Vijf tips voor berichten met impact

Het medialandschap verandert snel. Terwijl de traditionele journalistiek zichzelf opnieuw uitvindt, gaat de opmars van blogsites en social media onverminderd door. De uitdaging mensen te bereiken wordt groter en groter. Enerzijds doordat ze van het ene naar het andere kanaal klikken en nergens meer lang aandacht aan besteden. Anderzijds doordat het met zo veel kanalen lastig is je doelgroep te vinden. Wie wordt nog gezien als autoriteit? Naar wie wordt echt geluisterd? Zijn er nog onverdachte bronnen? Hoelang duurt het voordat zo’n bron wordt ingehaald door de nieuwe smaak van de dag? Het aantal media en potentiële contactmogelijkheden is vele malen groter geworden, maar de kans om iemand echt te raken is kleiner dan ooit.

De enige manier om in dit geweld overeind te blijven is door inhoudelijk een goed verhaal neer te zetten. Interessant, aantrekkelijk, relevant, realistisch, geloofwaardig en boeiend. Toegesneden op de doelgroep en het betreffende medium. Vijf tips om jouw doelgroep te raken en het rendement van je berichten te vergroten.

1. Zet mediamonitoring tools in

Er zijn diverse betaalde en gratis media monitoring tools, zoals Obi4wan, Hootsuite en Buzzcapture. Ze geven je inzicht in wat er op jouw vakgebied speelt op social en online media, waarna je blogs, vlogs en nieuwsberichten kunt maken die inspelen op onderwerpen die jouw doelgroep bezighouden. Dit maakt de kans aanzienlijk groter dat jouw verhalen je doelgroep aanspreken.

2. Gebruik de statistieken van je website

Door statistieken programma’s als Google Analytics aan je website te koppelen krijg je inzicht in welke berichten en informatie jouw bezoekers interessant vinden. Ook laten deze programma’s zien via welke zoekopdrachten mensen jouw site vinden of op welke andere manier ze op jouw site belanden. Al deze informatie helpt je om je berichten en content relevanter en je site beter vindbaar te maken. Zo kun je jouw doelgroep op een aantrekkelijke en snelle manier laten kennismaken met jouw producten en diensten.

3. Doe een keyword analyse

Het gebruik van internet begint voor veel mensen bij Google. Tools als de Google Keyword Planner en Google Trends laten zien waarnaar mensen op zoek zijn. Een keyword analyse levert woorden op die, als je ze gebruikt, de vindbaarheid en relevantie van jouw berichten vergroten.

4. Houd je statistieken structureel bij

Steeds meer ondernemers zetten social media in. Het is een toegankelijke en effectieve manier om aan promotie te doen. Maar aanwezigheid op social media zonder rendement is zonde van je tijd. Dit begrijpen partijen als Facebook, Twitter en LinkedIn maar al te goed. Dus bieden ze je een schat aan statistieken die laten zien hoe effectief berichten zijn. Door deze statistieken structureel bij te houden krijg je inzicht in wat jouw volgers en potentiële klanten waarderen. Wanneer je je verhalen hierop aanpast, zal je het bereik, de interactie en het aantal bezoeken aan je website via social media zien toenemen.

5. Creëer een dashboard

Het is belangrijk dat je de statistieken structureel bijhoudt en op de juiste manier toepast. Creëer een dashboard waar je de voor jou relevante statistieken bijhoudt om tot de juiste inzichten te komen en deze te vertalen naar impactvolle berichten.

Gratis webinar: video’s met rendement

Tijdens het webinar beantwoorden we vragen als: Hoe presenteer ik mezelf en mijn producten op een natuurlijke en authentieke manier? Hoe kan ik zelf professionele video’s maken? Hoe zet ik mijn video’s effectief weg?
Interesse? Meld je aan voor het webinar van 27 november www.deuniekeondernemer.nl/webinar

Zonder netwerk geen bestaansrecht

Nederland telt op dit moment meer dan 1 miljoen geregistreerde ondernemers waarvan naar inschatting een kleine 400.000 mensen hun boterham ermee moet verdienen. Als je niet zichtbaar bent weet niemand van je bestaan. En als je niet onderscheidend bent zal niemand geïnspireerd raken en je uitnodigen. Leer daarom efficiënt netwerken.

 

In 2000 richtte ik de eerste netwerkorganisatie van Nederland op. De traditionele adviesbureaus noemden ons ‘het netwerk clubje’.  Dit vonden wij geen enkel probleem, omdat wij in alle luwte konden uitgroeien tot een krachtige netwerkorganisatie. Ons doel was om NEN4400 gecertificeerd te worden, om zo aan te tonen dat wij kwalitatief goed georganiseerd waren. Dit was best lastig, omdat deze organisatievorm nog niet bestond. De kracht van het netwerk is kennisdeling, Gun elkaar succes dan ben je met elkaar succesvol. Wij noemen dit bij De Unieke Ondernemer: ‘Wat kom je halen en wat kom je brengen’.

 

Landelijke organisaties vroegen mij hun mensen te trainen op het gebied van netwerken. De afgelopen twintig jaar is er enorm veel veranderd. Vooral op het gebied van virtuele sociale netwerken. Toch is netwerken in de kern hetzelfde gebleven. In mijn ogen moet je nu nóg veel bewuster netwerken en er bovendien nog veel meer tijd aan besteden. Ik adviseer mensen minimaal een uur per dag te netwerken.

 

Veel mensen hebben hun netwerk niet in beeld en ook niet beheersbaar. Mijn advies: breng je netwerk in kaart. Je fysieke warme netwerk zoals familie, vrienden, buren en collega’s. Dit levert nog altijd de hoogste gun-factor op. Vervolgens bekijk je het aantal connecties via sociale platformen. Hoe onderhoud je deze relaties? Je kent het misschien wel, van die mensen die je bellen…’Hallo, kan ik een bakje koffie komen drinken’, maar waarvan je weet: dit doen ze deze week met een iedereen die een mogelijke opdracht voor ze heeft. Ook ik maak dit regelmatig mee, maar gelukkig zijn er in mijn netwerk ook veel mensen waar ik koffie mee drink en wel een goede relatie mee heb opgebouwd. Ik wil graag iets voor  iets voor heb betekenen en visa versa. Mijn allerbelangrijkste tip: ‘Ga voor de relatie en niet alleen voor de opdracht!’

 

Van nature ben ik nieuwsgierig wat andere mensen doen en stap ik heel gemakkelijk op mensen af en maak contact. Veel mensen hebben hier moeite mee en dan moet je bepaalde blokkades overwinnen. Wat ik graag mensen mee geef is; wees altijd op tijd, ga bij de ingang staan. Dan zie je gelijkgestemden binnenkomen die het ook lastig vinden. Stap op ze af. Hou je rechterhand altijd vrij zodat je mensen een hand kunt geven. Vaak is het vertrouwd om bij bekenden te gaan staan maar je bent gekomen om te netwerken dus houd het kort en maak nieuwe contacten. Je hebt twee oren gekregen en één mond, luister daarom twee keer zo lang als dat je praat en je hebt contact. Tot slot: Stel realistische verwachtingen, omdat mijn ervaring is dat mensen vaak veel te hoge verwachtingen hebben van de ander of de bijeenkomst.

 

Netwerken is ontzettend leuk en ik laat je dit graag ervaren! Neem daarom gerust contact met mij op als je vragen hebt over alle aspecten van netwerken.
Corinne Jaspers, De Unieke Ondernemer – 06 50268673

 

Meer leren over netwerken? Meld je nu aan voor de training: ‘De kunst van Netwerken‘. Woensdagochtend 15 Februari, Soesterberg.

Volg je eigen structuren

Het afgelopen jaar kreeg ik steeds weer de boodschap door: ‘Volg je eigen structuren’. Ik vroeg aan mijn mentoren: structuren, wat wordt daar toch mee bedoeld? Afgelopen week viel het kwartje op z’n plek. Ik zal je het hele verhaal besparen, maar waar het om gaat is dat ik ontdekt heb wat het betekent!

 

Met structuren wordt niet bedoeld dat je volgens vaste structuren moet leven of iets dergelijks. Je eigen structuren volgen houdt in dat jij jouw eigen ritme, regels en manier van leven bepaalt. Jij mag zelf kiezen hoe jij wilt leven. Laat niemand anders bepalen wat jij wel of niet mag missen. Hoe jij jouw leven wilt inrichten is jouw eigen vrije keus. Er is al veel in dit leven vooraf bedacht. Dat betekent niet dat je je dan maar moet neerleggen wat je overkomt. Juist niet! Daarom, speciaal voor jou, een aantal tips voor het volgen van je eigen structuren.

 

  1. Zet jezelf op het podium van jouw leven.

Jij hebt de hoofdrol in de film over jouw leven. Hoe ziet jouw film er tot nu toe uit? Hoe voel je je erbij als het op deze manier zo verder gaat? Hoe zou je willen dat de film zich verder ontwikkelt? En hoe loopt het af? Hele waardevolle vragen.  Onthoud dat er in elk goed filmscript een doorbraak zit. Een ‘aha-moment’ waarop de hoofdrolspeler denkt: ‘En nu snap ik het. Nu ga ik het anders doen’.

Die doorbraak wil ik voor mensen zijn. Deelnemers van mijn Masterclasses noemen het: ‘Life Changing’. Wat mij heel dankbaar maakt. In feite is dat het ook, omdat het een doorbraak kan zijn in je leven. Iets wat je al heel lang zelf onbewust weet, maar ineens ontdekt door de juiste woorden (of vragen) om vervolgens ernaar te kunnen handelen.  Het zogenoemde: ‘aha-moment’.

 

  1. Ontdoe je van de ballast

Heb je nou echt al die materie nodig die je nu hebt? Hoe meer materie je hebt, hoe meer zorgen je hebt om het te onderhouden. Hoe meer geld je nodig hebt om het te kunnen vervangen als het stuk gaat. En ik kan het weten met een eigen huis, een tweede huis, dure kleding en een kantoorvilla voor mijn vleugel… Hoe meer je bezit hoe meer geld je moet verdienen. Hoe meer druk erop staat en hoe minder je bezig kunt zijn met waar het werkelijk omgaat. Je zielsmissie ontdekken, mensen hiermee helpen en jezelf verder ontwikkelen. Ontdoe je van de ballast. Creëer minimale lasten zodat je jouw eigen structuren kunt volgen en je niet verstrikt raakt in het gouden spinnenweb.

 

  1. Verwijder het blok aan je been

Heb jij nog een blok aan je been? Wat belemmert je in jouw leven om volledig voor je dromen te gaan. Zijn het je eigen angsten, andermans angsten, of is nog iets anders. Heb je nog boosheid in je? Moet je nog iemand vergeven? Of misschien jezelf omdat je er zo lang mee hebt rondgelopen? Voel je je nog ergens schuldig over wat nergens voor nodig is? Hou je iets in stand omdat je bang bent wat er gebeurt als je het loslaat en je werkelijk vrij bent. The enemy of joy is judgement. Set yourself free!

 

  1. Hou onvoorwaardelijk van jezelf

Als je kinderen hebt, dan weet je waarschijnlijk wat onvoorwaardelijke liefde is. Hou van jezelf op deze, of op een zelfs nog liefdevollere, manier. En geloof me: iedereen kan dit leren. Ook jij.  Ik heb een aantal oefeningen die je hier heel goed bij kunnen helpen. Deze oefeningen hebben mij gemaakt wie ik nu ben. Ze hebben ervoor gezorgd dat ik écht mijn levensmissie kon (en durfde) uitdragen. Waardoor ik nu de Masterclass kan geven. Drie jaar geleden had ik dat nog niet gekund, maar het kan snel gaan als jij jouw pad hebt gevonden.

Zet bovenstaande vier punten eens voor jezelf op een rij. Hoe staat het ervoor met jouw leven? Leef jij je leven volgens je eigen structuren? Of laat je je nog geregeld leiden door de wereld en de mensen om je heen?

 

Wat kun jij vandaag nog doen om je leven meer te leven volgens jouw eigen structuren? 

Donderdag 24 oktober geef ik een gratis webinar over: ‘Leven volgens je eigen structuren’.
Ik bespreek onder andere bovenstaande tips en leg je uit hoe je er direct mee aan de slag kunt. (Inclusief een doeltreffende oefening voor meer zelfliefde)
>> Ik wil dit webinar volgen <<

Toe aan meer verdieping? Een ‘Life Changing’ programma? 

Aanstaande 16 november geef ik een speciale Life & Business Boot Camp. Een super intensieve training voor de verandering van je leven. Zowel persoonlijk als zakelijk! De Boot Camp bestaat uit drie onderdelen: Krachtige Communicatie, Persoonlijke groei (waaronder je eigen structuren volgen) en Zakelijk Succes. Klik hier voor meer info, of om je aan te melden. 

Want: ‘Als je doet waar je van houdt, schijnt de zon elke dag!’

LoVe,
Lorraine Vesterink
Oprichter: De Unieke Ondernemer

10 tips hoe je je kooptrechter werkend krijgt

Wil jij je omzet van je bedrijf vergroten?

Dan raad ik je aan om na te denken over je kooptrechter.
De kooptrechter = de juiste volgorde van communicatiemiddelen om jouw potentiële klanten jouw producten helpen in te kopen.

Vaak noemen ze het ook wel de salesfunnel, maar omdat ik het zo Nederlands mogelijk wil houden noem ik het de kooptrechter. Bovendien gaat het dus niet om verkoop, maar om je klanten helpen het juiste in te kopen vind ik de KOOPtrechter een betere benaming.

Als je een goed werkende kooptrechter maakt, dan maak je je verkoop en dus je omzet en je inkomsten inzichtelijk. Het gaat erom dat er een wetmatigheid ontstaat. Daarmee bedoel ik dat je kunt meten dat als je zoveel … doet, dit leidt dit tot … extra klanten en dus … extra omzet.

Een goed werkende kooptrechter geeft je voldoening, zekerheid en rust!

Vaak bestaat de kooptrechter uit 5 lagen. Denk bij een eenvoudige trechter aan:

Niveau 1: Blog, vlog, of test promoten via social media
Niveau 2: Website met waardevolle content en goed zichtbare en werkende links.
Niveau 3: Een ebook waarvan je vindt dat die geld waard is.
Niveau 4: Een kosteloze eerste kennismaking met jouw product of dienst
Niveau 5: Je helpt de klant jouw product of dienst in te kopen.

Hierbij 10 tips om je kooptrechter werkend te krijgen.

1. Zorg dat je je HELE kooptrechter in beeld hebt.

Veel mensen vergeten de eerste niveaus. Je moet eerst content maken en aanbieden voor je omzet genereert. Zonder content geen conversie!

2. Maak PER product en doelgroep een nieuwe kooptrechter

Het hogere segment moet op een hele andere manier benaderd worden dan het lagere segment. Maak dus per doelgroep een nieuwe kooptrechter. Ook heeft een webshop een andere kooptrechter dan een fysiek product.

3. Zorg ook voor testimonials in je kooptrechter

Laat het resultaat van anderen lezen, horen of zien in je kooptrechter. Zien is geloven. Zelf moet je eerst in je doelen geloven en dan zal je resultaten zien. Maar bij het overtuigen van klanten werkt het nog steeds andersom: eerst zien, dan geloven.

4. Automatiseer je kooptrechter

We hebben allemaal maar 24 uur in een dag. Als je alles zelf én handmatig moet doen, dan word je gek! Automatiseer waar je kunt. Er is veel goede software in de markt verkrijgbaar die je hierbij kan helpen.

5. Maak het MEETbaar, zodat het een wetmatigheid wordt

Zorg dat je je inspanningen meetbaar maakt. Stel je voor: je organiseert een evenement dat 6 extra klanten oplevert. Je wilt het komende jaar 60 nieuwe extra klanten. Organiseer dan 10 events om je doel te realiseren.

6. Experimenteer per DRIE maanden en stel bij

Grote bedrijven stellen elke drie maanden bij. Waarom zouden we in het MBK dan verwachten dat we meteen de juiste KOOPtrechter te pakken hebben. Neem de tijd. Evalueer elke drie maanden. Hou wat werkt en voeg steeds iets nieuws toe.

7. Het laatste niveau in je KOOPtrechter moet ambassadeurs opleveren.

Als het laatste niveau je ambassadeurs oplevert, dan heb je je ‘kooptreintje werkend’. En dat is wat je wilt! Bedank je ambassadeurs op een persoonlijke manier. Zij zijn essentieel in je kooptrechter zodat alles automatisch opnieuw begint. Nou ja automatisch… je zult altijd bij moeten blijven om nieuwe relevante content te maken.

8. Zorg dat mensen je leren kennen, van je gaan houden en je vertrouwen. Dan worden ze pas klant. En daarna pas ambassadeur!

Probeer niet meteen je duurste behandeling of product. Maak eerst eens kennis. Je vraagt ook niet op de eerste date: wil je met me trouwen? Bouw een relaties op. Laat ze kennis maken met jou en je product. Daarna kun je upsellen en cross sellen wat je wilt.

9. Heb GEDULD

Geef het niet direct na elke actie op. Het schijnt dat 5 tot 8 contactmomenten nodig zijn voordat mensen je product kopen.
1e contact leidt tot slechts 2 % koop,
2e contact 3%,
3e contact 5%,
4e contact 10%
5e contact 80%!

10. Neem tijd om je eigen KOOPtrechter te maken.

Schakel desnoods hulp in als je een kooptrechter op maat voor jouw bedrijf wilt. Elke doelgroep moet namelijk anders benaderd te worden. De ene doelgroep zit veel op facebook. De andere op instagram of linkedIn. De volgende leest het huis-aan-huis krantje en weer een andere doelgroep kan je bereiken door flyers aan huis of via samenwerkingsverbanden. Je kunt hele specifiek acties bedenken zodat je een goed werkende kooptrechter krijgt.

Succes met implementeren, want het lezen van dit artikel werkt alleen als je er vervolgens ook mee aan de slag gaat.

Wil jij deze inhoud in een videoles? Volg dan het webinar.

Het knuffelhormoon voor samen succesvol ondernemen

Blog: Corinne Jaspers

Bij veel ondernemers loopt de samenwerking na twee jaar stuk.
Wat is hiervan de oorzaak? Wat maakt het zo lastig om te kiezen tussen van elkaar te leren houden of toch afscheid te nemen.

Wetenschappelijk is onderzocht dat verliefdheid helaas niet eeuwig duurt maar 12 tot 18 maanden. De verliefdheidsfase is een hele spannende fase. Je maakt extra hormonen aan als dopamine, serotonine en endorfine. Al deze hormonen bij elkaar zorgen voor opwinding en een gelukzalig gevoel.

Om vervolgens je te gaan hechten en echt van iemand te gaan houden van is er een belangrijk stofje nodig dit heet oxytocine. Hoe meer je hiervan aanmaakt hoe groter de kans van slagen is op langere termijn. Oxytocine is het knuffelhormoon voor succesvol samen ondernemen!

Ik ondersteun ondernemers in het leren herkennen en te voelen of die hechting na 12 à 18 maanden wel of niet is ontstaan.

Wanneer bepaal je om de samenwerking te stoppen en wat zijn de voorwaarden waarop je wel samen door zal gaan om het succes op langere termijn te waarborgen. Ook als je besluit om ieder zijn eigen weg te laten gaan, kan je verliefdheid omzetten in houden van!

