Hoe wordt jouw bedrijf net zo succesvol als het vrouwenvoetbal

door: Lorraine Vesterink

Vrouwenvoetbal stijgt enorm aan populariteit. Het blijkt de snelst groeiende sport. Na het WK in China in 2015 en de laanloop naar het EK in ons eigen land, krijgt het vrouwenvoetbal steeds meer aandacht. Zeker nu het Nederlands elftal gisteren het EK in de finale tegen Denemarken won, is het vrouwenvoetbal definitief op de kaart gezet.

Hoe word je als bedrijf net zo succesvol als het vrouwenvoetbal. Lorraine Vesterink, legt in dit artikel de link tussen vrouwenvoetbal en ondernemerschap. Wat kan je leren van het succes en de media-aandacht die er eindelijk is voor het vrouwenvoetbal.

1 Lange adem

Ook al heb je als bedrijf niet eerder het grote succes gekend. Heb een lange adem! In Duitsland was het vrouwenvoetbal al populair mede doordat ze een aantal jaren op een rij wonnen. Vertrouwen hebben in je eigen kunnen. Elke dag opnieuw werken aan een kleine stapjes om dichter bij je doelen te komen. En bovenal je doelen helder hebben. Waar wil je naartoe?

2 Toewijding is belangrijker dan focus

Slechts een enkele voetbalster kan van de sport leven. Lieke Martens presteert met haar
2 ton per jaar goed, maar de meeste professionele voetbalsters verdienen tussen de 600 en 2400 per maand. Dat betekent dat de meesten ernaast nog ernaast moeten bijverdienen en ze dus niet hun volledige aandacht en focus bij het voetbal kunnen hebben. Ondanks dat brengt volledige toewijding ze naar het succes.

3 Stop met vergelijken

Constant wordt het vrouwenvoetbal vergeleken met het mannenvoetbal. Het is tijd om daarmee te stoppen, want het is niet te vergelijken. Het mannenvoetbal bestaat zes keer zolang! Acceptatie is de sleutel. Het vrouwenvoetbal is het mannenvoetbal niet. Punt. Accepteer net zo goed voor jouw bedrijf dat het uniek is en onvergelijkbaar met grotere bedrijven die al veel langer bestaan. Er zullen altijd bedrijven zijn die beter presteren, maar ook altijd bedrijven die mindere prestaties leveren. Focus op jouw eigen unieke talenten.

4 Je hebt een team nodig

De kracht van het Nederlands vrouwenelftal was het teamgevoel, aldus de bondscoach. Als de ene even speler even niet meer kan, staat de ander op. Hoe zit dat bij jouw bedrijf? Vul je elkaar aan zodat je op topniveau kunt presteren? Hoe kan je je team nog beter uitbouwen en op elkaar in laten spelen. Hoe kan je je krachten bundelen voor een beter eindresultaat?

5 Rolmodellen zin essentieel

Door de successen die het elftal boekt, volgen steeds meer meisjes het voetbal. Dit stimuleert ze om ook te gaan voetballen. Dit zorgt ervoor dat veel voetbalclubs nu ook meisjes teams hebben. Dit heeft als gevolg dat het elftal uit een groter aantal talenten geselecteerd kan worden. En uiteindelijk leidt dit tot nog meer successen en bekendheid van de sport. Wie zijn jouw rolmodellen en voor wie ben jij een rolmodel?

Laat je inspireren door dit fantastische vrouwenelftal om de successen te bereiken die jij voor jouw bedrijf wenst. Wil jij een keer live inspiratie van Lorraine? Kom naar het live oplaadevent of volg een gratis webinar.

rolmodel Annelies Aarts

Verdien je geld met waar je gelukkig van wordt

Laat je inspireren door rolmodellen die geld verdienen met waar ze van houden

 – door Lorraine Vesterink

Zie jij het ondernemerschap ook al helemaal voor je?

Annelies Aarts, eigenaar van Annelies Medi Spa, wist het eigenlijk als kind al. Toch duurde het nog vele jaren voordat ze aan haar echte passie begon. Het liep zoals het liep. Ze had andere dingen aan haar hoofd dan naar haar buikgevoel te luisteren. Ze werkte in de zorg en stelde zichzelf vragen als: ‘Word ik hier wel gelukkig van? Wil ik dit mijn hele leven doen, alleen omdat het zo loopt?’.

Annelies: ‘Inmiddels was ik 23 jaar en getrouwd. Er was meer rust in mijn leven en ik was klaar om de uitdaging met mezelf aan te gaan. Mijn man vond het maar vreemd dat ik ineens ‘zo moeilijk’ ging doen. We hadden het toch goed zo? Ik besefte echter dat als ik nu de stap niet nam, het later niet meer zo gemakkelijk zou kunnen. Ik wilde ondernemer zijn. De touwtjes in handen hebben en groeien. Ik zag het helemaal voor me.

Wil jij financieel onafhankelijk worden?

Het hadden verschillende branches kunnen zijn, als het maar met zorgen of ontzorgen van mensen te maken had. Ik kreeg ‘kriebels’ in mijn buik van verkopen, of liever gezegd mensen helpen met inkopen. Behoeften vervullen. Behoeften creëren. Na enig onderzoek besloot ik de toen nog particuliere opleiding Schoonheidsverzorging te gaan volgen. De eerste desillusie was dat de lerares zei dat er geen droog brood mee te verdienen was. Dit maakte mij alleen nog maar meer gedreven om het tegendeel te bewijzen.

Ik wilde een onderneming en financieel onafhankelijk zijn, en ik zou gaan bewijzen dat dat kon! Vraag me niet waar die frustratie vandaan kwam, want dat kan ik niet precies zeggen, maar het maakte iets in me los. Toen ik de stap zette, was er geen weg meer terug. Althans niet voor mij. Ik zou de wereld laten zien dat er veel mogelijk is, als je je ergens in vastbijt.’

Stap ook uit je comfortzone

De jaren erna was het doorbijten. Ze hield haar vizier op de toekomst gericht. Annelies opende haar eerste schoonheidssalon toen haar oudste kind bijna een jaar oud was. Ze wist vanaf het begin dat ze met personeel wilde werken en startte al snel met stagiaires. Ze benaderde artsen en zocht contact met klinieken. Ze dwong zichzelf constant uit haar comfortzone te komen en grenzen te verleggen. Soms met een tikkeltje bluf en met het zweet in haar handen. Je moet je voorstellen dat in die tijd een werkende moeder al niet gewoon was, laat staan een vrouwelijke ondernemer!

‘Ik zocht aan alle kanten de media op en mijn bedrijf groeide gestaag’, zegt Annelies. ‘Ik moest als self-made woman alles in de praktijk ontdekken. De beautybranche stond nog maar in de kinderschoenen. Toch waren we na 7 jaar aan uitbreiding toe. Er werd een extra stuk aan ons huis gebouwd. Ik vergeet nooit meer dat de adviseur van de Rabobank me vreemd aankeek toen hij achterom binnenkwam en mij de was zag strijken. Hij vond het vreemd en rekende mij voor dat elke vierkante meter zoveel moest opbrengen. Dat was gelijk ook de laatste keer dat die adviseur bij mij is geweest. Hij snapte niet dat ik een dubbelrol vervulde.

Wordt een rolmodel voor succesvol ondernemerschap in jouw branche

We draaiden een goede omzet. Toch heb ik tijdens het overleg van de jaarrekening vaak met tranen in mijn ogen gezeten over de relatief lage winst die we overhielden. Had ik daar zo hard voor gewerkt? Mezelf 300 % voor gegeven? Achteraf gezien waren het de jaren van zaaien en opbouwen. Weer 7 jaar verder pakten we echt groots uit met een bedrijfspand met maar liefst 6 cabines! Die cabines moesten vol en het lukte. Met bloed, zweet en tranen en een zakelijke groei die inherent liep met mijn  persoonlijke groei.’

Vandaag de dag is Annelies Medi Spa uitgegroeid tot een zelfsturend bedrijf. Annelies is een groot voorbeeld in de beautybranche. En ook daarbuiten inspireert ze je met haar hele voorkomen, kennis en kunde. Ze heeft geoogst wat ze gezaaid heeft. Ze richt zich steeds meer op waar ze nu in haar groeifase aan toe is: Verbinden, haar kennis delen en opschrijven.

Het mooie is dat haar man Paul ontdekt heeft dat hij Annelies niet moet remmen. Hij koos ervoor om haar te steunen in haar keuzes. Uiteindelijk is hij zelfs mee komen werken in het bedrijf, om achter de schermen alles op rolletjes te laten lopen, de financiën te bewaken en waar nodig door te pakken. Paul is trots op waar Annelies naar toe gegroeid is. Ook haar omgeving is nu complimenteus en heeft respect op was ze samen gerealiseerd hebben. Tegelijkertijd snappen sommigen niet waarom ze nu nog meer wilt, of waar ze al die energie vandaan haalt. Ze zien haar als een zakenvrouw, wat meestal geassocieerd wordt met geld en hard zijn.

Leef met passie dan is geld een automatisch gevolg

Annelies ‘Voor mij speelt dat juist niet. Ik leef met passie en zie kansen waarbij geld verdienen een automatisch gevolg moet zijn. Met het prachtige organische merk dat we naar Nederland gehaald hebben ga ik andere bedrijven helpen met groei. Vanuit de praktijk, met ons bedrijf als pilot. Mijn medewerksters mogen meegroeien. Waar is er nu een betere leerschool dan in een eigen praktijk? Mijn tweede passie ga ik onderbrengen in een Business school en schrijven. Ik krijg opnieuw kriebels in mijn buik terwijl ik de woorden typ. Zegt dat niet genoeg?’

 

Annelies Aarts is eigenaar van Medi Spa Annelies over de Masterclass…

“Ik was nieuwsgierig naar de Masterclass, omdat ik andere of betere inzichten wilde krijgen. Ik wilde een spiegel voorgehouden krijgen, waarin je andere dingen leert zien dan die ik voorheen zag. Ik wilde inspiratie opdoen voor de volgende bewuste stappen in mijn leven. Ik wilde even afstand nemen van wat niet meer goed voelt en een duw in de rug krijgen om actie te ondernemen.

De Masterclass was voor mij een leerproces in persoonlijke groei en het ontdekken van mijn natuurlijk talent. Toptrainer Lorraine triggert me enorm. Juist door de verschillende elementen en zienswijzen te verwerken in haar masterclass. Het zakelijke verbinden met het spirituele. Precies zoals ik het ook wil zien. En ook haar visie over het genereren van passieve inkomsten inspireert me. Dat wil ik ook met mijn schrijven gaan genereren. Het vereenvoudigen, minimaliseren spreekt me enorm aan.

Ik heb inspiratie en handvatten gekregen voor mijn ondernemerschap. Waar sta ik en wat zijn mijn mogelijkheden. Met ons masterclass clubje hebben we tranen met tuiten gelachen en gehuild, een totale ontlading.

Wat ik vooral geleerd heb is dat alles eigenlijk al in je zit, en dat je heel goed moet luisteren naar jezelf. Want wat je echt graag wilt, daar ben je of word je ook goed in. Ik ben lang teveel ad hoc en met randzaken bezig geweest. Ik dacht dat dat moest, maar het zette me dan op een dood spoor. Dat waren de hobbels die waarschijnlijk nodig waren voor groei. Nu lijkt alles op zijn plaats te vallen, maar ik realiseer me dat dat mijn eigen energie is. Je ontmoet mensen en inspirators die bij je passen en je de ogen openen of onbewust de weg wijzen.

