Door: Mark van Alken

Geen financiële buffer opbouwen, teveel geld uitgeven. Alles behalve een appeltje voor de dorst opbouwen. Hoe breng je hier verandering in?

Herinner je je het maken van je eerste factuur nog? En hoe voelde je je toen de eerste omzet op je bankrekening ziet verscheen? Toen ook nog een tweede opdrachtgever zijn geld overmaakte kon je je geluk waarschijnlijk niet op. Of als je nog geen ondernemer bent, hoe denk je dat dit zal voelen? Maar let op: geef niet alles direct weer uit, want omzet is niet hetzelfde als winst!

Met andere woorden: bruto is niet hetzelfde als netto. Houdt onder andere rekening met de belastingbetaling aan het eind van het jaar. Mijn advies is: reserveer ten minste dertig procent van je inkomsten voor deze belastingaanslag. Dit percentage is voor sommige ondernemers te ruim genomen,  maar je hebt waarschijnlijk belastingvoordeel op basis van de zelfstandigen- en de startersaftrek.

Daarnaast zou je niet de eerste (startende) ondernemer zijn die vergeet om geld opzij te zetten voor de btw. Op je omzet berekenen je 21 of 6% btw. Oftewel op honderd euro omzet reken je,  afhankelijk van je btw tarief, 21 of 6 euro btw. Dit bedrag loopt bij een goede omzet flink op. Periodiek moet je deze ontvangen btw terugbetalen aan de belastingdienst. Ik adviseer je om al je btw-inkomsten apart op een spaarrekening te zetten zodat je zonder problemen aan je verplichtingen kunt voldoen.

Wat we bij De Unieke Ondernemer ook vaak zeggen is, reserveer 50% op een soort ‘belastingspaarrekening’. Dat is een aparte spaarrekening waarvan jij weet dat het voor het betalen van belasting is. Dit is voor btw en voor je IB aangifte. Het is ook weer aan de ruime kant, maar beter te veel gereserveerd dan te weinig.

Stel je hebt een deel van je omzet inderdaad gereserveerd voor je belastingbetalingen, dan is het onverstandig om je verdiende geld uit te geven aan een mooie laptop, hippe tas of dure leaseauto. Zeker in de opstartfase of doorstart van je onderneming heb je te maken met veel vaste en variabele kosten. Je moet bijvoorbeeld huur en verzekeringspremies betalen, een website laten bouwen of aanpassen, een huisstijl laten ontwikkelen en (nieuwe) visitekaartjes laten drukken.

Winstgevende tijden worden in de praktijk afgewisseld met periodes van minder omzet of zelfs verlies. Ook deze periodes moet je zelf op kunnen vangen. Vergeet hierbij ook niet je vakantie of een periode van ziek zijn. Niet werken betekent vaak geen omzet. Zorg er daarom altijd voor dat je een financiële buffer hebt en voorkom dat je zonder geld komt te zitten.

Mijn tip: zet een bedrag apart waarmee je minimaal drie maanden door kan. Bij De Unieke Ondernemer vinden we het meest ideale als je zelfs zes maanden vooruit kan. Dan heb je ook geen stempel op je hoofd ‘Help ik heb geld nodig’. Want met die mensen willen de meeste mensen geen zaken doen. Hiermee voorkom je daarnaast betalingsproblemen en zorg je voor continuïteit.

Hoeveel geld heb jij per maand minimaal nodig om aan je verplichtingen te voldoen en om van te leven? Reken dit maar eens uit en zorg vervolgens voor het juiste appeltje voor de dorst. En tot slot… hoe zit het met jouw appeltje voor de dorst voor later?