Vaak genoeg zie ik ondernemers vol enthousiasme en overgave een onderneming opzetten. Ze richten direct een BV op, stellen statuten op, sluiten verzekeringen af maken taakverdelingen. Op het moment dat het allemaal niet zo loopt als verwacht ontstaan de eerste haarscheurtjes.

Verschillende oorzaken zorgen voor problemen: te hoge werkdruk, te weinig cash flow, inhoudelijk het werk niet leuk vinden, de privé omstandigheden, het ontbreken van de onderlinge klik of of wat er allemaal bij het ondernemerschap komt kijken.

Mijn advies:

Stap 1
Geniet de eerste 12 à 18 maanden van de samenwerking door een knuffel/- verkenningsfase vanuit je eigen eenmanszaak of bv. Uit ervaring weet ik dat dit heel goed kan werken.

Stap 2
Na deze fase maak je de balans op en geef je elkaar open en eerlijk aan of je een lange termijn samenwerking wilt aangaan. Ofwel heb je allebei genoeg oxytocine aangemaakt om voor langere termijn aan elkaar te hechten.

Stap 3a
Indien je duurzamer met elkaar wilt samenwerken, ga je formeel zaken vastleggen zoals een samenwerkingsovereenkomst, de vorm van het bedrijf, de financiën en niet onbelangrijk wat gaan we zelf doen of uitbesteden.

Stap 3b

Als je tot de conclusie komt dat het een leerzame ervaring was, maar dat een lange termijn samenwerking er niet inzit dan kan je op een harmonieuze wijze ieder weer zijn of haar eigen weg bewandelen.

Helaas zien wij in de praktijk bij veel ondernemingen de zogenaamde vechtscheidingen door een onopgelost conflict. Dit zorgt voor veel spanning, negatieve energie en het kost vaak veel geld. Je kunt ook kiezen voor een droomscheiding!

Het ondersteunen van ondernemers is onze passie. Graag begeleiden wij ondernemers met dit soort vraagstukken. Wij beschikken over een groot netwerk van experts die ons ondersteunen bij specifieke vragen. Je kunt contact opnemen met corinne@deuniekeondernemer.nl

Wil je alles van ons ontvangen? Denk aan meer tips, gratis webinars, uitnodigingen voor oplaadevents, videolessen en meer. Geef je hier op.

 

 

Charisma vanuit je ziel

Regelmatig organiseren we een Oplaad Event. Dit is een avond waarbij we even stil staan bij wie we nou werkelijk zijn en wat we willen. Onderwerpen als geluk, groei, geld, liefde, lef, lol, ondernemerschap, passie en charsima komen aan de orde. Het thema van het Oplaad Event van 4 juli was charisma vanuit je ziel.

We begonnen de avond met de dialoog uit het boekje ‘Verlichting voor luie mensen’ van Paul Smit.
Wie ben je? Ik ben Martin
Ik vraag niet hoe je heet, ik vraag wie je bent? Ik ben directeur.
Ik vraag niet wat je doet, ik vraag wie je bent? Ik ven eigenaar van een onderneming
Ik vraag niet wat je hebt. Ik vraag wie je bent? Ik ben een man.
Ik vraag niet naar je geslacht, ik vraag wie je bent. Ik ben miljonair
Ik vraag niet hoeveel geld je hebt, ik vraag wie je bent. Ik ben succesvol.
Ik vraag niet wat je hebt bereikt. Ik vraag wie je bent. Ik ben dit mens hier.
Ah, en welk stukje mens ben je dan? Ja, gewoon dit is mijn lichaam.
Als we je armen en benen eraf halen? Ben je dan nog Martin?

En je kunt je voorstellen hoe de dialoog verder gaat. Wie ben je nou eigenlijk? Je geest? Je ziel? Veel mensen zeggen dat als je ogen sprankelen je charisma hebt. En ogen zijn belangrijk, maar hoe zit het dan met Stevie Wonder? Die heeft ook charisma.

In het boek charismatische vrouw met Koningin Máxima op de cover, beschrijven we hoe je charisma kunt trainen. Door structureel te werken aan de acht genoemde punten van het boek, kan iedereen meer charisma krijgen. Bekijk hier welke acht punten dat zijn en doe de charismatest.

De vraag van de avond was: maar wat is nou charisma vanuit je ziel. Welke voorbeelden kennen we als we het hebben over charisma vanuit je ziel. Bezoekers noemden namen als Gandhi, Mandela, Oprah en Malala Yousafzai. Zelf vind ik iemand als Erica Terpstra charismatisch. Zij straalt zoveel vreugde uit. Ik krijg een glimlach op mijn gezicht als ik naar haar kijk. Toen ik aan mijn zoontje van bijna vijf vroeg van wie hij blij wordt als hij naar die persoon kijkt. Hij zei: IK. Ik word blij als ik naar mezelf kijk. En anderen worden ook blij als ze naar mij kijken. Kijk maar naar mij. En ik word inderdaad blij als ik naar hem kijk. En dat effect heeft hij op vele anderen. Hoe kun je charisma vanuit je ziel uitstralen dat je als kind uitstralen dat als kind zo gewoon is. Hoe kun je alle lagen of maskers die je misschien hebt weer afpellen en afzetten, zodat jouw charisma vanuit je ziel weer zichtbaar is.

We hebben bedacht wat we willen uitstralen in één zin. Voorbeelden van zinnen die we willen uitstralen zijn: ik breng jou in beweging, ik laat jou stralen, ik zet jou aan het denken, ik verbind mensen en ik wil mensen raken. Vaak vind je wat je wilt uitstralen ook belangrijk voor jezelf. En toch vergeet je soms zelf te doen wat je juist anderen aanraadt. Of misschien heb je wat je wilt uitstralen vroeger zelfs gemist, of raakt het je als mensen niet stralen of niet in beweging komen.

Doordat we de aansteker kwijt waren, staken we de kaarsen aan met een kaars die al brandde. Heel toepasselijk. Want één mens kan andere mensen weer opladen, het vuur in ze naar boven halen. Zoals Lianne dat die avond zo mooi zei: “We hebben allemaal een zonnetje en met je stralen, kun je anderen aanraken.” Dat is het precies! Dat is charisma vanuit je ziel.

In elk mens schuilt een held. Zoek charisma vanuit je ziel. Of beter. Stop met zoeken, want alles wat je nodig hebt zit al in jezelf. Daar zit liefde. Sta open voor bijzondere ontmoetingen en bijzondere momenten. Wil jij ook zo nu en dan eens opgeladen worden. Een leuke avond met vrienden en gelijkgestemden? Kom dan naar het eerstvolgende Oplaad Event.

Het eerstvolgende Oplaad Event is op 14 september. En let op, we hebben goed nieuws: het is nu geheel gratis! Dus, neem je vrienden mee of ontmoet gelijkgestemden.

Masterclass ondernemerschap

Ondernemen is loslaten

Loslaten lijkt zo eenvoudig maar hoe doe je dit nu in de praktijk als mens en als ondernemer. Corinne Jaspers vertelt hierover en geeft je 4 visualisatieoefeningen om los te laten.

Laat los om meer grip te krijgen op je ondernemerschap

Als je krampachtig iets probeert vast te houden ebt juist alle grip weg. Ga maar eens na. Als je een handvol zand vastpakt dan glipt het zand tussen je vingers weg. Het zand blijft moeiteloos liggen als je het losjes op je hand laat liggen en pas los laat op het moment dat jij dit wilt.

‘Alleen als je vrij bent van angst kun je echt beginnen met leven’ – Napoleon Hill.

Help elkaar om je angsten te overwinnen op weg naar succes

Ieder mens kent angsten. Vaak gaan we automatisch in de weerstand. Dat is een hele natuurlijke reactie. Maar hoe kunnen we onszelf en elkaar helpen om angsten te overwinnen. Het begint bij je angst te (h)erkennen en je kwetsbaar op te stellen om je angsten kenbaar te maken. Mijn ervaring is dat als je je angst benoemd de grootste blokkade al overwonnen is en je omgeving je kan ondersteunen.

‘Als je angst loslaat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen.’

Visualiseren is een handig hulpmiddel bij loslaten.

Visualisatie oefening 1.

Doe je ogen dicht en zie een lange weg voor je, je draagt een rugzak op je rug en onderweg kom je afslagen tegen. Haal uit je rugzak wat je niet meer nodig hebt. In je leven zal je zo nu en dan wat uit je rugzak moeten halen om er weer iets nieuws (gedachten, mensen, ideeën) in te kunnen doen.
Doe je dit niet dan wordt de last letterlijk en figuurlijk te zwaar voor je. Je energie raakt op en je moet je reserve accu aanspreken, je komt in een negatieve spiraal en het duurt lang eer je weer hersteld.

Visualisatie oefening 2.

Vaak blijven bepaalde gedachten en gevoelens over mensen of gebeurtenissen in een vicieuze cirkel rond draaien. Leg de weg verder af en visualiseer dat deze negatieve gedachtegang linksaf is en dat je nu rechtsaf afslaat waardoor je de vrijheid gaat ervaren en ruimte krijgt voor nieuwe gevoelens.

Visualisatie oefening 3 .

Elke stap die je zet voel je je lichter worden. Je ontmoet mooie mensen en een prachtige natuur. Zodra er negatieve mensen of gedachten op je pad komen weet je dat er weer een nieuw kruispunt komt en je een nieuwe afslag kunt nemen.

Visualisatie oefening 4.

Durf jezelf stil te zetten en naar je angst toe te gaan. Zeker als ondernemer is het belangrijk op tijd op je rem te staan. Jezelf stilzetten is doodeng maar als je het ervaart zal je de energie voelen stromen door je lichaam.

Bij De Unieke Ondernemer is er voor ons geen mooier resultaat dan ondernemers weer positief te zien en de energie te zien stromen. Onze visie is dat als je mensen in hun kracht helpt staan, ze gelukkig zijn en hierdoor groeien en verdienen ze vanzelfsprekend geld.

Je kwetsbaar opstellen is niet eenvoudig. Daarom ondersteunen wij hierin. Meestal door een 1-op-1 Personal Coaching sessie van een rondje lopen met Corinne Jaspers in de natuur rondom Naarden-Vesting. Zodat je energie weer gaat stromen en je de vrijheid en ruimte weer ervaart om te ondernemen.

ACTIE: Deze maand GRATIS een 1/2 uur telefonische coaching. Neem contact op voor het maken van een afspraak.

 

 

 

 

Hoe wordt jouw bedrijf net zo succesvol als het vrouwenvoetbal

door: Lorraine Vesterink

Vrouwenvoetbal stijgt enorm aan populariteit. Het blijkt de snelst groeiende sport. Na het WK in China in 2015 en de laanloop naar het EK in ons eigen land, krijgt het vrouwenvoetbal steeds meer aandacht. Zeker nu het Nederlands elftal gisteren het EK in de finale tegen Denemarken won, is het vrouwenvoetbal definitief op de kaart gezet.

Hoe word je als bedrijf net zo succesvol als het vrouwenvoetbal. Lorraine Vesterink, legt in dit artikel de link tussen vrouwenvoetbal en ondernemerschap. Wat kan je leren van het succes en de media-aandacht die er eindelijk is voor het vrouwenvoetbal.

1 Lange adem

Ook al heb je als bedrijf niet eerder het grote succes gekend. Heb een lange adem! In Duitsland was het vrouwenvoetbal al populair mede doordat ze een aantal jaren op een rij wonnen. Vertrouwen hebben in je eigen kunnen. Elke dag opnieuw werken aan een kleine stapjes om dichter bij je doelen te komen. En bovenal je doelen helder hebben. Waar wil je naartoe?

2 Toewijding is belangrijker dan focus

Slechts een enkele voetbalster kan van de sport leven. Lieke Martens presteert met haar
2 ton per jaar goed, maar de meeste professionele voetbalsters verdienen tussen de 600 en 2400 per maand. Dat betekent dat de meesten ernaast nog ernaast moeten bijverdienen en ze dus niet hun volledige aandacht en focus bij het voetbal kunnen hebben. Ondanks dat brengt volledige toewijding ze naar het succes.

3 Stop met vergelijken

Constant wordt het vrouwenvoetbal vergeleken met het mannenvoetbal. Het is tijd om daarmee te stoppen, want het is niet te vergelijken. Het mannenvoetbal bestaat zes keer zolang! Acceptatie is de sleutel. Het vrouwenvoetbal is het mannenvoetbal niet. Punt. Accepteer net zo goed voor jouw bedrijf dat het uniek is en onvergelijkbaar met grotere bedrijven die al veel langer bestaan. Er zullen altijd bedrijven zijn die beter presteren, maar ook altijd bedrijven die mindere prestaties leveren. Focus op jouw eigen unieke talenten.

4 Je hebt een team nodig

De kracht van het Nederlands vrouwenelftal was het teamgevoel, aldus de bondscoach. Als de ene even speler even niet meer kan, staat de ander op. Hoe zit dat bij jouw bedrijf? Vul je elkaar aan zodat je op topniveau kunt presteren? Hoe kan je je team nog beter uitbouwen en op elkaar in laten spelen. Hoe kan je je krachten bundelen voor een beter eindresultaat?

5 Rolmodellen zin essentieel

Door de successen die het elftal boekt, volgen steeds meer meisjes het voetbal. Dit stimuleert ze om ook te gaan voetballen. Dit zorgt ervoor dat veel voetbalclubs nu ook meisjes teams hebben. Dit heeft als gevolg dat het elftal uit een groter aantal talenten geselecteerd kan worden. En uiteindelijk leidt dit tot nog meer successen en bekendheid van de sport. Wie zijn jouw rolmodellen en voor wie ben jij een rolmodel?

Laat je inspireren door dit fantastische vrouwenelftal om de successen te bereiken die jij voor jouw bedrijf wenst. Wil jij een keer live inspiratie van Lorraine? Kom naar het live oplaadevent of volg een gratis webinar.

rolmodel Annelies Aarts

Verdien je geld met waar je gelukkig van wordt

Laat je inspireren door rolmodellen die geld verdienen met waar ze van houden

 – door Lorraine Vesterink

Zie jij het ondernemerschap ook al helemaal voor je?

Annelies Aarts, eigenaar van Annelies Medi Spa, wist het eigenlijk als kind al. Toch duurde het nog vele jaren voordat ze aan haar echte passie begon. Het liep zoals het liep. Ze had andere dingen aan haar hoofd dan naar haar buikgevoel te luisteren. Ze werkte in de zorg en stelde zichzelf vragen als: ‘Word ik hier wel gelukkig van? Wil ik dit mijn hele leven doen, alleen omdat het zo loopt?’.

Annelies: ‘Inmiddels was ik 23 jaar en getrouwd. Er was meer rust in mijn leven en ik was klaar om de uitdaging met mezelf aan te gaan. Mijn man vond het maar vreemd dat ik ineens ‘zo moeilijk’ ging doen. We hadden het toch goed zo? Ik besefte echter dat als ik nu de stap niet nam, het later niet meer zo gemakkelijk zou kunnen. Ik wilde ondernemer zijn. De touwtjes in handen hebben en groeien. Ik zag het helemaal voor me.

Wil jij financieel onafhankelijk worden?

Het hadden verschillende branches kunnen zijn, als het maar met zorgen of ontzorgen van mensen te maken had. Ik kreeg ‘kriebels’ in mijn buik van verkopen, of liever gezegd mensen helpen met inkopen. Behoeften vervullen. Behoeften creëren. Na enig onderzoek besloot ik de toen nog particuliere opleiding Schoonheidsverzorging te gaan volgen. De eerste desillusie was dat de lerares zei dat er geen droog brood mee te verdienen was. Dit maakte mij alleen nog maar meer gedreven om het tegendeel te bewijzen.

Ik wilde een onderneming en financieel onafhankelijk zijn, en ik zou gaan bewijzen dat dat kon! Vraag me niet waar die frustratie vandaan kwam, want dat kan ik niet precies zeggen, maar het maakte iets in me los. Toen ik de stap zette, was er geen weg meer terug. Althans niet voor mij. Ik zou de wereld laten zien dat er veel mogelijk is, als je je ergens in vastbijt.’

Stap ook uit je comfortzone

De jaren erna was het doorbijten. Ze hield haar vizier op de toekomst gericht. Annelies opende haar eerste schoonheidssalon toen haar oudste kind bijna een jaar oud was. Ze wist vanaf het begin dat ze met personeel wilde werken en startte al snel met stagiaires. Ze benaderde artsen en zocht contact met klinieken. Ze dwong zichzelf constant uit haar comfortzone te komen en grenzen te verleggen. Soms met een tikkeltje bluf en met het zweet in haar handen. Je moet je voorstellen dat in die tijd een werkende moeder al niet gewoon was, laat staan een vrouwelijke ondernemer!

‘Ik zocht aan alle kanten de media op en mijn bedrijf groeide gestaag’, zegt Annelies. ‘Ik moest als self-made woman alles in de praktijk ontdekken. De beautybranche stond nog maar in de kinderschoenen. Toch waren we na 7 jaar aan uitbreiding toe. Er werd een extra stuk aan ons huis gebouwd. Ik vergeet nooit meer dat de adviseur van de Rabobank me vreemd aankeek toen hij achterom binnenkwam en mij de was zag strijken. Hij vond het vreemd en rekende mij voor dat elke vierkante meter zoveel moest opbrengen. Dat was gelijk ook de laatste keer dat die adviseur bij mij is geweest. Hij snapte niet dat ik een dubbelrol vervulde.

Wordt een rolmodel voor succesvol ondernemerschap in jouw branche

We draaiden een goede omzet. Toch heb ik tijdens het overleg van de jaarrekening vaak met tranen in mijn ogen gezeten over de relatief lage winst die we overhielden. Had ik daar zo hard voor gewerkt? Mezelf 300 % voor gegeven? Achteraf gezien waren het de jaren van zaaien en opbouwen. Weer 7 jaar verder pakten we echt groots uit met een bedrijfspand met maar liefst 6 cabines! Die cabines moesten vol en het lukte. Met bloed, zweet en tranen en een zakelijke groei die inherent liep met mijn  persoonlijke groei.’

Vandaag de dag is Annelies Medi Spa uitgegroeid tot een zelfsturend bedrijf. Annelies is een groot voorbeeld in de beautybranche. En ook daarbuiten inspireert ze je met haar hele voorkomen, kennis en kunde. Ze heeft geoogst wat ze gezaaid heeft. Ze richt zich steeds meer op waar ze nu in haar groeifase aan toe is: Verbinden, haar kennis delen en opschrijven.

Het mooie is dat haar man Paul ontdekt heeft dat hij Annelies niet moet remmen. Hij koos ervoor om haar te steunen in haar keuzes. Uiteindelijk is hij zelfs mee komen werken in het bedrijf, om achter de schermen alles op rolletjes te laten lopen, de financiën te bewaken en waar nodig door te pakken. Paul is trots op waar Annelies naar toe gegroeid is. Ook haar omgeving is nu complimenteus en heeft respect op was ze samen gerealiseerd hebben. Tegelijkertijd snappen sommigen niet waarom ze nu nog meer wilt, of waar ze al die energie vandaan haalt. Ze zien haar als een zakenvrouw, wat meestal geassocieerd wordt met geld en hard zijn.

Leef met passie dan is geld een automatisch gevolg

Annelies ‘Voor mij speelt dat juist niet. Ik leef met passie en zie kansen waarbij geld verdienen een automatisch gevolg moet zijn. Met het prachtige organische merk dat we naar Nederland gehaald hebben ga ik andere bedrijven helpen met groei. Vanuit de praktijk, met ons bedrijf als pilot. Mijn medewerksters mogen meegroeien. Waar is er nu een betere leerschool dan in een eigen praktijk? Mijn tweede passie ga ik onderbrengen in een Business school en schrijven. Ik krijg opnieuw kriebels in mijn buik terwijl ik de woorden typ. Zegt dat niet genoeg?’

 

Annelies Aarts is eigenaar van Medi Spa Annelies over de Masterclass…

“Ik was nieuwsgierig naar de Masterclass, omdat ik andere of betere inzichten wilde krijgen. Ik wilde een spiegel voorgehouden krijgen, waarin je andere dingen leert zien dan die ik voorheen zag. Ik wilde inspiratie opdoen voor de volgende bewuste stappen in mijn leven. Ik wilde even afstand nemen van wat niet meer goed voelt en een duw in de rug krijgen om actie te ondernemen.

De Masterclass was voor mij een leerproces in persoonlijke groei en het ontdekken van mijn natuurlijk talent. Toptrainer Lorraine triggert me enorm. Juist door de verschillende elementen en zienswijzen te verwerken in haar masterclass. Het zakelijke verbinden met het spirituele. Precies zoals ik het ook wil zien. En ook haar visie over het genereren van passieve inkomsten inspireert me. Dat wil ik ook met mijn schrijven gaan genereren. Het vereenvoudigen, minimaliseren spreekt me enorm aan.

Ik heb inspiratie en handvatten gekregen voor mijn ondernemerschap. Waar sta ik en wat zijn mijn mogelijkheden. Met ons masterclass clubje hebben we tranen met tuiten gelachen en gehuild, een totale ontlading.

Wat ik vooral geleerd heb is dat alles eigenlijk al in je zit, en dat je heel goed moet luisteren naar jezelf. Want wat je echt graag wilt, daar ben je of word je ook goed in. Ik ben lang teveel ad hoc en met randzaken bezig geweest. Ik dacht dat dat moest, maar het zette me dan op een dood spoor. Dat waren de hobbels die waarschijnlijk nodig waren voor groei. Nu lijkt alles op zijn plaats te vallen, maar ik realiseer me dat dat mijn eigen energie is. Je ontmoet mensen en inspirators die bij je passen en je de ogen openen of onbewust de weg wijzen.

Ik zie nu een duidelijk pad voor me. Daar voel ik me gelukkig bij. Misschien wel gelukkiger dan ooit. En ik weet nu dat ik trots mag zijn! Met die gedachten wil ik anderen inspireren om ditzelfde geluksgevoel te ervaren. Op welke manier of voor welke passie dan ook. Ik kreeg een enorme energie boost van deze Masterclass! Een aanrader dus voor iedereen die een enorme stap wilt maken in zijn of haar groei!

Klik hier als je interesse hebt in de Masterclass. Verdien ook (meer) geld met waar je gelukkig van wordt. Of volg eerst een gratis webinar, of kom naar een live oplaadevent.

Meer weten over het bedrijf van Annelies? Klik hier.

Je bent slechts 4 stappen verwijderd van zichtbaarheid


door: Lorraine Vesterink

Het allerbelangrijkste is dat je een mindset creëert dat jij jezelf als dé expert gaat zien. Bij veel van mijn klanten merk ik dat de expertise er wel is, maar door een gebrek aan zelfvertrouwen gebeurt er nog te weinig. Ik heb goed nieuws: je bent slechts 4 stappen verwijderd van meer zichtbaarheid.

  1. Wees een expert

Waarschijnlijk ben jij iemand die veel van een bepaald onderwerp weet. Mocht je nog geen expert op een bepaald gebied zijn, zorg dan dat je er eentje wordt! Stop veel vlieguren in een onderwerp waar jij plezier aan beleeft. Voor mij is dat bijvoorbeeld de combinatie van geluk, groei en geld. Met nadruk op combinatie. Het gaat mij namelijk niet alleen om geluk, want zonder geld verdienen houdt het geluk snel op. Het gaat me ook niet alleen om geld, want zonder groei van anderen en van jezelf heeft geld geen betekenis en geeft het veel minder voldoening en dus geluk.

  1. Zie jezelf als expert. En laat jezelf zien!

Bijna iedereen is een expert. Het lastigste is om jezelf ook als dé expert te zien. Jij bent iemand die anderen veel te bieden heeft op jouw vakgebied. Knoop dit goed tussen je oren. En ga er naar handelen! Als je je jouw eigen expertise kent, is de volgende stap jezelf goed zichtbaar te maken. Veel van mijn klanten posten nog steeds te weinig berichten op social media. Ze denken dat ze zichzelf aan mensen opdringen. Of ze vragen zich af: ‘wie zit er op mijn berichten te wachten’. Of ze denken dat ze eerst allerlei opleidingen moeten volgen, terwijl ze nu ook al veel mensen zouden kunnen helpen. In feite zien veel mensen zich nog niet als dé expert. Onbewust zorgen ze ervoor dat mensen hun adviezen mislopen. En dat is zonde! Dat is vernietiging van kapitaal, namelijk kennis. Er zullen altijd mensen zijn die meer weten dan jij, maar… ook altijd mensen die minder weten. Stel jezelf als doel dat je zichtbaarder wilt worden als expert. MOVE BEFORE YOU ARE READY!

  1. Publiceer zo vaak mogelijk content

Kies de manier van content genereren die bij jou past. Denk aan bloggen, vloggen, presenteren voor groepen, publiceren, webinars en ga zo maar door. Of maak net als ik een combinatie ervan. Wat je in een blog schrijft kun je namelijk ook op video opnemen of je kunt dezelfde inhoud presenteren voor een groep. Op deze manier hoef je maar één keer content te generen die je op verschillende manieren aan laat sluiten bij jouw doelgroep. Content genereren is belangrijk, omdat het een vorm van geven is. Het gaat er om dat je meer geeft dan je terugvraagt. Als je veel content geeft, mag je ook een keer vragen of mensen jouw product of dienst willen kopen. De verhouding is wat mij betreft 8:10. Dat betekent acht keer iets geven. En twee keer iets terugvragen. Publiceer bij voorkeur elke dag iets zodat je weet wat je doelgroep waardeert en je steeds zekerder wordt van jouw boodschap aan de wereld.