Ik zie nu een duidelijk pad voor me. Daar voel ik me gelukkig bij. Misschien wel gelukkiger dan ooit. En ik weet nu dat ik trots mag zijn! Met die gedachten wil ik anderen inspireren om ditzelfde geluksgevoel te ervaren. Op welke manier of voor welke passie dan ook. Ik kreeg een enorme energie boost van deze Masterclass! Een aanrader dus voor iedereen die een enorme stap wilt maken in zijn of haar groei!

Klik hier als je interesse hebt in de Masterclass. Verdien ook (meer) geld met waar je gelukkig van wordt. Of volg eerst een gratis webinar, of kom naar een live oplaadevent.

Meer weten over het bedrijf van Annelies? Klik hier.

In 6 stappen impact als expert

 

door: Lorraine Vesterink

Het allerbelangrijkste is dat je een mindset creëert dat jij jezelf als dé expert gaat zien. Bij veel van mijn klanten merk ik dat de expertise er wel is, maar door een gebrek aan zelfvertrouwen gebeurt er nog te weinig. Ik heb goed nieuws: je bent slechts 4 stappen verwijderd van meer zichtbaarheid.

  1. Wees een expert

Waarschijnlijk ben jij iemand die veel van een bepaald onderwerp weet. Mocht je nog geen expert op een bepaald gebied zijn, zorg dan dat je er eentje wordt! Maak vlieguren in een onderwerp waar jij plezier aan beleeft. Voor mij is dat bijvoorbeeld zelf schrijven, presenteren en presentatietraining geven. Ik vind het geweldig om zelf te presenteren en impact te maken, maar dit is zo leuk, dat ik anderen wil helpen hetzelfde te doen. Want dit gun ik iedereen. Iedereen is uniek en heeft een eigen boodschap en verhaal. De kunst is om jouw unieke talent naar buiten te brengen.

  1. Zie jezelf als expert. En laat jezelf zien!

Bijna iedereen is een expert. Het lastigste is om jezelf ook als dé expert te zien. Jij bent iemand die anderen veel te bieden heeft op jouw vakgebied. Knoop dit goed tussen je oren. En ga ernaar handelen! Als je je jouw eigen expertise kent, is de volgende stap jezelf goed zichtbaar te maken. Veel van mijn klanten posten nog steeds te weinig berichten op social media. Ze denken dat ze zichzelf aan mensen opdringen. Of ze vragen zich af: ‘wie zit er op mijn berichten te wachten’. Of ze denken dat ze eerst allerlei opleidingen moeten volgen, terwijl ze nu ook al veel mensen zouden kunnen helpen. In feite zien veel mensen zich nog niet als dé expert. Onbewust zorgen ze ervoor dat mensen hun adviezen mislopen. En dat is zonde! Dat is vernietiging van kapitaal, namelijk kennis. Er zullen altijd mensen zijn die meer weten dan jij, maar… ook altijd mensen die minder weten. Stel jezelf als doel dat je zichtbaarder wilt worden als expert. MOVE BEFORE YOU ARE READY!

3. Zorg voor Flow en Focus

Als jij zelf niet in een flow zit of geen focus hebt, dan ga je geen  impact maken. Zorg dus dat je elke dag oefeningen doet om flow en focus te krijgen. Ik begin hier zelf in de ochtend mee en eindig de dag ermee. Onthoud; Niets komt vanzelf. Ook flow en focus niet. Jij bent de enige die hiervoor kan zorgen. En het is een van de fundamenten voor impact te maken als expert. Bedenk bijvoorbeeld elke dag jouw ONE thing of the day. Wat ga jij vandaag in elk geval doen dat bijdraagt aan jouw missie als expert.

4. Publiceer zo vaak mogelijk content

Kies de manier van content genereren die bij jou past. Denk aan bloggen, vloggen, podcasts, presenteren voor groepen, publiceren, webinars en ga zo maar door. Of maak net als ik een combinatie ervan. Wat je in een blog schrijft kun je namelijk ook op video opnemen of je kunt dezelfde inhoud presenteren voor een groep of in een webinar. Op deze manier hoef je maar één keer content te generen die je op verschillende manieren aan laat sluiten bij jouw doelgroep. Content genereren is belangrijk, omdat het een vorm van geven is. Het gaat er om dat je meer geeft dan je terugvraagt. Als je veel content geeft, mag je ook een keer vragen of mensen jouw product of dienst willen kopen. De verhouding is wat mij betreft 8:10. Dat betekent acht keer iets geven. En twee keer iets terugvragen. Publiceer bij voorkeur elke dag iets zodat je weet wat je doelgroep waardeert en je steeds zekerder wordt van jouw boodschap aan de wereld.

5. Leer zelf filmen en monteren

Als je impact wilt maken, wil je zoveel mogelijk filmpjes maken. Dat kost tijd en geld. Leer het daarom eenvoudig zelf.

  1. Zet willen om in actie

Als je stap 1 tot en met 3 volledig accepteert en integreert in je dagelijkse leven, heb je nog de een stap te nemen: implementeren. Dit is de stap waar veel mensen alsnog afhaken. Stel daarom niet uit tot morgen, maar maak vandaag nog iets. Veel van mijn klanten zeggen: als mijn website verbeterd is, dan maak ik een blog. Als ik alle technieken van vloggen beheers, dan maak ik een filmpje. Geloof me, er is altijd wel iets te bedenken waarom je nu niet zou beginnen. Mijn voorstel is: stop waarmee je nu bezig bent, adem eens diep in en uit, staar 5 minuten voor je uit en ontdek wat erin je opkomt. Creëer daar iets van (al is het maar iets kleins) en kijk er later op de dag of morgen nog een keertje naar. Het hoeft niet perfect te zijn he! Juist niet, want de charme zit in imperfectie.

