Managen is meten in 6 stappen

Managen is meten

Als je niet weet waar je nu staat is het lastig om je doelen te bepalen.
Je kunt wel doelen stellen, maar het is dan onbekend of ze realistisch en haalbaar zijn. Je kunt ook geen plan maken om je doelen te realiseren. Dit zijn echter essentiële stappen in het D9 model. Voor het volledige D9 model klik hier. Dit is een model betreft het stellen van doelen en het succesvol uitwerken hiervan.

Hoe kun je je doelen managen op basis van feiten, plannen en stappen zetten. Aan de hand van 6 stappen gaan we hier dieper op in.

 

1. Maak een dashboard

Het maakt niet uit op welk gebeid je doelen stelt. Het begint bij het meten van de huidige stand.

Waar sta je nu? Denk aan doelen op het gebied financiën, ziekteverzuim of marketing.

Als je namelijk niet de huidige stand weet, kun je ook niet verder met de stappen die hierop volgen.
Maak daarom een zogenaamd ‘dashboard’.

Er zijn tegenwoordig allerlei tools om een dashboard automatisch te generen. Je kunt ook zelf een dashboard in excel maken en het handmatig bijhouden.

Denk in het geval van marketing aan de social media standen en het aantal websitebezoekers van de afgelopen maand.

Hetzelfde kun je doen voor je financiën. Schrijf bij je financiën niet alleen de bedragen op,
maar vooral ook de inkoop- en kostenpercentages in verhouding tot de omzet.

 

2. Hou alles bij

Hou voor elk doel dagelijks bij welke acties je uitvoert.

Bijvoorbeeld op het gebied van sales & marketing: hoeveel mensen bel ik?
Hoeveel mensen voeg ik toe op LinkedIn en hoeveel afspraken heb ik gemaakt?

Op het gebied van financiën: Hoeveel heb ik vandaag verkocht en welke inkopen heb ik gedaan?

Mocht je dit nog niet doen, start hier dan mee. Hou het minimaal 21 dagen bij.

Op deze manier ontdek je wat het opschrijven van;  jouw handelingen, met je doelen doet.
Alleen al door het bijhouden en opschrijven ga je namelijk ander gedrag vertonen.

Het lijkt veel werk, maar dit kost je per doel slechts drie minuten per dag.

 

3. Stel persoonlijke doelen

Er is geen krachtiger middel dan het stellen van persoonlijke doelen. Zorg dus dat zowel jijzelf als je
medewerkers of samenwerkingspartners hun doelen stellen.

Het is heel belangrijk dat je je medewerkers of partners hierbij betrekt.

Als het alleen jóuw doelen zijn, dan  ontbreekt de (intrinsieke) motivatie voor je
medewerkers om ervoor te gaan.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: als je je doelen niet opschrijft blijft het een wens,
dus zorg dat je je doelen opschrijft! Doe dit bij voorkeur met pen en papier.
Uit onderzoek blijkt dat we onze hersenen meer activeren wanneer we iets opschrijven
dan wanneer we het typen.

Verzamel alle doelen van je team om er vervolgens een totaal overzicht van te maken in jouw systeem.

 

4. Maak je doelen zichtbaar

Elk teamlid hangt zijn eigen opgeschreven doelen op een voor hem of haar zichtbare plek.

Als je ondernemer bent hang het dan op, op een plek waar je het kunt zien als je ’s avonds naar bed gaat en ’s ochtends weer opstaat.

Voor je medewerkers kun je het ophangen op een plek waar ze ’s ochtends beginnen.

Je kunt het totaal overzicht ook als opstartscherm op je laptop zetten. Of bijvoorbeeld op een whiteboard schrijven.

 

5. Maak een actieplan

Werk je doelen uit in een actieplan. Welke kleine stappen moet je zetten om de opgeschreven doelen te realiseren?

Hoeveel telefoontjes, afspraken, webinars, blogs zijn er bijvoorbeeld nodig om je marketingdoel
te behalen?

Plan deze activiteiten gelijk in je agenda in, want anders komt het er meestal niet van.
Dan blijft het bij doelen stellen. Niets gaat vanzelf! 

 

6. Evalueer je stappen

Hou wekelijks bij welke activiteiten hebben geleid tot succes.

Investeer ook tijd en geld in de juiste dingen. Dat is vaak het verschil waarom
sommige mensen wel succesvol zijn en anderen niet.

Investeren in een duurdere auto of pand levert niet meer omzet op. Dat is vooral leuk voor de buitenkant en je eigen gevoel.

Investeren in nieuwe tools waarmee je jouw klant goed bedient en daaromheen goede marketing is een betere keuze. Luxe uitgaven kun je later altijd nog doen als beloning voor het behalen van je doelen.

Deel je successen met je collega’s zodat zij jouw methode ook kunnen toepassen en je
als bedrijf in totaal nog sneller groeit.

Het kan zijn dat je een aantal van deze stappen al zet. Het gaat echter om het totaal aan activiteiten. Ga eens na welke dingen je al doet en welke dingen nog beter kunnen. Doe er je voordeel mee om dit je bedrijf een boost te geven.

Wil jij geholpen worden met een marketing dashboard of financieel dashboard? Neem contact met ons op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *