Vijf tips voor berichten met impact

Het medialandschap verandert snel. Terwijl de traditionele journalistiek zichzelf opnieuw uitvindt, gaat de opmars van blogsites en social media onverminderd door. De uitdaging mensen te bereiken wordt groter en groter. Enerzijds doordat ze van het ene naar het andere kanaal klikken en nergens meer lang aandacht aan besteden. Anderzijds doordat het met zo veel kanalen lastig is je doelgroep te vinden. Wie wordt nog gezien als autoriteit? Naar wie wordt echt geluisterd? Zijn er nog onverdachte bronnen? Hoelang duurt het voordat zo’n bron wordt ingehaald door de nieuwe smaak van de dag? Het aantal media en potentiële contactmogelijkheden is vele malen groter geworden, maar de kans om iemand echt te raken is kleiner dan ooit.

De enige manier om in dit geweld overeind te blijven is door inhoudelijk een goed verhaal neer te zetten. Interessant, aantrekkelijk, relevant, realistisch, geloofwaardig en boeiend. Toegesneden op de doelgroep en het betreffende medium. Vijf tips om jouw doelgroep te raken en het rendement van je berichten te vergroten.

1. Zet mediamonitoring tools in

Er zijn diverse betaalde en gratis media monitoring tools, zoals Obi4wan, Hootsuite en Buzzcapture. Ze geven je inzicht in wat er op jouw vakgebied speelt op social en online media, waarna je blogs, vlogs en nieuwsberichten kunt maken die inspelen op onderwerpen die jouw doelgroep bezighouden. Dit maakt de kans aanzienlijk groter dat jouw verhalen je doelgroep aanspreken.

2. Gebruik de statistieken van je website

Door statistieken programma’s als Google Analytics aan je website te koppelen krijg je inzicht in welke berichten en informatie jouw bezoekers interessant vinden. Ook laten deze programma’s zien via welke zoekopdrachten mensen jouw site vinden of op welke andere manier ze op jouw site belanden. Al deze informatie helpt je om je berichten en content relevanter en je site beter vindbaar te maken. Zo kun je jouw doelgroep op een aantrekkelijke en snelle manier laten kennismaken met jouw producten en diensten.

3. Doe een keyword analyse

Het gebruik van internet begint voor veel mensen bij Google. Tools als de Google Keyword Planner en Google Trends laten zien waarnaar mensen op zoek zijn. Een keyword analyse levert woorden op die, als je ze gebruikt, de vindbaarheid en relevantie van jouw berichten vergroten.

4. Houd je statistieken structureel bij

Steeds meer ondernemers zetten social media in. Het is een toegankelijke en effectieve manier om aan promotie te doen. Maar aanwezigheid op social media zonder rendement is zonde van je tijd. Dit begrijpen partijen als Facebook, Twitter en LinkedIn maar al te goed. Dus bieden ze je een schat aan statistieken die laten zien hoe effectief berichten zijn. Door deze statistieken structureel bij te houden krijg je inzicht in wat jouw volgers en potentiële klanten waarderen. Wanneer je je verhalen hierop aanpast, zal je het bereik, de interactie en het aantal bezoeken aan je website via social media zien toenemen.

5. Creëer een dashboard

Het is belangrijk dat je de statistieken structureel bijhoudt en op de juiste manier toepast. Creëer een dashboard waar je de voor jou relevante statistieken bijhoudt om tot de juiste inzichten te komen en deze te vertalen naar impactvolle berichten.

 

Vond je deze blog leuk? Deel hem op social media! 

Zonder netwerk geen bestaansrecht

Nederland telt op dit moment meer dan 1 miljoen geregistreerde ondernemers waarvan naar inschatting een kleine 400.000 mensen hun boterham ermee moet verdienen. Als je niet zichtbaar bent weet niemand van je bestaan. En als je niet onderscheidend bent zal niemand geïnspireerd raken en je uitnodigen. Leer daarom efficiënt netwerken.

 

In 2000 richtte ik de eerste netwerkorganisatie van Nederland op. De traditionele adviesbureaus noemden ons ‘het netwerk clubje’.  Dit vonden wij geen enkel probleem, omdat wij in alle luwte konden uitgroeien tot een krachtige netwerkorganisatie. Ons doel was om NEN4400 gecertificeerd te worden, om zo aan te tonen dat wij kwalitatief goed georganiseerd waren. Dit was best lastig, omdat deze organisatievorm nog niet bestond. De kracht van het netwerk is kennisdeling, Gun elkaar succes dan ben je met elkaar succesvol. Wij noemen dit bij De Unieke Ondernemer: ‘Wat kom je halen en wat kom je brengen’.

 

Landelijke organisaties vroegen mij hun mensen te trainen op het gebied van netwerken. De afgelopen twintig jaar is er enorm veel veranderd. Vooral op het gebied van virtuele sociale netwerken. Toch is netwerken in de kern hetzelfde gebleven. In mijn ogen moet je nu nóg veel bewuster netwerken en er bovendien nog veel meer tijd aan besteden. Ik adviseer mensen minimaal een uur per dag te netwerken.

 

Veel mensen hebben hun netwerk niet in beeld en ook niet beheersbaar. Mijn advies: breng je netwerk in kaart. Je fysieke warme netwerk zoals familie, vrienden, buren en collega’s. Dit levert nog altijd de hoogste gun-factor op. Vervolgens bekijk je het aantal connecties via sociale platformen. Hoe onderhoud je deze relaties? Je kent het misschien wel, van die mensen die je bellen…’Hallo, kan ik een bakje koffie komen drinken’, maar waarvan je weet: dit doen ze deze week met een iedereen die een mogelijke opdracht voor ze heeft. Ook ik maak dit regelmatig mee, maar gelukkig zijn er in mijn netwerk ook veel mensen waar ik koffie mee drink en wel een goede relatie mee heb opgebouwd. Ik wil graag iets voor  iets voor heb betekenen en visa versa. Mijn allerbelangrijkste tip: ‘Ga voor de relatie en niet alleen voor de opdracht!’

 

Van nature ben ik nieuwsgierig wat andere mensen doen en stap ik heel gemakkelijk op mensen af en maak contact. Veel mensen hebben hier moeite mee en dan moet je bepaalde blokkades overwinnen. Wat ik graag mensen mee geef is; wees altijd op tijd, ga bij de ingang staan. Dan zie je gelijkgestemden binnenkomen die het ook lastig vinden. Stap op ze af. Hou je rechterhand altijd vrij zodat je mensen een hand kunt geven. Vaak is het vertrouwd om bij bekenden te gaan staan maar je bent gekomen om te netwerken dus houd het kort en maak nieuwe contacten. Je hebt twee oren gekregen en één mond, luister daarom twee keer zo lang als dat je praat en je hebt contact. Tot slot: Stel realistische verwachtingen, omdat mijn ervaring is dat mensen vaak veel te hoge verwachtingen hebben van de ander of de bijeenkomst.

 

Netwerken is ontzettend leuk en ik laat je dit graag ervaren! Neem daarom gerust contact met mij op als je vragen hebt over alle aspecten van netwerken.
Corinne Jaspers, De Unieke Ondernemer – 06 50268673

 

Meer leren over netwerken? Meld je nu aan voor de training: ‘De kunst van Netwerken‘. Woensdagochtend 15 Februari, Soesterberg.

11 methodes om tot een goede keuze te komen

Keuzes maken is lang niet altijd makkelijk. Hoe zorg je ervoor dat je keuzes maakt die goed zijn voor jou? Hoe weet je dat het de juiste keuze is? Moet je überhaupt kiezen? Wat gebeurt er als je niet kiest? Komt er dan automatisch weer een volgende keer? Veel mensen bespreken hun opties met allerlei mensen. Iedereen heeft een andere mening. Je zoekt het dan buiten jezelf, terwijl de waarheid en de beste keuze in jezelf ligt. Natuurlijk is het mooi om dingen met anderen te delen, maar hou altijd goed in de gaten of deze persoon al bereikt heeft wat jij wilt en of diegene op dezelfde manier in het leven staat als jij.

Lorraine geeft je 11 methodes hoe je zelf goede keuzes kunt maken. Experimenteer met de methodes en ontdek welke bij jou past. Iedereen is uniek. Dus ook jouw manier van kiezen. Kun je nou echt niet kiezen? Gebruik ze allemaal!

1. The good practice methode

Welke keuzes heb jij gemaakt die goed zijn uitgepakt. Bedenk voor elke pijler uit de Passievitalitetisspiraal (bron: boek Passievitaliteit) een keuze die voor jou heeft gewerkt. De vijf pijlers zijn: 1. Geest, 2. Lichaam, 3. Thuis, 4. Relaties en 5. Werk. Bijvoorbeeld: je hebt vorig jaar een nieuw huis gekocht waar je helemaal tot rust komt en thuis voelt. Hoe ben je tot deze keuze gekomen? Wist je het meteen? Of heb je alles weloverwogen? Heb je het met iemand besproken? Zo ja, met wie? Hoe lang heb je er over gedaan? Hoe wist je dat dit de juiste keuze was? Waardoor kwam dat?

2. The bad practice methode

Welke keuzes heb jij gemaakt waarvan je nu achteraf denkt. Had ik dat moeten doen? Misschien ben jij zo iemand die nergens spijt van heeft. Toch is het interessant om te analyseren op welke keuzes je later bent teruggekomen? Bijvoorbeeld: je bent gestopt met een relatie. Hoe is deze relatie ooit tot stand gekomen? Hoe heb je die keuze destijds gemaakt? Welk gevoel had je daarbij? Wist je het meteen? Of heb je alles weloverwogen? Heb je het met iemand besproken? Zo ja, met wie? Hoe lang heb je er over gedaan? Hoe wist je dat dit de juiste keuze was? Waardoor kwam dat?

3. De voor- en nadelen methode

Dit is een hele rationele methode (bron newstart.nl). Hierdoor krijg je binnen tien minuten meer inzicht in jouw keuze. Noteer twee opties. Bij elke optie bedenk je drie voordelen en drie nadelen. Onderstreep nu bij elke optie het grootste voordeel en het grootste nadeel. Omcirkel van de twee opties het grootste voordeel. En omcirkel het grootste nadeel. De optie met het grootste voordeel is de optie die het beste voor je is. Het grootste nadeel ben je bang voor. En is iets om op te lossen. Wellicht dat als je dit oplost, deze optie toch de beste is! Kies nooit vanuit angst of tekort, maar altijd vanuit overvloed en liefde.

4. De flow methode

Schrijf voor elke optie 1 A4tje vol. Presenteer vervolgens dit A4 aan iemand of voor een groep. Of desnoods voor de spiegel. Kijk waar de meeste flow op zit. Waar krijg je gemakkelijk een A4 tje vol mee? Wat presenteer je op een authentieke manier? Voor een ander is het heel gemakkelijk te zien waar jij met meer passie over praat, omdat over deze optie je ogen stralen en je stem hoger is.

5. De cijfer methode

Dit is de allersnelste en misschien wel de meest effectieve methode. Geef beide opties een cijfer van 1 tot 10. Vertrouw erop dat de optie met het hoogste cijfer de juiste keuze is. Hebben beide opties hetzelfde cijfer bedenk dan met welke optie je op dit moment de meeste toegevoegde waarde voor anderen levert.

6. De papier methode

Neem twee vellen dik papier. Schrijf op elk vel een optie. Noteer woorden die in je op komen bij deze optie. Schrijf die woorden op het vel erbij. Draai de vellen en check of de tekst onzichtbaar is. Hussel ze door elkaar. Leg ze minimaal 1 meter uit elkaar op de grond.
Zorg ervoor dat je niet meer weet op welk vel wat staat. Ga op het vel staan en voel hoe je je voelt. Zonder bezig te zijn om te raden welke optie is, maar echt voelen hoe je je voelt. Noem deze woorden in jezelf. Wellicht zie je ook kleuren. Ga vervolgens op het andere vel staan. Kies vervolgens de optie waar je je het beste bij voelt.

7. De drempelmethode

Maak van een stuk papier een drempel. Leg per optie een drempel op de grond. Ga op de drempel staan. Wat komt er bij je boven. Wat belemmert jou of heeft jou belemmerd deze keuze te maken? Stap er nou eens letterlijk overheen. Wat doet het met je? Wat komt er nadat je over de drempel hebt gestapt? Is de opbrengst groot genoeg om over die drempel te stappen

8. De natuur methode

De natuur is zo krachtig. Je kunt haar heel goed inzetten bij het maken van jouw keuzes. Ga op een kruispunt staan, bij voorkeur in het bos. Elk pad dat je ziet, staat voor een keuze. Loop voor elke keuze een pad af en bedenk hoe je je voelt. Het pad waar je het meeste energie van krijgt is het juiste pad voor jou. Je zult overigens versteld staan wat je op dat pad allemaal voor signalen tegenkomt. Maak er een foto van of neem het mee en koester dit symbool van jouw groei.

9. De signalen methode

Spreek met jezelf een symbool of een signaal af. Bijvoorbeeld: Als optie 1 de beste optie is dan kom ik de komende drie dagen dit of dat tegen. Hetzelfde kan je doen voor optie 2. Het is bijzonder te zien wat er gebeurt. Uiteindelijk is vertrouwen op jezelf beter, maar deze methode kan je in het begin helpen bij je keuzes.

10. De kaarten methode

Je kan een kaart trekken of een inspirerend boek openslaan en jezelf de vraag stellen: Geef me inzicht op de situatie of keuze. Hou er rekening mee dat je het bij deze methode vooral in de uiterlijke wereld zoekt en niet in de innerlijke wereld. Het beste antwoord ligt altijd in jezelf. Je onderbewuste weet wat het juiste pad is en daar mag je op vertrouwen.

11. De meditatie methode

Dit is misschien wel de beste methode. Wees stil. Let op je adem. Zet eventueel een 432 hz of 528 hz frequentie aan (YouTube/Spotify). Haal het licht in je naar boven. Laat het donker uit je stromen. Visualiseer twee denkbeeldige tuinen. Wandel door beide tuinen. Elke tuin staat voor een optie en kijk wat het met je ademhaling en lichaam doet. Waar voel je iets in je lijf. Welke kleuren zie je? Waar staat dat voor denk je?

Heb je nu een keuze gemaakt? Stamp dan met je voet op de grond en spreek de tekst uit: Zo en dit is wat ik ga doen! Heel veel succes met je keuze.

Vind je dit een waardevol artikel? Deel het dan met je vrienden. Zo inspireren we elkaar. Wat ik altijd waardeer is dat je me mailt welke methode op welke manier jou geholpen heeft bij het maken van keuzes.

Kennis maken? Dat kan. Vanaf maart geef ik elke dinsdagavond online classes in the Life & Business School. (In maart gratis deelname!)
Wil je persoonlijk met mij kennis maken? Dat kan natuurlijk ook. Kom gerust naar de workshop op 22 maart. Als je voor het eerst komt, mag je gratis meedoen met de workshop en betaal je alleen maar € 5 voor koffie/thee en wat lekkers. Gebruik bij de betaling de kortingscode ‘introducee’ om deze workshop cadeau te krijgen!

 

 

7 tips voor het schrijven van je ondernemingsplan

Redenen om met je ondernemingsplan aan de slag te gaan zijn:

  1. je wilt investeerders of financiers aantrekken
  2. je wilt dat leveranciers met jou zaken gaan doen
  3. het is een onderdeel van je opleiding.

Met een goed ondernemingsplan kom je verder! Je laat zien wie je bent en waarom jij de beste persoon bent om dit bedrijf succesvol te maken. Kijk, daar doe je het voor! Hier volgen 7 tips over je ondernemingsplan.

  1. Wanneer schrijf je het best je ondernemingsplan?

In elke fase van je bedrijf kun je een ondernemingsplan schrijven. Vaak is dat bij de start van de onderneming. Maar ook bij het maken van strategische beslissingen is het zinvol om de plannen te noteren. Als je erbij stilstaat, ga je erop vooruit. Dat geldt hier ook.

 

  1. Wanneer is je ondernemingsplan goed genoeg?

Het schrijven van jouw plan is nooit helemaal klaar. Het is een dynamisch document. Het is goed om regelmatig te kijken of je je doelen hebt behaald en welke tegenslagen je hebt overwonnen. Dat is heel leerzaam en het behoed je ook voor obstakels van dezelfde soort.

 

  1. Waar begin je?

Maar eens moet je een begin maken en dat is vaak het punt waar (startend) ondernemers tegenaan hikken. Dan wordt er veel te lang nagedacht. Hoe krijg je dat hele goede logische en veelbelovende plan nou uit je hoofd op papier? Het antwoord is simpel: gewoon door het te DOEN. De juiste structuur kan je daarbij helpen.

 

  1. Wat moet er in je ondernemingsplan staan?

De 4 pijlers van een onderneming zijn:

  1. de ondernemer(s)
  2. de marketing
  3. de organisatie
  4. de financiën

(Bron: Ondernemen is DOEN, auteur: Lorraine Vesterink)

  1. De juiste woorden maken het verschil

De kunst van het schrijven van een goed plan zit in het verbinden van deze onderdelen. De manier waarop jij je plannen verwoordt, is het fundament van je plan én van je bedrijf. Een positieve en realistische mindset heb je nodig om de pijlers goed te ondersteunen. En daar kies je dan de juiste woorden bij. De juiste woorden geven bij een financieringsaanvraag vaak de doorslag.

 

  1. Je plan zelf schrijven, levert je veel op

Zo’n denk- en schrijfproces vergt veel tijd en energie. Je kunt het schrijfwerk aan ons uitbesteden, maar zelf schrijven levert je ook veel op. Je komt goed voorbereid aan tafel bij stakeholders zoals financiers of investeerders. En je ondervangt mogelijke valkuilen beter als je verschillende scenario’s al hebt bedacht. Dat is dus pure winst.

 

  1. De eerste indruk is goud waard

Tegenwoordig krijg je maar weinig gelegenheid om je plan persoonlijk te presenteren, bijvoorbeeld bij een bank. Dus de eerste stap is om te zorgen dát je wordt uitgenodigd. Bij De Unieke Ondernemer zetten we zowel onze kennis als ons netwerk in om ondernemers hierbij te helpen. En dat varieert van de 62-jarige ondernemer, die zijn winkel verkoopbaar wil maken met een verbouwing tot aan startende horecaondernemers. Voor goede plannen vinden wij altijd passende financiering.

Met een goed ondernemingsplan kom je verder, maar je moet je zeilen natuurlijk wel in de juiste stand zetten om uit te komen waar je wilt zijn.

 

Gratis webinar 

Voor ondernemers die zin hebben om zelf met hun ondernemingsplan aan de slag te gaan geeft Diana de Winter op maandagochtend 5 maart om 10:00 uur een gratis webinar waar je al je vragen kunt stellen over het schrijven van je ondernemingsplan.

Klik hier om je aan te melden voor het gratis Q&A webinar – Ondernemingsplan schrijven

 

Training Ondernemingsplan schrijven

Op donderdag 19 april geeft Diana de training: ‘Met een goed ondernemingsplan kom je verder’.
In de training worden theorie en praktijk op een interactieve manier afgewisseld. Neem je je concept mee, dan ga je gegarandeerd met een betere versie naar huis. De training is van 10:00 uur tot 15:00 uur. Jouw investering bedraagt € 95,- excl. btw (aftrekbaar als bedrijfskosten). Er is plaats voor maximaal 8 deelnemers. Direct opgeven? Klik hier.

 

Over Diana de Winter

Als Senior Business Coach bij De Unieke Ondernemer begeleidt Diana ondernemers bij het vinden van financiering. In de training leert ze je ook hoe financiers een ondernemingsplan beoordelen. En om een tipje van de sluier op te lichten; dat gaat niet alleen over cijfers. Diana heeft ruime ervaring in het bankwezen opgedaan en zij adviseert het liefst ondernemers in het kleinbedrijf. Ze is uitstekend in staat het unieke talent van een ondernemer zichtbaar te maken.