Als je meer zichtbaar bent, maak je meer contacten. Hoe meer contacten, hoe meer mensen jouw klant kunnen worden. Kies de klanten die je wilt en maak van je klanten je fans en ambassadeurs. Zo bouw je aan een fantastisch bedrijf op basis van iets waar jij goed in bent en plezier aan beleeft en wat van waarde is voor anderen.

Wil je leren hoe je impact maakt als expert? Meld je dan aan voor mijn gratis webinar.

Managen is meten in 6 stappen

Managen is meten

Als je niet weet waar je nu staat is het lastig om je doelen te bepalen.
Je kunt wel doelen stellen, maar het is dan onbekend of ze realistisch en haalbaar zijn. Je kunt ook geen plan maken om je doelen te realiseren. Dit zijn echter essentiële stappen in het D9 model. Voor het volledige D9 model klik hier. Dit is een model betreft het stellen van doelen en het succesvol uitwerken hiervan.

Hoe kun je je doelen managen op basis van feiten, plannen en stappen zetten. Aan de hand van 6 stappen gaan we hier dieper op in.

 

1. Maak een dashboard

Het maakt niet uit op welk gebeid je doelen stelt. Het begint bij het meten van de huidige stand.

Waar sta je nu? Denk aan doelen op het gebied financiën, ziekteverzuim of marketing.

Als je namelijk niet de huidige stand weet, kun je ook niet verder met de stappen die hierop volgen.
Maak daarom een zogenaamd ‘dashboard’.

Er zijn tegenwoordig allerlei tools om een dashboard automatisch te generen. Je kunt ook zelf een dashboard in excel maken en het handmatig bijhouden.

Denk in het geval van marketing aan de social media standen en het aantal websitebezoekers van de afgelopen maand.

Hetzelfde kun je doen voor je financiën. Schrijf bij je financiën niet alleen de bedragen op,
maar vooral ook de inkoop- en kostenpercentages in verhouding tot de omzet.

 

2. Hou alles bij

Hou voor elk doel dagelijks bij welke acties je uitvoert.

Bijvoorbeeld op het gebied van sales & marketing: hoeveel mensen bel ik?
Hoeveel mensen voeg ik toe op LinkedIn en hoeveel afspraken heb ik gemaakt?

Op het gebied van financiën: Hoeveel heb ik vandaag verkocht en welke inkopen heb ik gedaan?

Mocht je dit nog niet doen, start hier dan mee. Hou het minimaal 21 dagen bij.

Op deze manier ontdek je wat het opschrijven van;  jouw handelingen, met je doelen doet.
Alleen al door het bijhouden en opschrijven ga je namelijk ander gedrag vertonen.

Het lijkt veel werk, maar dit kost je per doel slechts drie minuten per dag.

 

3. Stel persoonlijke doelen

Er is geen krachtiger middel dan het stellen van persoonlijke doelen. Zorg dus dat zowel jijzelf als je
medewerkers of samenwerkingspartners hun doelen stellen.

Het is heel belangrijk dat je je medewerkers of partners hierbij betrekt.

Als het alleen jóuw doelen zijn, dan  ontbreekt de (intrinsieke) motivatie voor je
medewerkers om ervoor te gaan.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: als je je doelen niet opschrijft blijft het een wens,
dus zorg dat je je doelen opschrijft! Doe dit bij voorkeur met pen en papier.
Uit onderzoek blijkt dat we onze hersenen meer activeren wanneer we iets opschrijven
dan wanneer we het typen.

Verzamel alle doelen van je team om er vervolgens een totaal overzicht van te maken in jouw systeem.

 

4. Maak je doelen zichtbaar

Elk teamlid hangt zijn eigen opgeschreven doelen op een voor hem of haar zichtbare plek.

Als je ondernemer bent hang het dan op, op een plek waar je het kunt zien als je ’s avonds naar bed gaat en ’s ochtends weer opstaat.

Voor je medewerkers kun je het ophangen op een plek waar ze ’s ochtends beginnen.

Je kunt het totaal overzicht ook als opstartscherm op je laptop zetten. Of bijvoorbeeld op een whiteboard schrijven.

 

5. Maak een actieplan

Werk je doelen uit in een actieplan. Welke kleine stappen moet je zetten om de opgeschreven doelen te realiseren?

Hoeveel telefoontjes, afspraken, webinars, blogs zijn er bijvoorbeeld nodig om je marketingdoel
te behalen?

Plan deze activiteiten gelijk in je agenda in, want anders komt het er meestal niet van.
Dan blijft het bij doelen stellen. Niets gaat vanzelf! 

 

6. Evalueer je stappen

Hou wekelijks bij welke activiteiten hebben geleid tot succes.

Investeer ook tijd en geld in de juiste dingen. Dat is vaak het verschil waarom
sommige mensen wel succesvol zijn en anderen niet.

Investeren in een duurdere auto of pand levert niet meer omzet op. Dat is vooral leuk voor de buitenkant en je eigen gevoel.

Investeren in nieuwe tools waarmee je jouw klant goed bedient en daaromheen goede marketing is een betere keuze. Luxe uitgaven kun je later altijd nog doen als beloning voor het behalen van je doelen.

Deel je successen met je collega’s zodat zij jouw methode ook kunnen toepassen en je
als bedrijf in totaal nog sneller groeit.

Het kan zijn dat je een aantal van deze stappen al zet. Het gaat echter om het totaal aan activiteiten. Ga eens na welke dingen je al doet en welke dingen nog beter kunnen. Doe er je voordeel mee om dit je bedrijf een boost te geven.

Wil jij geholpen worden met een marketing dashboard of financieel dashboard? Neem contact met ons op.

Topsport & ondernemerschap

door Lorraine Vesterink

Wat we kunnen leren van Tom Dumoulin

Gisteren, 28 mei, won Tom Dumoulin als eerste Nederlander de Giro d’Italia. Het is 37 jaar geleden dat een Nederlander zo’n belangrijke tour won. Tom hoort nu thuis in het rijtje Jan Janssen en Joop Zoetemelk. Hij is pas 26 jaar, dus er staat nog een mooie sportcarrière te wachten.Wat kunnen we van Tom Dumoulin leren als het gaat om succesvol ondernemerschap? Ontdek de zes lessen:

1. Succes in de voorbereiding, is voorbereiden op succes

Vorig jaar deed Tom Dumoulin het per toeval ontzettend goed. Toch ging hij niet met de prijs naar huis. Het verschil? Dit jaar heeft hij zich extreem goed voorbereid. Dit bewijst hoe belangrijk een succesvolle voorbereiding is. Je mag geen grote successen verwachten zonder dat je serieus met je doelen bezig bent. Stop je hele ziel en zaligheid in je bedrijf. Bereid je elke dag voor op je succes. Wat dat succes ook voor je betekent, want dat is voor iedereen anders.

2. Pick your battles

De uitdrukking ‘pick your battles’ komt oorspronkelijk uit de militaire strategie, maar is net zo goed van toepassing op de sport en het bedrijfsleven. Er zijn wielrenners die mikken op de Giro d’Itallia en de Tour de France zoals Nairo Quintana. Op de laatste dag stond Quintana nog als eerste in het algemeen klassement, maar de tijdrit bezorgde hem uiteindelijk een derde plaats. Hij had zich voorgenomen dit jaar ook mee te doen aan de Tour de France. Tom Dumoulin focuste dit jaar op de Giro. Wees ambitieus, maar je kunt het ook overdrijven. Wees realistisch welke doelen je in een jaar kunt halen en focus je op deze doelen.

3. Spreek je doelen uit

De vooravond van de laatste rit appte Tom aan zijn vriend Jos van Emden: ‘Hopelijk staan we morgen samen op het podium, jij voor de tt winst, ik voor het klassement’. En zo geschiedde! Het droomscenario kwam uit. Tom schreef wielergeschiedenis. Het werd een Nederlands feestje. Het gaat dus niet alleen om hard werken en focus, maar ook om visualisatie van je dromen en het uitspreken van je doelen (op een luchtige manier). Een appje is soms al genoeg.

4. Poepnerveus zijn

Stress wordt vaak gezien als iets negatiefs, maar gezonde stress is juist goed. Tom gaf aan dat hij tijdens zijn laatste tijdrit poepnerveus was. Je mag gespannen zijn of je jouw doelen wel of niet gaat halen. Als je nooit zenuwachtig bent, kan het zijn dat je in je comfort zone zit en je jezelf niet genoeg triggert. Maak het spannend voor jezelf. Doe regelmatig iets wat je eigenlijk niet durft.

5. Ervaring

Veel mensen zeggen dat je geluk moet hebben. Misschien is dat zo, maar vaak blijkt toch dat geluk een kwestie is van de juiste keuzes maken op basis van ervaring. Tom kreeg een paar dagen voor de finish een buikkrampaanval. Daardoor verloor hij ruim twee minuten. Dat is natuurlijk pech en toch zal hij zich door deze ervaring de volgende keer hierop voorbereiden om dit te voorkomen. De volgende keer weet hij bovendien hoe het voelt om te winnen. Ook die ervaring neemt hij mee naar zijn volgende tour. Doe dus zoveel mogelijk ervaring op. Iedere ervaring brengt je iets waardevols

6. De juiste mindset

Stel dat het afgelopen zondag geregend had en het wegdek glad was geweest. Dan had Tom kunnen vallen. Of stel dat hij teveel risico’s had genomen, omdat hij dacht het anders niet te kunnen halen. Dan had hij de bocht uit kunnen vliegen en was het grote succes uitgebleven. De juiste mindset helpt je om rechtop te blijven. Bovendien, je kunt geen wedstrijd winnen als je denkt te gaan verliezen. Zo werkt het ook in het ondernemerschap. Geloof in je ondernemersdroom.

Vind je dit interessant? Volg dan ook mijn webinar.

boekhouding doen

Hoe (financieel) weerbaar ben je als ondernemer?

Zeg eens eerlijk. Heb je weleens het gevoel dat er meer zit in jouw boekhouder of accountant, maar dat jij dat niet krijgt? Heb je het gevoel dat je jaarcijfers abracadabra voor je zijn?

Stel jezelf dan eens de volgende kritische vraag: ben ik financieel weerbaar?

Als ondernemersadviseur bij de bank, heb ik de afgelopen jaren ontelbaar veel ondernemers gesproken. En met de crisis nog vers in het geheugen, valt het me op hoe weinig ondernemers écht de regie hebben over hun financiële huishouding. Het lijkt soms alsof de jaarrekening iets is wat hen overkomt. Terwijl het juist een vertaling moet zijn van de eigen activiteiten.

Op belangrijke momenten is het essentieel dat je als ondernemer weet hoe je er financieel voor staat. Alleen ondernemers-intuïtie is niet genoeg. Je hebt financieel inzicht nodig om op tijd bij te kunnen sturen of bijvoorbeeld om een financieringsaanvraag in te dienen. Een goede boekhouder of accountant helpt je hierbij, maar hoe weet je of je goed zit?

