Door: Mark van Alken
Als ondernemer geloof je vanzelfsprekend als geen ander in de meerwaarde van jouw product of dienst. Een ijzersterk zelfvertrouwen helpt je om succesvol te zijn bij het actief benaderen van potentiële klanten. Maar uiteindelijk zijn het deze potentiële klanten die bepalen of ze wél of níet jouw product of dienst afnemen.
Je kunt nog zo overtuigd zijn van je eigen webwinkel in handgemaakte bamboe tafels en stoelen uit Thailand maar als er weinig of geen mensen zijn die een meubelstuk bij je kopen draait je overtuiging en enthousiasme snel om naar twijfel en teleurstelling.

Mijn advies; ga niet, zoals in dit voorbeeld, na een geslaagde vakantie in Thailand heel impulsief van start met een webwinkel in bamboe meubels. Ga eerst een grondig marktonderzoek doen om helder te krijgen of er überhaupt een markt is voor je product of dienst.

Een dergelijk marktonderzoek kun je zelf doen of laten uitvoeren door een gespecialiseerd bedrijf. Gebruik naast een marktonderzoek je GBV: je Gezond Boeren Verstand. En wees vooral eerlijk naar jezelf als het gaat om kansen, risico’s en gestelde doelen.
Stel jezelf vragen zoals: Is het realistisch dat je in de eerste drie maanden vijftien nieuwe klanten binnenhaalt? Staan de transportkosten in verhouding tot de verkoopprijs? Moet ik wel 100 stuks aan voorraad aanhouden?  Weloverwogen keuzes en beslissingen, maken uiteindelijk het verschil tussen een goed renderende onderneming of een verlieslatende onderneming.
Is iemand van jullie al eens in deze valkuil is gestapt? Deel je ervaring en bespaar je collega-ondernemer een mogelijke misstap.