  1. Just do it

Als je stap 1 tot en met 3 volledig accepteert en integreert in je dagelijkse leven, heb je nog de laatste stap te nemen: implementeren. Dit is de stap waar veel mensen alsnog afhaken. Stel daarom niet uit tot morgen, maar maak vandaag nog iets. Veel van mijn klanten zeggen: als mijn website verbeterd is, dan maak ik een blog. Als ik alle technieken van vloggen beheers, dan maak ik een filmpje. Geloof me, er is altijd wel iets te bedenken waarom je nu niet zou beginnen. Mijn voorstel is: stop waarmee je nu bezig bent, adem eens diep in en uit, staar 5 minuten voor je uit en ontdek wat erin je opkomt. Creëer daar iets van (al is het maar iets kleins) en kijk er later op de dag of morgen nog een keertje naar. Het hoeft niet perfect te zijn he! Juist niet, want de charme zit in imperfectie.

Als je meer zichtbaar bent, maak je meer contacten. Hoe meer contacten, hoe meer mensen jouw klant kunnen worden. Kies de klanten die je wilt en maak van je klanten je fans en ambassadeurs. Zo bouw je aan een fantastisch bedrijf op basis van iets waar jij goed in bent en plezier aan beleeft en wat van waarde is voor anderen.

Wil je leren hoe je meer zichtbaar kunt zijn met filmpjes? Meld je dan aan voor mijn gratis webinar.

Managen is meten in 6 stappen

Managen is meten

Als je niet weet waar je nu staat is het lastig om je doelen te bepalen.
Je kunt wel doelen stellen, maar het is dan onbekend of ze realistisch en haalbaar zijn. Je kunt ook geen plan maken om je doelen te realiseren. Dit zijn echter essentiële stappen in het D9 model. Voor het volledige D9 model klik hier. Dit is een model betreft het stellen van doelen en het succesvol uitwerken hiervan.

Hoe kun je je doelen managen op basis van feiten, plannen en stappen zetten. Aan de hand van 6 stappen gaan we hier dieper op in.

 

1. Maak een dashboard

Het maakt niet uit op welk gebeid je doelen stelt. Het begint bij het meten van de huidige stand.

Waar sta je nu? Denk aan doelen op het gebied financiën, ziekteverzuim of marketing.

Als je namelijk niet de huidige stand weet, kun je ook niet verder met de stappen die hierop volgen.
Maak daarom een zogenaamd ‘dashboard’.

Er zijn tegenwoordig allerlei tools om een dashboard automatisch te generen. Je kunt ook zelf een dashboard in excel maken en het handmatig bijhouden.

Denk in het geval van marketing aan de social media standen en het aantal websitebezoekers van de afgelopen maand.

Hetzelfde kun je doen voor je financiën. Schrijf bij je financiën niet alleen de bedragen op,
maar vooral ook de inkoop- en kostenpercentages in verhouding tot de omzet.

 

2. Hou alles bij

Hou voor elk doel dagelijks bij welke acties je uitvoert.

Bijvoorbeeld op het gebied van sales & marketing: hoeveel mensen bel ik?
Hoeveel mensen voeg ik toe op LinkedIn en hoeveel afspraken heb ik gemaakt?

Op het gebied van financiën: Hoeveel heb ik vandaag verkocht en welke inkopen heb ik gedaan?

Mocht je dit nog niet doen, start hier dan mee. Hou het minimaal 21 dagen bij.

Op deze manier ontdek je wat het opschrijven van;  jouw handelingen, met je doelen doet.
Alleen al door het bijhouden en opschrijven ga je namelijk ander gedrag vertonen.

Het lijkt veel werk, maar dit kost je per doel slechts drie minuten per dag.

 

3. Stel persoonlijke doelen

Er is geen krachtiger middel dan het stellen van persoonlijke doelen. Zorg dus dat zowel jijzelf als je
medewerkers of samenwerkingspartners hun doelen stellen.

Het is heel belangrijk dat je je medewerkers of partners hierbij betrekt.

Als het alleen jóuw doelen zijn, dan  ontbreekt de (intrinsieke) motivatie voor je
medewerkers om ervoor te gaan.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: als je je doelen niet opschrijft blijft het een wens,
dus zorg dat je je doelen opschrijft! Doe dit bij voorkeur met pen en papier.
Uit onderzoek blijkt dat we onze hersenen meer activeren wanneer we iets opschrijven
dan wanneer we het typen.

Verzamel alle doelen van je team om er vervolgens een totaal overzicht van te maken in jouw systeem.

 

4. Maak je doelen zichtbaar

Elk teamlid hangt zijn eigen opgeschreven doelen op een voor hem of haar zichtbare plek.

Als je ondernemer bent hang het dan op, op een plek waar je het kunt zien als je ’s avonds naar bed gaat en ’s ochtends weer opstaat.

Voor je medewerkers kun je het ophangen op een plek waar ze ’s ochtends beginnen.

Je kunt het totaal overzicht ook als opstartscherm op je laptop zetten. Of bijvoorbeeld op een whiteboard schrijven.

 

5. Maak een actieplan

Werk je doelen uit in een actieplan. Welke kleine stappen moet je zetten om de opgeschreven doelen te realiseren?

Hoeveel telefoontjes, afspraken, webinars, blogs zijn er bijvoorbeeld nodig om je marketingdoel
te behalen?

Plan deze activiteiten gelijk in je agenda in, want anders komt het er meestal niet van.
Dan blijft het bij doelen stellen. Niets gaat vanzelf! 

 

6. Evalueer je stappen

Hou wekelijks bij welke activiteiten hebben geleid tot succes.

Investeer ook tijd en geld in de juiste dingen. Dat is vaak het verschil waarom
sommige mensen wel succesvol zijn en anderen niet.

Investeren in een duurdere auto of pand levert niet meer omzet op. Dat is vooral leuk voor de buitenkant en je eigen gevoel.

Investeren in nieuwe tools waarmee je jouw klant goed bedient en daaromheen goede marketing is een betere keuze. Luxe uitgaven kun je later altijd nog doen als beloning voor het behalen van je doelen.

Deel je successen met je collega’s zodat zij jouw methode ook kunnen toepassen en je
als bedrijf in totaal nog sneller groeit.

Het kan zijn dat je een aantal van deze stappen al zet. Het gaat echter om het totaal aan activiteiten. Ga eens na welke dingen je al doet en welke dingen nog beter kunnen. Doe er je voordeel mee om dit je bedrijf een boost te geven.

Wil jij geholpen worden met een marketing dashboard of financieel dashboard? Neem contact met ons op.