Ben je ontzettend tevreden over je boekhouder of accountant? Verander dan niets. Maar twijfel je? En geloof me dat doen ondernemers vaak, gebruik dan deze tips:

  • Vraag aan 3 branchegenoten met ongeveer dezelfde ondernemingsvorm welk bedrag ze betalen aan hun boekhouder of accountant. Wijkt het bedrag te veel af, neem dan meteen maatregelen.
  • Wat mag je verwachten? Een goede boekhouder of accountant is prima in staat jou als ondernemer te adviseren. Meestal gebeurt dit bij de bespreking van maand-, kwartaal- of jaarcijfers. Als het nodig is, vraag er dan om. Ze kunnen geen gedachten lezen. Voor korte vragen tussendoor wordt niet direct een factuur verstuurd. Voor maatwerk adviezen natuurlijk wel. Een goede adviseur is altijd transparant en in staat zijn of haar deskundigheid aan te tonen.
  • Boekhouder is een vrij beroep. Iedereen mag een boekhoud- of administratiekantoor beginnen. Wil je meer zekerheid dat je administratie in goede handen is, kies dan voor een administratiekantoor dat is aangesloten bij een goede branchevereniging zoals de NOAB. Accountants staan ingeschreven in register van de Nederlandse beroepsorganisatie voor Accountants (NBA). Dit kun je zelf checken op nba.nl/register/ . Let op dat ook de term ‘accountancy’ alleen door echte accountants gebruikt mag worden.
  • Ook als je besluit je boekhouding uit te besteden, is het aan te raden vinger aan de pols te houden. Je kunt bijvoorbeeld samen in hetzelfde online boekhoudprogramma werken. Hierdoor blijf je zelf op de hoogte en krijg je gaandeweg meer feeling met je cijfers.
  • Een vriend(in) als zakelijk adviseur werkt alleen als je daar hele goede afspraken over kunt maken. Ik raad het in de meeste gevallen af, omdat het nu eenmaal niet werkt als het een keer mis gaat in de relatie. Als je zelf niet genoeg ruimte ervaart om beslissingen te nemen, is het aan te raden hierover het gesprek aan te gaan.
  • Laat je begeleiden, tot je zelf snapt hoe het zit. Je kunt je bijvoorbeeld door een ervaren ondernemersadviseur laten coachen, om zelf meer inzicht te krijgen of een training volgen.
  • Toets of de financiële adviezen je bedrijfsvoering niet belemmeren. Het komt regelmatig voor dat teveel door een fiscale bril wordt gekeken, bijvoorbeeld bij het bedenken van een organisatiestructuur. Maar als je er vervolgens achter komt dat die structuur niet financierbaar is, ga je je doel voorbij.

Als we het hebben over financiële weerbaarheid, kun je ook lezen financiële wendbaarheid. Jij bent de ondernemer, jij draagt alle verantwoordelijkheid en jij hoort dus ook de regie te hebben. Als het roer om moet, ben jij degene die bepaalt. Toch?

 

Geschreven door: Diana de Winter, Netwerkpartner bij De Unieke Ondernemer

Diana begeleidt ondernemers bij het nemen van hun volgende stap. Met haar ervaring in het bankwezen kan zij goed inspelen op elke fase waarin de ondernemer of onderneming zich bevindt. Zij is bereikbaar via diana@deuniekeondernemer.nl

Crowdfunding

Waarom crowdfunding?

De zes redenen om voor crowdfunding te kiezen

Crowdfunding wordt ook wel publieksfinanciering genoemd. Het is nu nog een alternatieve manier van financieren. Gezien de positieve ontwikkelingen zou dit weleens dé manier van financieren kunnen worden.

Om een project te financieren gaan ondernemers in de meeste gevallen nog steeds naar de bank om een kredietaanvraag te doen voor hun ondernemersdroom. Is dit wel zo verstandig? Het hangt af van het type bedrijf, ondernemer, bedrag en project.

Zes redenen om voor crowdfunding te kiezen:

  1. Je krijgt ambassadeurs

De meest genoemde reden om voor crowdfunding te kiezen is dat je ambassadeurs krijgt voor een project. Dit aantal loopt al snel op tot honderden ambassadeurs. Al deze investeerders willen dat jouw project slaagt. En natuurlijk willen ze dat de lening wordt terugbetaald. Ze worden om die reden klant bij jouw bedrijf of raden je bedrijf bij anderen aan. Ze vertellen hun netwerk over jou. Een betere promotie kan je niet hebben. Het is interessant voor mensen om in jou te investeren, omdat het rendement hoger is dan ze op hun spaarrekening krijgen. Een win-win voor ambassadeurs en jou als ondernemer.

  1. Je krijgt coaching

Goede crowdfunding platformen zoals Collin Crowdfund bieden je een Crowdfund Coach. Dit zijn coaches die in jouw bedrijf geloven als je door de beoordelingsfase komt. De coaches van Colllin Crowdfund investeren ook zelf in jou. Het zijn ervaren en gedreven mensen die het maximale uit jou en jouw bedrijf weten te halen. Ze behoeden je voor de meest gemaakte ondernemersfouten.

  1. Je krijgt promotie

Jouw project is online zichtbaar. Dat betekent dat mensen jouw bedrijf of project al kennen voordat je start. Een betere marketingcampagne kan je niet bedenken. Als je goede incentives bedenkt wordt je campagne ook nog eens door veel mensen gedeeld. Op die manier is jouw bedrijf ook zichtbaar voor mensen buiten jouw eigen netwerk. Grote platformen hebben goede relaties met de pers. Daarom kunnen zij makkelijker media aandacht genereren dan ondernemers zelf. Denk aan het FD, AD of BNR. (Het krijgen van promotie kan ook een nadeel zijn als je nog geen patent hebt gevestigd en jouw concept eenvoudig te kopiëren is door anderen. In de meeste gevallen is hier echter geen sprake van).

  1. Er zijn minder zekerheden nodig

Crowdfunding platforms verlangen minder zekerheden dan bijvoorbeeld banken. Ze financieren niet primair op zekerheden, maar op het geloof in de ondernemer en het concept in combinatie met de berekening van de solvabiliteit, de rentabiliteit en de liquiditeit.