 

 

Hoe maak je van Blue Monday een Golden Monday

Hoe maak je van Blue Monday een Golden Monday

Blue Monday! Dit is de zogenaamd meest depressieve dag van het jaar. Veel mensen zouden zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Heb jij er last van? Als je naar buiten kijkt, zou je het bijna worden. Zo maak je van blue Monday een Golden Monday. Vijf tips hoe je als je iets minder lekker in je vel zit, je dit om kunt zetten naar vitaliteit.

  1. Transformeer je gedachten

Hét belangrijkste voor een golden Monday is een gezonde mindset. Hoe voel je je en wat zijn je gedachten hierbij. Als het negatieve gedachten zijn, wis ze dan. Dat doe je door elke gedachte een voor een voor te stellen en ze vervolgens stuk voor stuk te wissen. Schrijf vervolgens voor elke zin het tegenovergestelde op. Zet alle positieve gedachten op papier. Lees ze bij voorkeur een aantal keren hardop aan jezelf voor.

 

  1. Ontspul

Een opgeruimd huis of kantoor zorgt voor een opgeruimd hoofd. Heb je ‘oorlog’ in je hoofd. Dat wil zeggen onrustige gedachten, angst, twijfels. Neem tijd om te ontspullen. Ontdoe je van allerlei zaken die je allang niet meer gebruikt of niet meer nodig hebt. De theorie van Marie Kondo kan je hierbij inspireren.

 

  1. Wild orange

Geuren kunnen je lichaam triggeren een ander gevoel aan te nemen. Wild orange van Doterra staat erom bekend dat het staat voor energie, inspiratie en overvloed. Je zet deze geur efficiënt in door het in te ademen, je lichaam mee in te smeren of een druppel in een karaf water.

 

  1. Mediteer

Zorg dat je in een hogere frequentie komt. Dat doe je onder andere door te mediteren en op je ademhaling te letten. Bij voorkeur op tonen die je frequentie verhogen zoals 432, 528 en 639 hertz.

 

  1. Beweeg het eruit

Beweeg. Het maakt niet uit hoe. Zwemmen, dansen, roeien, wandelen, fietsen. Maar net hoe het jou uitkomt, maar beweeg! Uit onderzoek blijkt dat sport een vergelijkbaar of zelfs beter antidepressief heeft dan antidepressiva. Beweging zorgt er onder andere voor dat endorfine vrijkomt. Een stofje waar je blij van wordt.

 

  1. Energielekken

Heb jij een energielek? Zo ja, wie of wat is het? Een project, een baan, een relatie, een familielid, een collega. Stop ermee. Leer om los te laten te vergeten of stop er anders mee. Makkelijk gezegd. Moeilijk gedaan, maar vaak wel noodzakelijk om meer energie te krijgen, want anders is het dweilen met de kraan open.

 

7.  Muziek werkt

Muziek is een van de beste remedies. Van welke muziek krijg jij energie? Maak een feel good play list die je kan draaien op dit soort momenten. En zet de muziek lekker hard. Meezingen mag. Zingen werkt namelijk ook optimaal voor je humeur

 

8. Verhoog je passievitaliteitsspiraal

Deze spiraal bestaat uit 1. Geest, 2. Lichaam, 3. Thuis, 4. Relaties en 5. Werk. Kijk op alle vijf fronten waar je al blij mee bent. Bedank daarvoor. Pik er iets uit wat jij graag om hoog wil brengen. Wat moet er gebeuren. Wie of wat kan jou hierbij helpen. Neem een eerste stap.

 

Hou deze stappen net zo lang vol totdat je je beter voelt. Meestal is dit al in een dag of een paar dagen. Soms kan het enkele weken duren. Duurt het langer, raadpleeg dan een arts. Wil jij geholpen worden met opladen? Kom dan naar het oplaadevent op donderdagmiddag 22 maart. Als je voor het eerst komt, mag je gratis meedoen met de workshop en betaal je alleen maar € 5 voor koffie/thee en wat lekkers. Gebruik bij de betaling de kortingscode ‘introducee’ om deze workshop cadeau te krijgen!

Vind je dit een waardevol artikel? Deel het dan met je vrienden. Zo inspireren we elkaar. Wat ik altijd waardeer is dat je me mailt welke methode op welke manier jou geholpen heeft bij het maken van keuzes.

Kennis maken? Dat kan. Vanaf maart geef ik elke dinsdagavond online classes in the Life & Business School. (In maart gratis deelname!)

5 tips hoe je inspeelt op de economische groei van 2018

Lorraine Vesterink – spreker, trainer, coach

Het gaat goed met onze economie. Net als afgelopen jaar zet de groei door met naar verwachting ruim drie procent. Een dergelijke groei wachten we al tien jaar op. De groei kan zelf nog hoger uitvallen als we met z’n allen meer gaan besteden. Hoe ga jij als ondernemer bijdragen klanten meer te laten besteden? Hoe ga jij de vruchten plukken van misschien wel tien jaar zaaien? Hier 5 tips om in te spelen op de economische groei van 2018.

Tip 1 Zorg dat jij en je team klaar zijn voor groei

Als tien jaar lang iets op een bepaalde manier verloopt, dan zit je in een bepaalde modus. Je gedrag is een gewoonte geworden. De enige manier om een gewoonte te veranderen is een andere mindset. Want gedrag leidt tot gevoel. Gevoel tot gedrag. Gewoonten tot gedrag. En gedrag tot groei en geluk. Tijd dus voor een ‘heisessie’ met jezelf of je team. Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw gedachten veranderen over de economie. Het gaat niet meer slecht, maar goed! En het gaat niet alleen om jouw eigen gedachten, maar vooral ook de mindset van je hele team. Zij zijn geen ondernemers, dus extra belangrijk om ze mee te krijgen in jouw ondernemerswereld.

 

Tip 2 Ontwikkel nieuwe producten en diensten

Een nieuwe economie vraagt om nieuwe producten en diensten. Wat eerst niet werkte, kan nu wel werken. Ga brainstormen over de trends voor 2018. Stel vragen aan je klanten. Wat leeft er op dit moment bij ze. Welk nieuw product of dienst sluit aan bij hun veranderende behoeften? Neem je klant mee in de ontwikkeling van het product of de dienst. Ze helpen je graag, omdat jij hun helpt hun probleem op te lossen.

