hebt gecheckt of je doel te realiseren is en je bent over drempels heen gereden. Maar nu zit het echt tegen en je had niet voorzien dat er nog meer drempels zouden zijn en dat je nog meer offers moest brengen. Als het doel belangrijk genoeg is – en dat is zo, want anders w

as je niet bij deze stap gekomen – is het de kunst door te zetten. Bespreek de strubbelingen met een aantal mensen die je vertrouwt, mensen die je al eerder de juiste richting hebben gewezen.
In deze negen stappen kun je een mooie weg afleggen het komende jaar. Goede reis! Laat ons weten hoe het gaat. En onthoud: niet het bereiken van het doel maakt je jaar tot een succesvol jaar, maar het samen genieten van de reis ernaartoe.

Doelen Challenge Day

Wil jij deze kennis meteen in de praktijk brengen? En wil jij graag persoonlijk met Lorraine sparren over jouw keuzes en doelen? Meer helderheid? Focus? En concrete handvatten. Kom dan ook op 5 april naar de Doelen Challenge Day.
Klik hier om je aan te melden.