  1. Vertrouwen in jou en jouw bedrijf

Als jouw campagne (snel) vol komt, geeft dit andere financiers zoals banken en grote investeerders vertrouwen om nu of in de toekomst ook te investeren. Ze weten namelijk dat er vertrouwen is vanuit de markt, waardoor de kans van slagen groter is.

  1. Crowdfunding kan voordeliger zijn

Veel mensen denken dat een lening bij een bank met een rente van bijvoorbeeld 5% voordeliger is dan een crowdfund lening tussen de 5 en 9%. Hierbij wordt geen rekening gehouden met zaken zoals afsluitprovisies, bereidstellingsprovisies en de hogere rente op het gedeelte rekening courant. Bovendien perken banken het rekening courant krediet vaak direct in nadat de btw is teruggevorderd. Het is aan te raden om alle kosten voor de gehele looptijd op een rijtje te zetten.

  1. Voorbeeld

Een recent voorbeeld van een geslaagde crowdfund campagne is die van horeca onderneming Braai Amsterdam. De Unieke Ondernemer begeleidde ondernemer Floris Feenstra met de financiering. Voorafgaand hebben wij het haalbaarheidsonderzoek geschreven. Floris opende een tweede vestiging van zijn restaurant aan het Westerpark in Amsterdam en schakelde daar via ons Collin Crowdfund voor in. 223 investeerders geloofde in de plannen en tekenden in korte tijd in. Lees meer op: https://www.collincrowdfund.nl/braai-vondelpark/

 

Weeg deze voordelen goed af voordat je jouw keuze maakt voor de financieringsvorm die bij jou past.

Vijf tips voor berichten met impact

Het medialandschap verandert snel. Terwijl de traditionele journalistiek zichzelf opnieuw uitvindt, gaat de opmars van blogsites en social media onverminderd door. De uitdaging mensen te bereiken wordt groter en groter. Enerzijds doordat ze van het ene naar het andere kanaal klikken en nergens meer lang aandacht aan besteden. Anderzijds doordat het met zo veel kanalen lastig is je doelgroep te vinden. Wie wordt nog gezien als autoriteit? Naar wie wordt echt geluisterd? Zijn er nog onverdachte bronnen? Hoelang duurt het voordat zo’n bron wordt ingehaald door de nieuwe smaak van de dag? Het aantal media en potentiële contactmogelijkheden is vele malen groter geworden, maar de kans om iemand echt te raken is kleiner dan ooit.

De enige manier om in dit geweld overeind te blijven is door inhoudelijk een goed verhaal neer te zetten. Interessant, aantrekkelijk, relevant, realistisch, geloofwaardig en boeiend. Toegesneden op de doelgroep en het betreffende medium. Vijf tips om jouw doelgroep te raken en het rendement van je berichten te vergroten.

1. Zet mediamonitoring tools in

Er zijn diverse betaalde en gratis media monitoring tools, zoals Obi4wan, Hootsuite en Buzzcapture. Ze geven je inzicht in wat er op jouw vakgebied speelt op social en online media, waarna je blogs, vlogs en nieuwsberichten kunt maken die inspelen op onderwerpen die jouw doelgroep bezighouden. Dit maakt de kans aanzienlijk groter dat jouw verhalen je doelgroep aanspreken.

2. Gebruik de statistieken van je website

Door statistieken programma’s als Google Analytics aan je website te koppelen krijg je inzicht in welke berichten en informatie jouw bezoekers interessant vinden. Ook laten deze programma’s zien via welke zoekopdrachten mensen jouw site vinden of op welke andere manier ze op jouw site belanden. Al deze informatie helpt je om je berichten en content relevanter en je site beter vindbaar te maken. Zo kun je jouw doelgroep op een aantrekkelijke en snelle manier laten kennismaken met jouw producten en diensten.

3. Doe een keyword analyse

Het gebruik van internet begint voor veel mensen bij Google. Tools als de Google Keyword Planner en Google Trends laten zien waarnaar mensen op zoek zijn. Een keyword analyse levert woorden op die, als je ze gebruikt, de vindbaarheid en relevantie van jouw berichten vergroten.

4. Houd je statistieken structureel bij

Steeds meer ondernemers zetten social media in. Het is een toegankelijke en effectieve manier om aan promotie te doen. Maar aanwezigheid op social media zonder rendement is zonde van je tijd. Dit begrijpen partijen als Facebook, Twitter en LinkedIn maar al te goed. Dus bieden ze je een schat aan statistieken die laten zien hoe effectief berichten zijn. Door deze statistieken structureel bij te houden krijg je inzicht in wat jouw volgers en potentiële klanten waarderen. Wanneer je je verhalen hierop aanpast, zal je het bereik, de interactie en het aantal bezoeken aan je website via social media zien toenemen.

5. Creëer een dashboard

Het is belangrijk dat je de statistieken structureel bijhoudt en op de juiste manier toepast. Creëer een dashboard waar je de voor jou relevante statistieken bijhoudt om tot de juiste inzichten te komen en deze te vertalen naar impactvolle berichten.

 

Vond je deze blog leuk? Deel hem op social media! 

Kies jij voor de vorm of voor de intentie?

Door: Diana de Winter

Laatst coachte ik een ondernemer, die telkens tegen hetzelfde probleem aanliep: Ze vond het lastig om te gaan met kleine conflictjes en irritaties die ze had in het contact met anderen. En ik herkende dat wel. Misschien jij ook?

Als ondernemer maak je meer dan gemiddeld contact met nieuwe mensen. Dat kunnen klanten zijn, personeelsleden of collega-ondernemers, maar ook het begin van nieuwe vriendschappen. Sta je er weleens bij stil hoe dat werkt? Of hoe je ermee om kunt gaan als het tegenzit en het contact je alleen maar energie kost?

Naarmate je ouder wordt is het vaak gemakkelijker om goede gesprekken met onbekenden aan te knopen, zo is mijn ervaring. Je hebt wellicht je intuïtie beter ontwikkeld en  gesprektechnieken bijgeschaafd.