Tip 3 Speel in op kansen

Wat zijn je sterke punten. Hoe kan je daarmee inspelen op de kansen. Wat zijn je mindere kanten. Hoe kan je die versterken om in te spelen op kansen en bedreigingen tegen te gaan. Maak een SWOT analyse én een confrontatiematrix waar jouw bedrijfsstrategie voor 2018 uit voortkomt. Met alleen een SWOT analyse kun je niet zoveel. De confrontatiematrix zorgt ervoor dat je een waardevolle output krijgt om je strategie mee te maken.

Tip 4 Pluk het laaghangend fruit

Tot nu toe hadden je klanten misschien het budget niet voor extra diensten. Het kan zijn dat dit nog steeds tussen de oren van jou, je team en je klant zit. Maar… is dit nog wel zo? De groeiende economie zorgt voor meer geld in ieders portemonnee. Wat kan jij aan cross-sell en up-sell doen? Praat met je interessantste en beste klanten. Ga bij ze langs en onderzoek hoe jij ze kan ondersteunen bij wat ze nodig hebben. Dit is het moment waarbij je ze een stap verder kunt helpen.

Tip 5 Breid ook online verder uit

Online is er nog zoveel meer te bereiken dan we nu al doen. Verdiep je. Neem iemand aan als je er zelf niet de tijd voor hebt om er bovenop te zitten. Alles wat je aandacht geeft groeit. Als je online links laat liggen, dan mis je de boot. Zet bijvoorbeeld je personeel in om voor je te vloggen. Iedereen heeft een smartphone en monteren is tegenwoordig goed te leren. Niks is makkelijker dan snel veel content te creëren. Geef mensen vertrouwen, want ze kunnen meer dan je denkt. Je hebt ze tenslotte niet voor niets aangenomen. Je gelooft in ze. Ga er samen voor! Dan wordt het een geweldig, gouden jaar vol groei.

Wil jij meer inspiratie? Schrijf je dan in en ontvang tips & tools voor groei.

Vind je dit een waardevol artikel? Deel het dan met je vrienden. Zo inspireren we elkaar. Wat ik altijd waardeer is dat je me mailt welke methode op welke manier jou geholpen heeft bij het maken van keuzes.

Kennis maken? Dat kan. Vanaf maart geef ik elke dinsdagavond online classes in the Life & Business School. (In maart gratis deelname!)
Wil je persoonlijk met mij kennis maken? Dat kan natuurlijk ook. Kom gerust naar de
workshop! Als je voor het eerst komt, mag je gratis meedoen met de workshop en betaal je alleen maar € 5 voor koffie/thee en wat lekkers. Gebruik bij de betaling de kortingscode ‘introducee’ om de workhop gratis te krijgen! 

Lorraine Vesterink TV

In 6 stappen aan de slag met videomarketing

Videomarketing is tegenwoordig een must. Ben je er nog niet mee begonnen? Dan is dit het beste moment om te starten. De trend is namelijk niet meer weg te denken. Sterker nog de trend neemt alleen maar toe.

Mensen willen geen lappen tekst meer. Ze willen hapklare brokken. Snel informatie tot zich nemen.
Op een leuke manier. De spanningsboog is korter dan ooit. En gaat nog korter worden.
Maak je boodschap levendig en visueel. Video is de ideale manier om mensen te inspireren, te infomeren en interactief te communiceren.

De vraag is waar begin je? Ga je werken met professionals of ga je zelf aan de slag. Lorraine geeft je zes stappen zodat je direct aan de slag kunt met video marketing.

Stap # 1 leer zelf filmen en monteren

Leer zelf filmen en monteren. Voor een professionele video op je homepage is het altijd beter om een professioneel in te huren. Ook voor de opname van een event huur je een pro in. Maar… als het gaat om videomarketing drukt uitbesteden enorm op je marketingbudget. Leer het daarom zelf! Vroeger was dit ondoenlijk, maar met de apparatuur en software van tegenwoordig kan een kind de was doen. Je kunt het jezelf aanleren, maar een training is effectiever. Het bespaart je een hoop tijd. Een kleine investering voor een hoog rendement.

Stap # 2 Bepaal je apparatuur

Met je eigen smartphone heb je al een prima camera! De camera van de Samsung is op dit moment nog net ietsje beter dan die van de Iphone, maar ook met je Iphone kan je goede filmpjes maken. Neem je op in een stille ruimte dan is dit genoeg. Neem je buiten op of in een ruimte waar ook ander geluid is schaf dan een microfoontje aan. Interview je experts of klanten bestel dan een extra microfoontje en een verlengkabel. Onthoud dat goed geluid nog belangrijker is dan goed beeld, dus bespaar nooit op geluid. Ga je jezelf filmen neem dan ook een statief of een selfie stick. Hoe stabieler het statief hoe beter je opname.

Stap # 3 Maak je filmscript

Wat is je doelstelling? Je kern boodschap? Je doelgroep? Waar is het voor? Op welk kanaal ga je het plaatsen? Ga je een call to action doen? Bedenk daarnaast een begin, midden en eind van jouw filmpje. Zorg dat je filmpjes kort zijn. Denk aan 1 tot maximaal 5 minuten. Kom snel tot de kern. Want de spanningsboog is immers kort.

Stap # 4 Ga filmen

Plan een filmdag in en ga filmen! Maak een paar opnames van je verhaal (A-roll). Neem daarnaast zoveel mogelijk andere shots (B-roll) op die jouw verhaal illustreren. De B-roll zorgt ervoor dat je filmpje levendig wordt. Ben jij de enige die praat is het saai en heb je kans dat kijkers afhaken. Beter teveel B-roll dan te weinig. Later in de montage kun je beslissen wat je wel en niet gebruikt. Maak daarnaast zoveel mogelijk verschillende shots. Dat wil zeggen: een close-up, een medium close en wide shots. In je montage kan je dan afwisselen. Bovendien is het belangrijk dat je bij elk shot rekening houdt met de regel van derden. Dat is een compositieregel waardoor je beeld interessanter en mooier wordt om naar te kijken. Dit is eenvoudig te leren door op je camera een raster in te stellen zodat je het onderwerp makkelijker op een van de rasterpunten kunt zetten.

Stap # 5 Monteren is makkelijk dan je denkt

Tegen deze stap zien de meeste mensen op. Als je eenmaal begint zul je zien dat het meevalt en wie weet ga je het zelfs leuk vinden! I-movie is gebruikersvriendelijker dan Windows Movie maker. En je kunt er meer mee. Als je windows wilt gebruiken kun je kiezen voor Power Director. Een programma dat je eenmalig een kleine aanschaf voor betaalt. Hou er rekening mee dat 85% van de video’s op facebook zonder geluid worden bekeken. Ondertiteling is dus een slimme zet.

Stap # 6 Genereer leads door filmpjes

Je wilt natuurlijk niet dat je filmpjes onopgemerkt blijven. Leer daarom de laatste trends op het gebied van videomarketing. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat je je acties meet. Want als je weet welke filmpjes op welk kanaal jouw doelgroep waardeert kan je steeds effectiever je video marketing inzetten. Zet diverse campagnes naast elkaar zodat je het verschil kunt zien. Dat levert je zoveel waardevolle informatie op.

Tot slot. Leuke feitjes om te weten. Dan weet je waar je het voor doet als het even tegen zit. Als je het onderwerp ‘VIDEO’ in je nieuwsbrief plaatst wordt het 19% vaker geopend. Aldus Doubleshot. Bovendien zijn er 26% minder uitschrijvingen. Het klikpercentage in je nieuwsbrief wordt verhoogd met 65%. Reden genoeg dus om met video aan de slag te gaan. Na Google is Youtube de grootste zoekmachine ter wereld! Wat doe jij al met videomarketing en met Youtube? Nog te weinig? Elke dag heb je de keus om te starten of het serieuzer aan te pakken dan je tot nu toe deed. Is vandaag die dag?

Volg het webinar Leads met filmpjes op 7 december. Opgeven via www.deuniekeondernemer.nl/webinar

Volg je eigen structuren

Het afgelopen jaar kreeg ik steeds weer de boodschap door: ‘Volg je eigen structuren’. Ik vroeg aan mijn mentoren: structuren, wat wordt daar toch mee bedoeld? Afgelopen week viel het kwartje op z’n plek. Ik zal je het hele verhaal besparen, maar waar het om gaat is dat ik ontdekt heb wat het betekent!

 

Met structuren wordt niet bedoeld dat je volgens vaste structuren moet leven of iets dergelijks. Je eigen structuren volgen houdt in dat jij jouw eigen ritme, regels en manier van leven bepaalt. Jij mag zelf kiezen hoe jij wilt leven. Laat niemand anders bepalen wat jij wel of niet mag missen. Hoe jij jouw leven wilt inrichten is jouw eigen vrije keus. Er is al veel in dit leven vooraf bedacht. Dat betekent niet dat je je dan maar moet neerleggen wat je overkomt. Juist niet! Daarom, speciaal voor jou, een aantal tips voor het volgen van je eigen structuren.

 

  1. Zet jezelf op het podium van jouw leven.

Jij hebt de hoofdrol in de film over jouw leven. Hoe ziet jouw film er tot nu toe uit? Hoe voel je je erbij als het op deze manier zo verder gaat? Hoe zou je willen dat de film zich verder ontwikkelt? En hoe loopt het af? Hele waardevolle vragen.  Onthoud dat er in elk goed filmscript een doorbraak zit. Een ‘aha-moment’ waarop de hoofdrolspeler denkt: ‘En nu snap ik het. Nu ga ik het anders doen’.

Die doorbraak wil ik voor mensen zijn. Deelnemers van mijn Masterclasses noemen het: ‘Life Changing’. Wat mij heel dankbaar maakt. In feite is dat het ook, omdat het een doorbraak kan zijn in je leven. Iets wat je al heel lang zelf onbewust weet, maar ineens ontdekt door de juiste woorden (of vragen) om vervolgens ernaar te kunnen handelen.  Het zogenoemde: ‘aha-moment’.

 

  1. Ontdoe je van de ballast

Heb je nou echt al die materie nodig die je nu hebt? Hoe meer materie je hebt, hoe meer zorgen je hebt om het te onderhouden. Hoe meer geld je nodig hebt om het te kunnen vervangen als het stuk gaat. En ik kan het weten met een eigen huis, een tweede huis, dure kleding en een kantoorvilla voor mijn vleugel… Hoe meer je bezit hoe meer geld je moet verdienen. Hoe meer druk erop staat en hoe minder je bezig kunt zijn met waar het werkelijk omgaat. Je zielsmissie ontdekken, mensen hiermee helpen en jezelf verder ontwikkelen. Ontdoe je van de ballast. Creëer minimale lasten zodat je jouw eigen structuren kunt volgen en je niet verstrikt raakt in het gouden spinnenweb.

 

  1. Verwijder het blok aan je been

Heb jij nog een blok aan je been? Wat belemmert je in jouw leven om volledig voor je dromen te gaan. Zijn het je eigen angsten, andermans angsten, of is nog iets anders. Heb je nog boosheid in je? Moet je nog iemand vergeven? Of misschien jezelf omdat je er zo lang mee hebt rondgelopen? Voel je je nog ergens schuldig over wat nergens voor nodig is? Hou je iets in stand omdat je bang bent wat er gebeurt als je het loslaat en je werkelijk vrij bent. The enemy of joy is judgement. Set yourself free!

 

  1. Hou onvoorwaardelijk van jezelf

Als je kinderen hebt, dan weet je waarschijnlijk wat onvoorwaardelijke liefde is. Hou van jezelf op deze, of op een zelfs nog liefdevollere, manier. En geloof me: iedereen kan dit leren. Ook jij.  Ik heb een aantal oefeningen die je hier heel goed bij kunnen helpen. Deze oefeningen hebben mij gemaakt wie ik nu ben. Ze hebben ervoor gezorgd dat ik écht mijn levensmissie kon (en durfde) uitdragen. Waardoor ik nu de Masterclass kan geven. Drie jaar geleden had ik dat nog niet gekund, maar het kan snel gaan als jij jouw pad hebt gevonden.

Zet bovenstaande vier punten eens voor jezelf op een rij. Hoe staat het ervoor met jouw leven? Leef jij je leven volgens je eigen structuren? Of laat je je nog geregeld leiden door de wereld en de mensen om je heen?

 

Wat kun jij vandaag nog doen om je leven meer te leven volgens jouw eigen structuren? 

Donderdag 24 oktober geef ik een gratis webinar over: ‘Leven volgens je eigen structuren’.
Ik bespreek onder andere bovenstaande tips en leg je uit hoe je er direct mee aan de slag kunt. (Inclusief een doeltreffende oefening voor meer zelfliefde)
>> Ik wil dit webinar volgen <<

Toe aan meer verdieping? Een ‘Life Changing’ programma? 

Aanstaande 16 november geef ik een speciale Life & Business Boot Camp. Een super intensieve training voor de verandering van je leven. Zowel persoonlijk als zakelijk! De Boot Camp bestaat uit drie onderdelen: Krachtige Communicatie, Persoonlijke groei (waaronder je eigen structuren volgen) en Zakelijk Succes. Klik hier voor meer info, of om je aan te melden. 

Want: ‘Als je doet waar je van houdt, schijnt de zon elke dag!’

LoVe,
Lorraine Vesterink
Oprichter: De Unieke Ondernemer

10 tips hoe je je kooptrechter werkend krijgt

Wil jij je omzet van je bedrijf vergroten?

Dan raad ik je aan om na te denken over je kooptrechter.
De kooptrechter = de juiste volgorde van communicatiemiddelen om jouw potentiële klanten jouw producten helpen in te kopen.

Vaak noemen ze het ook wel de salesfunnel, maar omdat ik het zo Nederlands mogelijk wil houden noem ik het de kooptrechter. Bovendien gaat het dus niet om verkoop, maar om je klanten helpen het juiste in te kopen vind ik de KOOPtrechter een betere benaming.

Als je een goed werkende kooptrechter maakt, dan maak je je verkoop en dus je omzet en je inkomsten inzichtelijk. Het gaat erom dat er een wetmatigheid ontstaat. Daarmee bedoel ik dat je kunt meten dat als je zoveel … doet, dit leidt dit tot … extra klanten en dus … extra omzet.

Een goed werkende kooptrechter geeft je voldoening, zekerheid en rust!

Vaak bestaat de kooptrechter uit 5 lagen. Denk bij een eenvoudige trechter aan:

Niveau 1: Blog, vlog, of test promoten via social media
Niveau 2: Website met waardevolle content en goed zichtbare en werkende links.
Niveau 3: Een ebook waarvan je vindt dat die geld waard is.
Niveau 4: Een kosteloze eerste kennismaking met jouw product of dienst
Niveau 5: Je helpt de klant jouw product of dienst in te kopen.

Hierbij 10 tips om je kooptrechter werkend te krijgen.

1. Zorg dat je je HELE kooptrechter in beeld hebt.

Veel mensen vergeten de eerste niveaus. Je moet eerst content maken en aanbieden voor je omzet genereert. Zonder content geen conversie!

2. Maak PER product en doelgroep een nieuwe kooptrechter

Het hogere segment moet op een hele andere manier benaderd worden dan het lagere segment. Maak dus per doelgroep een nieuwe kooptrechter. Ook heeft een webshop een andere kooptrechter dan een fysiek product.

3. Zorg ook voor testimonials in je kooptrechter

Laat het resultaat van anderen lezen, horen of zien in je kooptrechter. Zien is geloven. Zelf moet je eerst in je doelen geloven en dan zal je resultaten zien. Maar bij het overtuigen van klanten werkt het nog steeds andersom: eerst zien, dan geloven.

4. Automatiseer je kooptrechter

We hebben allemaal maar 24 uur in een dag. Als je alles zelf én handmatig moet doen, dan word je gek! Automatiseer waar je kunt. Er is veel goede software in de markt verkrijgbaar die je hierbij kan helpen.

5. Maak het MEETbaar, zodat het een wetmatigheid wordt

Zorg dat je je inspanningen meetbaar maakt. Stel je voor: je organiseert een evenement dat 6 extra klanten oplevert. Je wilt het komende jaar 60 nieuwe extra klanten. Organiseer dan 10 events om je doel te realiseren.

6. Experimenteer per DRIE maanden en stel bij

Grote bedrijven stellen elke drie maanden bij. Waarom zouden we in het MBK dan verwachten dat we meteen de juiste KOOPtrechter te pakken hebben. Neem de tijd. Evalueer elke drie maanden. Hou wat werkt en voeg steeds iets nieuws toe.

7. Het laatste niveau in je KOOPtrechter moet ambassadeurs opleveren.

Als het laatste niveau je ambassadeurs oplevert, dan heb je je ‘kooptreintje werkend’. En dat is wat je wilt! Bedank je ambassadeurs op een persoonlijke manier. Zij zijn essentieel in je kooptrechter zodat alles automatisch opnieuw begint. Nou ja automatisch… je zult altijd bij moeten blijven om nieuwe relevante content te maken.

8. Zorg dat mensen je leren kennen, van je gaan houden en je vertrouwen. Dan worden ze pas klant. En daarna pas ambassadeur!

Probeer niet meteen je duurste behandeling of product. Maak eerst eens kennis. Je vraagt ook niet op de eerste date: wil je met me trouwen? Bouw een relaties op. Laat ze kennis maken met jou en je product. Daarna kun je upsellen en cross sellen wat je wilt.

9. Heb GEDULD

Geef het niet direct na elke actie op. Het schijnt dat 5 tot 8 contactmomenten nodig zijn voordat mensen je product kopen.
1e contact leidt tot slechts 2 % koop,
2e contact 3%,
3e contact 5%,
4e contact 10%
5e contact 80%!

10. Neem tijd om je eigen KOOPtrechter te maken.

Schakel desnoods hulp in als je een kooptrechter op maat voor jouw bedrijf wilt. Elke doelgroep moet namelijk anders benaderd te worden. De ene doelgroep zit veel op facebook. De andere op instagram of linkedIn. De volgende leest het huis-aan-huis krantje en weer een andere doelgroep kan je bereiken door flyers aan huis of via samenwerkingsverbanden. Je kunt hele specifiek acties bedenken zodat je een goed werkende kooptrechter krijgt.

Succes met implementeren, want het lezen van dit artikel werkt alleen als je er vervolgens ook mee aan de slag gaat.

Wil jij deze inhoud in een videoles? Volg dan het webinar.

Het knuffelhormoon voor samen succesvol ondernemen

Blog: Corinne Jaspers

Bij veel ondernemers loopt de samenwerking na twee jaar stuk.
Wat is hiervan de oorzaak? Wat maakt het zo lastig om te kiezen tussen van elkaar te leren houden of toch afscheid te nemen.

Wetenschappelijk is onderzocht dat verliefdheid helaas niet eeuwig duurt maar 12 tot 18 maanden. De verliefdheidsfase is een hele spannende fase. Je maakt extra hormonen aan als dopamine, serotonine en endorfine. Al deze hormonen bij elkaar zorgen voor opwinding en een gelukzalig gevoel.

Om vervolgens je te gaan hechten en echt van iemand te gaan houden van is er een belangrijk stofje nodig dit heet oxytocine. Hoe meer je hiervan aanmaakt hoe groter de kans van slagen is op langere termijn. Oxytocine is het knuffelhormoon voor succesvol samen ondernemen!

Ik ondersteun ondernemers in het leren herkennen en te voelen of die hechting na 12 à 18 maanden wel of niet is ontstaan.

Wanneer bepaal je om de samenwerking te stoppen en wat zijn de voorwaarden waarop je wel samen door zal gaan om het succes op langere termijn te waarborgen. Ook als je besluit om ieder zijn eigen weg te laten gaan, kan je verliefdheid omzetten in houden van!

Vaak genoeg zie ik ondernemers vol enthousiasme en overgave een onderneming opzetten. Ze richten direct een BV op, stellen statuten op, sluiten verzekeringen af maken taakverdelingen. Op het moment dat het allemaal niet zo loopt als verwacht ontstaan de eerste haarscheurtjes.

Verschillende oorzaken zorgen voor problemen: te hoge werkdruk, te weinig cash flow, inhoudelijk het werk niet leuk vinden, de privé omstandigheden, het ontbreken van de onderlinge klik of of wat er allemaal bij het ondernemerschap komt kijken.

Mijn advies:

Stap 1
Geniet de eerste 12 à 18 maanden van de samenwerking door een knuffel/- verkenningsfase vanuit je eigen eenmanszaak of bv. Uit ervaring weet ik dat dit heel goed kan werken.

Stap 2
Na deze fase maak je de balans op en geef je elkaar open en eerlijk aan of je een lange termijn samenwerking wilt aangaan. Ofwel heb je allebei genoeg oxytocine aangemaakt om voor langere termijn aan elkaar te hechten.

Stap 3a
Indien je duurzamer met elkaar wilt samenwerken, ga je formeel zaken vastleggen zoals een samenwerkingsovereenkomst, de vorm van het bedrijf, de financiën en niet onbelangrijk wat gaan we zelf doen of uitbesteden.

Stap 3b

Als je tot de conclusie komt dat het een leerzame ervaring was, maar dat een lange termijn samenwerking er niet inzit dan kan je op een harmonieuze wijze ieder weer zijn of haar eigen weg bewandelen.

Helaas zien wij in de praktijk bij veel ondernemingen de zogenaamde vechtscheidingen door een onopgelost conflict. Dit zorgt voor veel spanning, negatieve energie en het kost vaak veel geld. Je kunt ook kiezen voor een droomscheiding!

Het ondersteunen van ondernemers is onze passie. Graag begeleiden wij ondernemers met dit soort vraagstukken. Wij beschikken over een groot netwerk van experts die ons ondersteunen bij specifieke vragen. Je kunt contact opnemen met corinne@deuniekeondernemer.nl

Wil je alles van ons ontvangen? Denk aan meer tips, gratis webinars, uitnodigingen voor oplaadevents, videolessen en meer. Geef je hier op.

 

 

Charisma vanuit je ziel

Regelmatig organiseren we een Oplaad Event. Dit is een avond waarbij we even stil staan bij wie we nou werkelijk zijn en wat we willen. Onderwerpen als geluk, groei, geld, liefde, lef, lol, ondernemerschap, passie en charsima komen aan de orde. Het thema van het Oplaad Event van 4 juli was charisma vanuit je ziel.

We begonnen de avond met de dialoog uit het boekje ‘Verlichting voor luie mensen’ van Paul Smit.
Wie ben je? Ik ben Martin
Ik vraag niet hoe je heet, ik vraag wie je bent? Ik ben directeur.
Ik vraag niet wat je doet, ik vraag wie je bent? Ik ven eigenaar van een onderneming
Ik vraag niet wat je hebt. Ik vraag wie je bent? Ik ben een man.
Ik vraag niet naar je geslacht, ik vraag wie je bent. Ik ben miljonair
Ik vraag niet hoeveel geld je hebt, ik vraag wie je bent. Ik ben succesvol.
Ik vraag niet wat je hebt bereikt. Ik vraag wie je bent. Ik ben dit mens hier.
Ah, en welk stukje mens ben je dan? Ja, gewoon dit is mijn lichaam.
Als we je armen en benen eraf halen? Ben je dan nog Martin?

En je kunt je voorstellen hoe de dialoog verder gaat. Wie ben je nou eigenlijk? Je geest? Je ziel? Veel mensen zeggen dat als je ogen sprankelen je charisma hebt. En ogen zijn belangrijk, maar hoe zit het dan met Stevie Wonder? Die heeft ook charisma.

In het boek charismatische vrouw met Koningin Máxima op de cover, beschrijven we hoe je charisma kunt trainen. Door structureel te werken aan de acht genoemde punten van het boek, kan iedereen meer charisma krijgen. Bekijk hier welke acht punten dat zijn en doe de charismatest.

De vraag van de avond was: maar wat is nou charisma vanuit je ziel. Welke voorbeelden kennen we als we het hebben over charisma vanuit je ziel. Bezoekers noemden namen als Gandhi, Mandela, Oprah en Malala Yousafzai. Zelf vind ik iemand als Erica Terpstra charismatisch. Zij straalt zoveel vreugde uit. Ik krijg een glimlach op mijn gezicht als ik naar haar kijk. Toen ik aan mijn zoontje van bijna vijf vroeg van wie hij blij wordt als hij naar die persoon kijkt. Hij zei: IK. Ik word blij als ik naar mezelf kijk. En anderen worden ook blij als ze naar mij kijken. Kijk maar naar mij. En ik word inderdaad blij als ik naar hem kijk. En dat effect heeft hij op vele anderen. Hoe kun je charisma vanuit je ziel uitstralen dat je als kind uitstralen dat als kind zo gewoon is. Hoe kun je alle lagen of maskers die je misschien hebt weer afpellen en afzetten, zodat jouw charisma vanuit je ziel weer zichtbaar is.

We hebben bedacht wat we willen uitstralen in één zin. Voorbeelden van zinnen die we willen uitstralen zijn: ik breng jou in beweging, ik laat jou stralen, ik zet jou aan het denken, ik verbind mensen en ik wil mensen raken. Vaak vind je wat je wilt uitstralen ook belangrijk voor jezelf. En toch vergeet je soms zelf te doen wat je juist anderen aanraadt. Of misschien heb je wat je wilt uitstralen vroeger zelfs gemist, of raakt het je als mensen niet stralen of niet in beweging komen.

Doordat we de aansteker kwijt waren, staken we de kaarsen aan met een kaars die al brandde. Heel toepasselijk. Want één mens kan andere mensen weer opladen, het vuur in ze naar boven halen. Zoals Lianne dat die avond zo mooi zei: “We hebben allemaal een zonnetje en met je stralen, kun je anderen aanraken.” Dat is het precies! Dat is charisma vanuit je ziel.

In elk mens schuilt een held. Zoek charisma vanuit je ziel. Of beter. Stop met zoeken, want alles wat je nodig hebt zit al in jezelf. Daar zit liefde. Sta open voor bijzondere ontmoetingen en bijzondere momenten. Wil jij ook zo nu en dan eens opgeladen worden. Een leuke avond met vrienden en gelijkgestemden? Kom dan naar het eerstvolgende Oplaad Event.

Het eerstvolgende Oplaad Event is op 14 september. En let op, we hebben goed nieuws: het is nu geheel gratis! Dus, neem je vrienden mee of ontmoet gelijkgestemden.