Ervaringen uit het verleden tellen ook mee bij het contact dat je legt. Jouw reactie wordt bepaald door hoe je de informatie filtert. Een interessant gegeven, want dat werkt ook zo bij degene die je ontmoet. Al zijn we ons daar niet altijd van bewust.

In de eerste minuten vorm je al een beeld van de ander. Vervolgens associeer je er flink op los, totdat de ander in een voor jou bekend kader past. En dat dat vaak op vooronderstellingen berust is niets mis mee, zo werkt dat nu eenmaal. Wist je trouwens dat mensen gemakkelijker contact maken als de ander op hen lijkt, qua uiterlijk maar ook qua interesses?

Door regelmatig contact met elkaar te hebben, leer je elkaar beter kennen. En als je elkaar beter kent, kun je beter inschatten hoe je de ander kunt helpen en andersom. Hier vertel ik waarschijnlijk niets nieuws.

Maar dan komt de eerste onenigheid….het eerste conflict. Dat is het moment waar men vaak geen raad mee weet. Het contact verbreken en zeggen dat het aan de ander ligt is makkelijk, maar het kan ook anders.

Probeer in die gevallen eens te vertragen en even een moment te nemen om na te

denken over de vraag wat de intentie van de ander is? Kijk dan voorbij de vorm (bijvoorbeeld een geïrriteerde stem of een botte reactie) en probeer te ontdekken wat de ander bedoelt te zegge
n. Het is in de bedoeling (in de intentie) waar je de waarde van het contact kunt vinden.

Ik denk bijvoorbeeld terug aan een klant in mijn tijd bij de bank, die me ooit uitschold voor ‘klootzak’, terwijl hij eigenlijk bedoelde te zeggen: “Het frustreert me dat er geen geld beschikbaar is”. Hij had daar alleen de woorden niet voor. Of aan mijn dochter, die roept, ‘bemoei je er niet mee!’, terwijl ze eigenlijk bedoelt te zeggen: “Ik heb ruimte nodig om zelf de oplossing te vinden”. Ook een herkenbaar voorbeeld is iemand die afstand houdt en in plaats van arrogant, verlegen blijkt te zijn. Hoe zou jij reageren?

Omdat je te maken hebt met je eigen referentiekader en je eigen emoties, is het niet altijd gemakkelijk om even stil te staan bij de intentie van de ander. Maar ik verzeker je, het is de moeite waard.

Overigens werkt dit ook wanneer je elkaar al langer kent. Heb jij weleens geprobeerd om je partner, je collega of je beste vriend te bekijken alsof het een van de eerste keren was? Vanuit een ander perspectief ziet zo’n relatie er heel verrassend uit. En elkaar een beetje verrassen kan goed zijn op zijn tijd.

Met deze ‘eerste hulp’ tips kom je door de kleine – en soms grote – conflicten heen. Experimenteer er eens mee. En als het dan écht niet gaat, kun je altijd nog afscheid nemen:

  • Geef elkaar regelmatig feedback en vooral ook de positieve. Negatieve zaken krijgen toch al te veel aandacht
  • Stel je oordeel over de ander uit, totdat je begrijpt wat iemands bedoeling is
  • Reageer zo min mogelijk op basis van emotie. Dit is de vorm en niet de intentie.
  • Zorg voor een moment om op het onderwerp terug te komen als de emoties bedaard zijn. Wacht daar niet te lang mee, maar bied wel de ruimte die nodig is om een gesprek over de inhoud te kunnen voeren
  • Help de ander jouw intentie te begrijpen. Jezelf openstellen is goed voor het onderling vertrouwen

Mocht je na het lezen van dit blog dieper op dit onderwerp in willen gaan, neem dan gerust contact op met diana@deuniekeondernemer.nl of laat je reactie achter.

Uniek talent: Verbinden

Diana de Winter

Iedereen in beweging!

Move the House, het meest unieke bedrijfsuitje waar beweging van komt 

Morgen komt niet alleen Nederland in beweging. Ook wij komen in beweging. De eerste theatersessie van De Unieke Ondernemer.

Nooit eerder gaf Lorraine Vesterink zo’n uniek seminar. Lorraine is Life- en Businesscoach, auteur van 9 ondernemersboeken en bekend van het AD en RTL4. Ze is een veelgevraagd trainer en spreker, maar gaf nog niet eerder een seminar in de vorm van een theatershow. Het 10-jarig jubileum van haar bedrijf, De Unieke Ondernemer, is hier een mooie aanleiding voor.

Het wordt een theatershow vol infotainment op 15 maart 2017 in het kloosterkasteel Cenakel te Soesterberg. Lorraine inspireert, informeert en activeert de zaal. Op een spontane wijze zet ze mensen aan het denken over vragen als: Waarom doe je wat je doet? Wat zijn jouw dromen en ambities? En wat is jouw of jullie volgende stap om te groeien?

De infotainment theatershow heeft de toepasselijke titel ‘Move the House’. En met ‘house’ bedoelen we het kloosterkasteel Cenakel, jouw bedrijf en natuurlijk jezelf. Laat je meenemen door gevoelige liedjes en inspirerende intermezzo’s waar Lorraine haar kennis over ondernemerschap en de veranderende wereld deelt.

Frederique Hijmans komt op de avond een mooie cheque in ontvangst nemen namens Make-A-Wish Nederland. Een cheque opgehaald met de Doelenchallenge-deelnemers van De Unieke Ondernemer. Het wordt een dynamische avond met een zaal vol ondernemers, partners en teams van organisaties. Na afloop ga je naar huis met concrete handvatten ‘to move your house!’
De laatste kaartjes zijn verkrijgbaar via www.deuniekeondernemer.nl/ondernemerschap/movethehouse

Graag tot dan!